آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد/ مهدویت پشتوانه 250 آیه قرآن را دارد
کد خبر: 3501437
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
خطیب جمعه تهران:

آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد/ مهدویت پشتوانه 250 آیه قرآن را دارد

گروه سیاسی: حجت‎الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی با اشاره به مذاکرات هیئت ایرانی و هیئت سعودی در رابطه با حج تمتع گفت: آل سعود لیاقت مدیریت حرمین شریفین را ندارد و باید تحت نظر هیئتی از دول اسلامی که دلداده عمیق به اسلام باشند و جانشان مملو از نفرت از استکبار باشد، اداره شود، وگرنه عناصر صهیونیست‌ها لیاقت اداره حرمین را ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، 7 خردادماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد امام زمان(عج) گفت: مسئله مهدویت یک اعتقاد بین‌المللی الهیون است و اختصاصی به مسلمان‌ها ندارد؛ اعتقاد بین‌المللی اسلامی و اعتقاد محکم و بنیادین شیعی است، اعتقادی که 250 آیه قرآن را پشتوانه خود دارد، 500 روایت از نبی اکرم(ص) و 2500 روایت از ائمه اطهار(ع) در مورد آن ذکر شده و به این اعتقاد افتخار می‌کنیم و پای این اعتقاد از عمق جان و تا آخرین لحظه عمر ایستاده‌ایم.

وی همچنین در مورد فتح خرمشهر اظهار کرد: این فتح کمر دشمن را شکست و خرمشهر بعد 578 روز اسارت آزاد شد که بر پیشانی این فتح مدال ارزشمند امام(ره) است که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و واقعاً هم عنایت ذات مقدس الهی بود و با تمام وجودمان از تمام رزمندگان عزیز 8 سال دفاع مقدس تشکر می‌کنیم که فداکاری کردند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، گفت: امام(ره) فقیهی سیاستمدار، برجسته، احیاگر اسلام ناب محمدی و نجات‌بخش ملت بزرگ ایران بعد از 57 سال حکومت سیاه پهلوی‌ها بود که بخشی از تشکر از ایشان این است که در تجلیل و تکریم از امام(ره) در مراسمی که برگزار می‎شود، سنگ تمام بگذاریم.

وی با اشار ه به سالروز انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر ملت ایران گفت: خبرگان اول این یادگاری ارزشمند را از خود باقی گذاشتند و شخصیت بزرگی را به رهبری برگزیدند که هر زمان می‌گذرد درستی این انتخاب بیشتر آشکار می‌شود؛ سیاستمدار بزرگی که سیاستمداران بزرگ بین‌المللی او را رهبری حکیم و دوراندیش می‌دانند.

خاتمی با بیان اینکه شکر این نعمت با ولایتمداری میسر می‌شود نه تنها ولایت شعاری، اظهار کرد: ولایت، محور وحدت است و وحدت بدون محور نمی‌شود؛ اعتدال هم منهای ولایت معنا ندارد و شما مردم معتدل هستید که پیوسته با ولایت بوده‌اید، هستید و خواهید بود.

امام جمعه موقت تهران به افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: 88 مجتهد مطلق یا مجتهد متجزی با انتخاب مردم به مجمعی فرستاده شدند که در کلان‌ترین مسائل کشور تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: در پیشانی این دوره پیام رهبری بود و انتخاب هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های 6 گانه صورت گرفت؛ این انتخابات در فضایی صمیمی شکل گرفت و نقطه برجسته این اجلاس اننخاب فقیهی مجاهد، یعنی آیت‌الله جنتی بود که دشمنان در تخریب این شخصیت هر چه در چنته داشتند به میدان آوردند اما خبرگان رهبری که خبرگان ملت هستند، تو دهنی محکمی به آمریکا و انگلیس و رسانه‌های استکباری زدند.

خاتمی در مورد پیام این انتخاب گفت: تحلیلگران بیگانه بد تحلیل نکنند و اگر واقعیت را در این عرصه می‌خواهند، بدانند واقعیت آن بود که در مجلس خبرگان خود را نشان داد؛ تخریب‌ها در کوتاه مدت جواب می‌دهد اما در درازمدت جواب نخواهد داد.

وی با اشاره به ضرورت جهاد کبیر گفت: رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایی که در دانشگاه امام حسین(ع) و نیز در دیدار خبرگان رهبری داشتند، واژه جدیدی را به ادبیات سیاسی کشور افزودند که «جهاد کبیر» بود؛ نکته‌ای که در آیه 52 سوره فرقان آمده است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در این آیه آمده است، ‌«فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا/ پس از كافران اطاعت مكن و با آن به جهادى بزرگ بپرداز»؛ در تفسیر مجمع البیان ضمیر «آن» به قرآن برگردانده شده؛ یعنی قرآن می‌تواند محور ارزشمندی در عرصه مبارزه فرهنگی با دشمنان باشد؛ اما احتمال دیگری که در تفاسیر است و مقام معظم رهبری احتمالش را دادند این است که ضمیر «آن» به عدم اطاعت از کفار برمی‌گردد؛ یعنی تبعیت از کفار نکنید تا اهل جهاد کبیر باشید.

وی با بیان اینکه آنچه دشمنان در 8 سال جنگ تحمیلی، با تحریم و با تبلیغات به دست نیاوردند، می خواهند در این جنگ نرم به دست بیاورند، گفت: در جنگ نرم دشمنان چند وسیله برای جنگیدن دارند؛ یکی باختن روحیه است و اینکه کسانی بیایند و بگویند «ما نمی توانیم با آمریکا بجنگیم»؛ «ما نمی توانیم» منطق آنها و ابزار دشمن برای جنگ روانی  است که در قرآن از آن با عبارت «فشل» تعبیر شده است.

خطیب جمعه تهران فضاسازی برای ارتباط و مذاکره را از دیگر ابزارهای دشمن در عرصه جنگ نرم عنوان کرد و گفت: این ملت همانطور که شاه را سرنگون کردند و در سایه انقلاب، سوسیال دموکراسی شرق متلاشی شد، به یاری خداوند در آینده نه چندان دور لیبرال دموکراسی غرب را نیز شکست خواهند داد.

خاتمی، نفوذ، تخریب عناصر قدرت نظام، تخریب نیروهای مؤمن و انقلابی با عنوان «افراطی» و «تندرو»، تخریب روحانیون انقلابی و وفادار به نظام، تخریب نهادهای تأثیرگذار در نظام و دو قطبی کردن جامعه را از دیگر ابزارهای دشمن در جنگ نرم عنوان کرد و ادامه داد: تنها راه ایستادگی و مقاومت در برابر جنگ نرم دشمن عدم تبعیت از کفار، بصیرت و بصیرت‎افزایی و مقاومت در این مسیر است.

امام جمعه موقت تهران در پایان سخنان خود به دومین مرحله مذاکرات هیئت ایرانی و هیئت سعودی در رابطه با حج تمتع اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعی که دارم برای بار دوم هیئت ایرانی برای حج به جده رفتند اما متأسفانه همچنان حکام لجباز و جاهل آل سعود در برابر دو خواسته حق ملت ایران ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه خواسته ملت ایران حفظ کرامت و امنیت حجاج است، اظهار کرد: آنها حاضر نیستند امنیت حجاج را تضمین کنند؛ بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تمام تلاش را به کار بردند که حج ایرانی‎ها بر پا بشود اما آنها «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ» کردند و نگذاشتند، در حالی که خود مدعی هستند که ایرانیان خود نمی‌خواهند به حج بیایند.

خطیب جمعه تهران گفت: این حادثه و نیز حادثه جمعه خونین و حج سال گذشته نشان داد که آل سعود لیاقت مدیریت حرمین شریفین را ندارد و باید تحت نظر هیئتی از دول اسلامی که دلداده عمیق به اسلام باشند و جانشان مملو از نفرت از استکبار باشد، اداره شود؛ وگرنه عناصر صهیونیست‌ها لیاقت اداره حرمین را ندارند.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والسملمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار کرد: خیانت ضد ارزش و دلسوزی ارزش است؛ هم دلسوزی نسبت به خود و هم نسبت به دیگران ارزش است و هم خیانت به دیگران و هم نسبت به خود ضد ارزش است.

وی افزود: امام علی (ع) در خطبه 86 دلسوزی و خیانت نسبت به خود را چنین تفسیر می فرمایند: «بنده خدا بودید دلسوز خود هستید و استفاده بهینه از سرمایه ارزشمند عمر کردید و هرکه بیشتر خطوط قرمز خداوند را بشکند بیشترین خیانت را به خود کرده است».

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به نبایدهای سبک زندگی اسلامی و دینی پرداخت و گفت: حرف های نادرست و ناروا نسبت دادن به یکدیگر با جامعه دینی سازگار نیست؛ عنصر تهمت ضد سبک زندگی دینی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تفاوت‌های «بهتان» و «تهمت» گفت: بهتان به معنای دروغ آشکاری است که وقتی شخص مقابل می شنود، بهتش می زند؛ در قرآن 8 بار ماده «بهتان» آمده است که 6 بارش به شکل «بهتان» ذکر شده است؛ اما تهمت ریشه اش سوءظن است که دروغ بودن آن به وضوح بهتان نیست.

وی در مورد ابعاد تهمت گفت: بُعد اول تهمت فردی است؛ یعنی شخصی به شخص دیگری تهمت می زند و نسبت ناروا می زند؛ بعد دیگر تهمت به یک جمع، یک شهر یا یک جناح و جریان است و بعد سوم تهمت به یک نهاد است، به خصوص نهادهای قانونی.

خاتمی افزود: اگر یک فرد مورد انتقاد قرار گرفت، نباید کل نهاد را زیر سؤال برد؛ به نظر نمی رسد که گناه تهمت به یک نهاد کمتر از گناه تهمت به یک فرد باشد؛ اگر انتقادی هست باید سازنده باشد نه به گونه ای که یک نهاد قانونی آن هم در نظام اسلامی زیر سؤال برود.

وی با بیان اینکه گاه تهمت ها در فضای مجازی نوشته می شود، گفت: در فضای مجازی به خصوص جوانان که در گروه های فضای مجازی با هم ارتباط دارند، این گناه بزرگ را مرتکب می شوند؛ تا حرفی را می شنوند، تهمتی را به شخص یا جریان یا نهادی نسبت می دهند.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: گاه یک تهمت از سوی فرد عادی مطرح می شود که بردی ندارد اما گاه از سوی شخصی مطرح می شود که جایگاهی دارد و چه بسا یک امضای او، خانواده ای را به روز سیاه می نشاند؛ تهمت از ناحیه این مسئول گناه بزرگتری است.

خاتمی در پایان اظهار کرد: نظام اسلامی شکل گرفته است و باید تلاش کنیم گام بعدی، یعنی تشکیل جامعه اسلامی را برداریم؛ نباید تهمت و افترا نسبت به هر شخص، سلیقه و جریانی در جامعه اسلامی بازاری داشته باشد.

captcha