«اقتصاد کرامتی» به مفهوم نداشتن نگاه یارانه‌ای است/ تشریح مبنای قرآنی اقتصاد کریمانه
کد خبر: 3501881
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ مرتضی واعظ جوادی:

«اقتصاد کرامتی» به مفهوم نداشتن نگاه یارانه‌ای است/ تشریح مبنای قرآنی اقتصاد کریمانه

گروه اقتصاد: رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء اظهار کرد: اقتصاد کرامتی برگرفته از قرآن است و حضرت آیت‌الله جوادی آملی با توجه به حشر همیشگی و زندگی مدام با حقایق قرآنی این واژه را تولید کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده این است که انسان باید نگاه بالادستی و نه نگاه یارانه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی، رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی بر توجه به مفهوم «اقتصاد کرامتی» در کنار اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در خصوص اقتصاد کرامتی که حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی مطرح فرمودند باید گفت که نظر ایشان این است که خداوند متعال انسان‌ها را براساس کرامت اداره می‌کند و خدای عالم خود بر کرسی کرامت نشسته است و به همین دلیل خداوند در قرآن می‌فرماید: «اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ؛ بخوان و پروردگار تو كريم‌ترين [كريمان] است» (العلق/ 3) و همچنین انسان را هم بر کرسی کرامت نشانده است و به همین دلیل می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم»( الإسراء/ 70)

لزوم اداره همه امور جامعه بر اساس کرامت

وی افزود: براساس این نگاهی که خدای عالم با اسم اکرم ظهور کرده و انسان‌ها را هم بر سر سفره کرامت نشانده است، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه را هم باید براساس کرامت دید و اداره کرد. مقوله کرامت، بخش اعظم و برتر هر نوعی است و مثلا در خصوص نوع سنگ‌ها، بحث احجار کریمه مطرح است و در بین جنس سنگ‌هایی همانند فیروزه، عقیق و... بهترین سنگ‌ها را احجار کریمه می‌گویند.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء ادامه داد: در بین علوم هم بهترین آن را علوم کریمه می‌نامند و علاوه بر این، در بسیاری از مقولات، هر حقیقتی که در عالم وجود دارد را همیشه به کرامت یاد می‌کنند.

مفهوم اقتصاد کریمانه

واعظ جوادی تأکید کرد: چون انسان یک موجود کریمه است که خداوند وی را به مقام کرامت رسانده، برای او هم حیات کریمانه‌ای در میان است که این حیات در بخش‌های مختلف سیاست، اقتصاد، فرهنگ و در بخش‌های اجتماعی باید کریمانه باشد. از جمله موضوعاتی که در این زمینه برای انسان مطرح است موضوع اقتصاد کریمانه است و مراد از اقتصاد کریمانه این است که انسان، نه تنها در حد ضرورت باید زندگی‌اش تأمین شود بلکه باید آبرو، عزت و جایگاه انسانی وی هم تأمین شود.

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء اظهار کرد: شاید اقتصاد مقاومتی به ضرورت‌ها و اولیات اقتصاد انسان مربوط شود اما اقتصاد کرامتی با شأنیت انسانی انسان گره خورده است؛ بنابراین اگر انسان بخواهد از سخاوت و بالادستی برخوردار باشد نیازمند برخورداری از اقتصاد کرامتی است. از جمله آموزه‌هایی که در این رابطه می‌توان گفت این است که خدای متعال فرموده که دست بالا را دوست داشته و دست پائین را دوست ندارد.

جامعه فقیر، جامعه شایسته الهی نیست

وی ادامه داد: با این اوصاف، جامعه همواره باید دستِ دهندگی داشته باشد. دستی که بگیرد و خصلت گدایی و فقر در او دیده شود مورد پسند خدا نبوده و جامعه‌ای که قرار باشد براساس سهام و یارانه اداره شود جامعه کریم و شایسته الهی نیست. به همین دلیل است که حضرت آیت‌الله جوادی آملی بارها فرموده‌اند جامعه‌ای که به شیوه کمیته امدادی اداره شود، جامعه شایسته انسانی نیست.

واعظ جوادی در پایان تأکید کرد: اقتصاد کرامتی برگرفته از قرآن است و حضرت آیت‌الله جوادی آملی با توجه به حشر همیشگی و زندگی مدام با حقایق قرآنی این واژه را تولید کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده این است که انسان باید نگاه بالادستی و نه نگاه یارانه‌ای داشته باشد تا موضوعی همانند سهام عدالت از جامعه برداشته شده و آنچه شایسته کرامت انسانی است تحقق پیدا کند.
captcha