آزادگان مصداق آیه 10 سوره «صف» هستند/ ایمان و جهاد در راه خدا؛ بهترین سرمایه
کد خبر: 3502226
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
حجت‌الاسلام شهیدی:

آزادگان مصداق آیه 10 سوره «صف» هستند/ ایمان و جهاد در راه خدا؛ بهترین سرمایه

گروه جهاد و حماسه: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همه آزادگان مصداق آیات سوره «صف» هستند؛ چرا که بهترین سرمایه خود را که جانشان بود فدا کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال سیدآزادگان حاج سیدعلی‌اکبر ابوترابی و پدر بزرگوارشان آیت‌الله حاج سیدعباس ابوترابی و یادواره شهدای آزاده فاجعه منا و مدافعان آزاده حرم اهل بیت(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، جمعی از آزادگان و خانواده‌های شهدا، نهم خردادماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
حجت‌الاسلام شهیدی در این مراسم با بیان اینکه سیدآزادگان، حاج سیدعلی‌اکبر ابوترابی پرورش یافته علم و ادب بود و همه آزادگان خاطرات زیادی از وی دارند، به سوره شریفه «صف» اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 10 سوره «صف» مؤمنان را به دو موضوع مهم دعوت می‌کند، یکی ایمان به خدا و رسولش و دیگری جهاد در راه خداست.
وی افزود: با توجه به اینکه هم جهاد و هم ایمان از واجبان قطعی است، اما خداوند پیشنهادهایی را مطرح می‌کند و آزاد گذاشته، تا مؤمنان مسیرشان را انتخاب کنند.
حجت‌الاسلام شهیدی ادامه داد: همه آزادگان مصداق آیات سوره «صف» هستند؛ چرا که بهترین سرمایه خود را که جانشان بود فدا کردند و خداوند نیز به عنوان بهترین خریدار بود و خداوند با این تجارتی که آزادگان کردند، گناهان آنها را بخشیده و آنها را وارد خانه‌هایی در بهشت برین خواهد کرد.
وی با اشاره به سیدآزادگان گفت: هر آزاده‌ای نزد من آمده، درباره ایمان، اخلاق، حمایت از انقلاب و ... حاج سیدعلی‌اکبر ابوترابی یکسان سخن گفته‌اند؛ چرا که وی عارفی خودساخته بود و تصور نکنید وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صحنه آمد بلکه قبل از انقلاب نیز در کنار شهید حاج مصطفی خمینی بود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین درباره علاقه سید آزادگان به امام خمینی(ره) بیان کرد: وی آنقدر به امام خمینی علاقه‌مند بود که زمانی که به نجف اشرف تبعید شد، به نجف رفت و در کنار امام خمینی(ره) هم علم و هم ایمان آموخت و زمانی هم که نهضت امام(ره) در ایران شروع شد، مرحوم ابوترابی اعلامیه‌های امام خمینی را با شجاعت تمام به ایران رساند تا پیام‌رسان وی باشد که در این میان دستگیر شد و در زندان مقاومت کرد و تا از زندان بیرون آمد به مبارزات خود ادامه داد و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه‌های جنگ به اسارت عراقی‌ها درآمد و در طول دوران اسارت نیز همواره با صبر و بردباری و اخلاق نیک خود الگویی برای سایر اسرا بود.
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در ادامه این مراسم گفت: در اردوگاه عراق و پس از آزادی چند صباحی در کنار مرحوم ابوترابی توفیق خدمت داشتم و از نزدیک از منش و سیره وی به خوبی مطلع هستم.
وی افزود: انسان‌ها در طول تاریخ براساس نقشی که در تکامل بشریت دارند، به سه دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته به دلیل نداشتم شناخت و بصیرت از فعالیت‌هایی که در زمان خود رخ می‌دهند، از زمان عقب هستند و مانند انسانی است که در تاریکی شب در شانه راه حرکت می‌کند و در این راستا یا با کوه برخورد می‌کند و یا به دره سقوط خواهد کرد.
اوحدی ادامه داد: دسته دوم انسان‌هایی هستند که همفاز جامعه حرکت می‌کنند و دارای ارزش بالایی هستند و عموم جامعه در این فاز قرار دارند و دسته سوم انسان‌هایی هستند که به دلیل شناخت و بصیرت جلوتر از زمان خود حرکت می‌کنند و تأثیرگذار و نقش‌آفرین بوده و در تکامل انسانیت اثرات سازنده و جدی دارند و به دلیل تقوای الهی که دارند، قوه تشخیص می‌یابند.
وی با اشاره به آیه قرآن گفت: اگر انسان تقوا پیشه کند، درک شرایط و شناخت و بصیرت، از سوی خداوند به وی داده می‌شود و ائمه معصومین(ع) نیزبه دلیل اینکه مظهر تقوا بودند نقش هدایت جامعه بشری را عهده‌دار بودند.
اوحدی در ادامه عنوان کرد: بیش از 50 سال پیش در سال 1342 و در دوران خفقان، امام خمینی(ره) براساس تقوایی که داشتند تشخیص دادند که چگونه مبارزه خود را آغاز کنند و سپس معمار انقلاب اسلامی شوند و امروز شاهد دفاع مدافعان حرم اهل بیت(ع) هستیم و نماد دیگری از چنین انسان‌های باتقوا مقام معظم رهبری هستند که با هدایت و رهبری معظم‌له، انقلاب اسلامی با قدرت در میان سایر کشورها در منطقه حضور دارد.
وی سید آزادگان را نماد دیگری از تقوا دانست و گفت: در دوران سخت اسارت چگونه می‌شود که انسان نه کتاب‌های علمی و نه امکانات چندانی در اختیار داشته باشد و این گونه از اخلاق و منش نیک برخوردار باشد؟ 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مقام معظم رهبری از واژه آزاده برای اسرا استفاده کرد و آنها را ذخیره انقلاب نامیدند.
وی در ادامه خاطراتی از اردوگاه تکریت و مرحوم ابوترابی تعریف کرد و گفت: دو عامل در فاجعه منا سبب شد که امروز در برابر خانواده‌های شهدا شرمنده نباشیم، یکی اینکه مقام معظم رهبری به عنوان فردی باتقوا و بابصیرت واژه شهید را برای کشته شدگان فاجعه منا اطلاق کردند و عامل دیگر جمعی از افرادی بودند که در اوج مسئولیت‌پذیری از بین 7 هزار پیکر زائران کشته شده، بیش از 4 هزار زائر ایرانی را جستجو کردند. مصیبت در این فاجعه به قدری سخت بود که با یافتن پیکر شهدا تسلی می‌یافتیم. همچنین زمانی که سخنانی قاطعانه را مقام معظم رهبری ایراد فرمودند، در عقب‌نشینی سعودی‌ها از مواضع خود روحیه خوبی پیدا کردیم.
فریبرز خوب‌نژاد، قائم مقام مؤسسه پیام آزادگان نیز در این مراسم گفت: برگزاری این همایش در راستای یادآوری ترویج منش و سیره مرحوم ابوترابی است و این سیره و منش در بین آزادگان همچنان ادامه دارد.
وی افزود: امروز نقش تربیتی مرحوم ابوترابی را در میان نسل جوان می‌بینیم که در صحنه دفاع از حرم اهل بیت(ع) به عنوان مدافعان حضور می‌یابند و امروز از تعدادی از تربیت‌یافتگان آن مکتب نورانی تجلیل می‌شود.
گفتنی است، در پایان این مراسم از تعدادی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا و آزادگان تجلیل شد.
captcha