بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی، به هنر معرق‌‌ روح و ماندگاری بخشیده است
کد خبر: 3503286
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
یک هنرمند معرق‌کار:

بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی، به هنر معرق‌‌ روح و ماندگاری بخشیده است

گروه هنر: حسن بنایی‌زاده هنرمند معرق‌کار گقت: هنر معرق روح و ماندگاری دارد که وقتی با کلام خدا پیوند می‌خورد، ماندگاری و احساس آن چند برابر می‌شود؛ این خصیصه نیز تا حدودی به ویژگی‌ چوب که در این هنر ابزار اصلی است، مربوط می‌شود.

حسن بنایی‌زاده، هنرمند معرق‌کار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی‌های هنر معرق اظهار کرد: معرق از جمله هنرهایی است که ریشه‌هایش به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد، حتی برای آن می‌توان تاریخی چند صد ساله را در نظر گرفت. درباره این هنر می‌‌بایست به روی این نکته تاکید کرد که معرق رابطه بسیار نزدیکی با آموزهای دینی و اسلامی دارد. برای همین باید این هنر را از کارهایی محسوب کرد که به نوعی با مفاهیم دینی گره خورده است. نکته دیگری که درباره این کار باید گفت این است که ریشه معرق با چوب گره خورده، لذا پاکی و زندگی در آن وجود دارد که در هنرهای دیگر نمی‌توان آن را دید.

وی افزود: نگاه به موضوعات قرآنی در هنر معرق از الگو‌های اصلی است، حتی می‌توان گفت بیش از نیمی از آثار معرق به کارهای قرآنی اختصاص پیدا کرده است، دلیل این اتفاق نیز این است که همنشینی آموزه‌های قرآنی با چوب، همنشینی دلنشینی به وجود می‌آورد که تا حدودی به آن ویژگی‌های دینی  ـ تاریخی نیز داده است، به ویژه وقتی که آیات به صورت مستقیم در هنر معرق استفاده می‌شود زیبایی آن چند برابر می‌شود.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که حمایت از کارهای قرآنی در هنر معرق چه کیفیتی دارد؟ اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم، متاسفانه حمایت از هنرهای سنتی به ویژه معرق آنچنان که باید به صورت جدی پیگیری نمی‌شود، درصورتی‌که یاری رساندن به این هنر به معنای کمک به هنرمندان معرق نیست، بلکه در حقیقت فرهنگ ملی ما از آن سود خواهد برد، چون همان‌گونه که گفتم قدمت تاریخی معرق به نوعی دربردارنده فرهنگی قومی و ملی ماست، پس چشم‌پوشی از آن خسارت جبران ناپذیری در پی دارد.

کمک نمایشگاه قرآن به هنر معرق 

این معرق‌کار اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌های فصلی به ویژه نمایشگاه قرآنی طی سال‌های گذشته کمک بسیار خوبی به هنر معرق کرده تا این هنر بهتر به مردم معرفی و عرضه شود، به ویژه برپایی کارگاه‌ها، نقش مهمی در فراگیر کردن این هنر داشته، اما به هر حال این اتفاقات مثبت باز هم به گونه‌ای نیست که نیازهای هنرمندان معرق به طور کامل برطرف شود. برای همین هنرمندی چون من مجبور است که در کنار هنر معرق، کار قاب‌سازی نیز انجام دهد تا بتواند زندگی خود را بگذراند! 

بنایی‌زاده ادامه داد: باید از شهرداری تشکر کنم که با حمایت‌های خود باعث شده تا به نوعی از هنرهایی چون معرق حمایت شود. برای نمونه به غرفه‌هایی که در فرهنگسرا رازی به هنرمندان داده شده، می‌توان اشاره کرد؛ اتفاقی که اگر در تمامی فرهنگسراها رخ دهد حداقل به لحاظ اقتصادی، زندگی هنرمندان معرق تا حدودی بهتر می‌شود.

بنایی‌زاده با تاکید بر اینکه معرق هنری تنها در خدمت موضوعات قرآنی نیست، بلکه بسیاری از موضوعات ارزشی را به واسطه آن می‌توان تحت پوشش قرار داد، گفت: برای مثال موضوعات انقلابی و دفاع مقدسی از جمله این مفاهیم است. نکته دیگر اینکه، می‌توان به واسطه معرق، درآمدزایی بین‌المللی نیز داشت، همچنین انتظار می‌رود آموزه‌های مد نظرمان را به دیگر کشورها با زبان هنر منتقل کنیم، به ویژه هنرهایی چون معرق که برای توریست‌‌ها جذاب است. 

وی در انتهای سخنان خود گفت: اگر تاریخ هنر این سرزمین را ورق بزنیم متوجه خواهیم شد هر جا که هنر این سرزمین به سمت موضوعات اسلامی سوق پیدا کرده، وضعیت بسیاری مطلوب بر عالم هنر حاکم شده، اما در زمان حال نیز این اتفاق اندکی کم رنگ شده است، لذا از مسئولان ارشاد درخواست می‌کنم که نگاه ویژه‌تری به هنرهای دینی و اسلامی داشته باشند؛ کمکی که تنها به کلام خلاصه نشود، بلکه در عمل نیز شاهد آن باشیم.

captcha