بازبینی مشکلات روشی علم در همایش «صلح، علم و دین» صنعتی شریف
کد خبر: 3510217
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

بازبینی مشکلات روشی علم در همایش «صلح، علم و دین» صنعتی شریف

گروه دانشگاه: دبیر اجرایی اولین همایش «صلح، علم و دین» در رابطه با چرایی انتخاب این موضوع برای همایش بیان کرد: اصلاح و بازبینی مشکلات روشی علم به‌وسیله اشتراکات سه مفهوم صلح، علم و دین مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش است.

بازبینی مشکلات روشی علم در همایش «صلح، علم و دین» صنعتی شریف
ابراهیم آزادگان، دبیر اجرایی اولین همایش «صلح، علم و دین» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به برگزاری این همایش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 24 و 25 آذرماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: اول خردادماه فراخوان این همایش اعلام شد، علاقمندان به شرکت در این همایش تا 15 مرداد مهلت ارسال چکیده مقالات را دارند، بعد از آن تا اول آبان‌ماه مهلت ارسال اصل مقالات در نظر گرفته شده است؛ همچنین خلاصه‌ مقالات نیز تا اول آبان‌ماه داوری می‌شود.
آزادگان در رابطه با چرایی انتخاب این موضوع برای همایش، بیان کرد: مسئله‌ صلح در جهان بین کشورها، ملت‌ها و نزد افکار مختلف و ادیان توحیدی و نیز کل ادیانی که به صلح با ماهیت اخلاقی خود می‌نگرند و به رابطه با مهر و محبت بین انسان‌ها نگاه می‌کنند، مشترک است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گروه فلسفه علم ادامه داد: از طرفی هم احساس می‌کردیم علم با پیشرفتی که داشته هنوز نتوانسته به سمت صلح جهانی حرکت کند بخاطر همین فکر کردیم که باید ببینیم مشکلات روشی‌مان به سمت علم در طول 200 یا 300 سال گذشته چه بوده است؟ و دیگر اینکه از طرف دیگر به نظر می‌رسد علم در عمق خودش به دنبال صلح، آرامش، دوستی و محبت بین انسان‌ها و تعالی انسان‌هاست ولی برخی برداشت‌های غلط از دین موجب جنگ و نزاع‌های عظیمی در جهان شده است، به نظر می‌آید که هر دوی اینها احتیاج به یک نوع اصلاح در روش و بازبینی دارد و هم اینکه علم را باید برگردانیم به آن هدف اصلی‌اش که به نحوی ایجاد تعالی در انسان‌ها است. بخاطر همین، سه مفهوم صلح، علم و دین به نظر می‌آید با یکدیگر در این راستا اشتراکاتی دارند.
وی در مورد محورهای همایش نیز گفت: محورها شامل این موارد است که چه نوع پیشرفتی از علم می‌تواند به صلح جهانی کمک کند؟، عوامل کلیدی در تأمین صلح جهانی کدامند؟، چگونه ادیان الهی می‌توانند به تأمین صلح جهانی کمک کنند؟ بحران محیط زیست و علم جدید، نقش سازنده جوامع علمی و جوامع دینی در تأمین صلح جهانی و نقش سازنده ادیان الهی در ترویج مُدارا و پرهیز از خشونت.
آزادگان در مورد شیوه‌های ارسال مقاله اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب سایت philsci.sharif.edu/psrconference و ایمیل‌های philsci@sharif.edu و azadegan@sharif.edu مقالات خود را ارسال کنند، همچنین از طریق شماره 66164149 و نشانی تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم با دبیرخانه در ارتباط باشند.
وی با بیان اینکه تاکنون 40 خلاصه مقاله به دبیرخانه رسیده است، به داوران همایش صلح، علم و دین اشاره و عنوان کرد: داوران این همایش اساتید گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف شامل مهدی گلشنی، سیدحسن حسینی، مصطفی تقوی، ابراهیم آزادگان و سیدحمید جمال‌الدینی هستند.
captcha