معرفی امام علی(ع)؛ راهکار باورمندی در دست‌یابی به الگوهای ملموس
کد خبر: 3510655
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
حجت‌الاسلام حیدری‌ابهری بیان کرد:

معرفی امام علی(ع)؛ راهکار باورمندی در دست‌یابی به الگوهای ملموس

گروه ادب: یک نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: معرفی امام علی(ع) به کودکان دست‌یابی به الگوها را ملموس‌تر می‌کند؛ از این رو باید کتاب‌هایی در این راستا به نگارش درآید و تولید شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری‌ابهری، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره معرفی امام علی(ع) به کودکان و نوجوانان از طریق کتاب گفت: ما در تعلیم و تربیت به سه عنصر نیازمندیم که بدون هر کدام نمی‌توان به مقصود و هدف رسید. عنصر اول، جهان‌بینی روشن و کارآمد است، اگر فردی از جهان‌بینی درستی بهره‌مند نباشد، نمی‌تواند زندگی خوبی داشته باشد؛ چرا که باید درباره خدا، هستی، خود و دیگران شناخت درست و معرفت کاملی داشته باشد که در دین اسلام به این باورها عقاید اسلامی گفته می‌شود.
وی افزود: عنصر دوم، داشتن راهکارهای عملی است، یعنی فرد براساس چه دستورالعمل‌هایی زندگی می‌کند، به عنوان مثال آداب معاشرت، ارتباط با فرزند، همسر و والدین و .... چگونه است. اگر یک مکتب تربیتی مردم را دعوت به خوبی کند، اما دستورالعملی نداشته باشد، کار این مکتب تربیتی به سرانجام نخواهد رسید، البته این موضوع در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام حیدری‌ابهری در ادامه با بیان اینکه دین اسلام هم جهان‌بینی و هم راه و روش خوبی را در اختیار مسلمانان قرار داده است، عنوان کرد: عنصر سوم داشتن و معرفی الگو است. هر چه دین خوب و جهان‌بینی خوبی وجود داشته باشد، اما الگوی پایبند به دین در این راستا معرفی نکند، نشان می‌دهد که این دین قابل باور و تحقق نیست.
این نویسنده تصریح کرد: نیاز به الگو برای این است که نشان دهد کسانی بوده و هستند که مسیرهای درستی در زندگی خود پیمودند؛ از این رو نقش الگو، دادن انگیزه و انرژی‌ به کسانی است که می‌خواهند راه حق را طی و امکان رفتن را عملی ‌کنند. در راه حق نیز دادن الگو باید به همین گونه باشد.
وی یادآور شد: اگر شخصی مانند حضرت علی(ع) نبود، شاید بسیاری این سؤال‌ها را مطرح می‌کردند که مگر می‌شود کسی از مال خود به فقرا ببخشد و یا با دشمن خود مهربان باشد، اما امام علی(ع) به همه ما آموخت که چنین رفتارهایی ممکن است، به ویژه در روزگار ما که با الگوهای منفی بسیاری روبه‌رو هستیم.
حجت‌الاسلام حیدری‌ابهری گفت: در زمان حاضر الگوهای خوب کم داریم؛ از این رو خداوند الگوها و ستاره‌های حقیقی همچون اهل بیت(ع) را روی زمین قرار داد تا مفهوم خوب بودن را درک کرده و به کودکان خود نیز آموزش دهیم. از امیرالمؤمنین(ع) روایت است که آن حضرت با فقرا و یتیمان به اندازه‌ای مهربانانه رفتار می‌کرد که عده‌ای از یاران آن حضرت گفتند، ای کاش ما نیز یتیم بودیم و مورد محبت امام قرار می‌گرفتیم.
وی تصریح کرد: معرفی چنین الگوهایی برای کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو باید در کتاب‌هایی که برای این گروه سنی به نگارش درمی‌آید به مجموعه این عناصر توجه شود و از روایاتی که از زندگی آنها بیان شده، به شیوه‌ای هنرمندانه و به زبان کودکان استفاده شود
این نویسنده در ادامه بیان کرد: کتاب‌های بسیاری درباره ائمه اطهار(ع) به ویژه امام علی(ع) منتشر شده، اما به نظر می‌رسد باید به این موضوع با حساسیت بیشتری نگاه کرد و نویسندگان با شناخت بیشتر نسبت به آن حضرت به ابعاد گوناگون زندگی ایشان بپردازند.
سمیه قربانی
captcha