همگان در شب قدر مصداق «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» باشند/ اعزام اساتید تفسیر؛ گامی برای رفع مهجوریت قرآن
کد خبر: 3510924
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
عضو هیئت مدیره مجمع عالی تفسیر حوزه:

همگان در شب قدر مصداق «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» باشند/ اعزام اساتید تفسیر؛ گامی برای رفع مهجوریت قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت مدیره مجمع عالی تفسیر حوزه و استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در چنین شب‌هایی از همدیگر بگذریم و مصداق «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» باشیم و اگر نفرت و حسدی هست کوتاه بیاییم و آشغال‌های وجودمان را بیرون بریزیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، عضو هیئت مدیره مجمع عالی تفسیر حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فرارسیدن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت: شب قدر شب قضا و قدر الهی است ولی چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که ما تصور می‌کنیم همه مقدرات از سوی خداوند و بدون دخالت انسان تقدیر می‌شود در حالی که بخش زیادی از آن مقدرات به دست خودمان باز می‌شود.
وی ادامه داد: گفته می‌شود امشب، شب قضا و قدر است؛ واژه قضا به معنای حکم خداست یعنی حکم قطعی الهی است ولی خداوند هیچگاه حکم اجباری و برخاسته از بی عدالتی ندارد و قطعا خودمان هستیم که زمینه حکم الهی را فراهم می‌کنیم.
نقش اراده انسان در تقدیر سرنوشت
استاد تفسیر حوزه بیان کرد: در فقه می‌گوییم هر موضوعی یک حکم و هر عنوانی قانون دارد و احکام بر موضوعات بار می‌شود؛ به تعبیری ساده اینکه دست خودمان است که در چنین شب‌هایی ما در مجموعه افرادی باشیم که عاق والدین و یا بر والدین دارند زیرا کسانی که بر والدین دارند قانون خداوند این است که نیکی برای آنان قرار دهد.
میرکتولی تصریح کرد: اگر عاق والدین باشیم و دلشان را شکسته و سال‌ها از آنها بی خبر باشیم در دسته عاق والدین قرار داریم و طبیعتا حکم خدا این است که عاق والدین در تدبیر ما نوشته شده و از فاصله 500 هزار سال هم بوی بهشت را استشمام نخواهیم کرد.
وی افزود: یک زندانی اگر مدیون باشد در زندان می‌ماند ولی اگر دین را پرداخت کرد از آن رها خواهد شد؛ توجه داشته باشیم اگر آه مظلوم و دینی بر گردن ما باشد در کتاب الهی ثبت و ضبط است و خداوند از آن نمی‌گذرد کسی که دلی شکسته و آبرو برده و اموالی را از دیگران سرقت کرده است نمی‌تواند مقدرات خوبی داشته باشد و در مقابل کسانی که دل شکسته‌اند و حلالیت بطلبند آزادشدگان از آتش جهنم خواهند بود.
این استاد حوزه عنوان کرد: گاهی برخی تصور می‌کنند شب قدر فقط این است که در مسجد ناله بزنیم و فریاد بکشیم که العفو. امام علی(ع) به یک نفر فرمود، معنای استغفار این است که پیشمان شوی و مال حرام را پاک کنی و برای همیشه به سوی گناه بر نگردی زیرا استغفار مقام علیین است.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند بخش زیادی از کار دست خود انسان است که در کدام دسته از نیکوکاران و یا بدکاران قرار گیرد، افزود: مهم‌ترین وظیفه در لیالی قدر، دعاکردن برای یکدیگر است؛ همان کاری که حضرت زهرا(س) می‌کرد اول برای بیچارگان و محرومان اطراف خویش دعا می‌کرد زیرا خداوند دعا برای دیگران را زودتر می‌پذیرد؛ باید این کار را بکنیم تا ملائکه برای ما دعا کند.
وی تاکید کرد: در چنین شب‌هایی از همدیگر بگذریم و مصداق «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» باشیم و اگر نفرت و حسدی هست کوتاه بیاییم و آشغال‌های وجودمان را بیرون بریزیم و به قول شاعر «شهریارا با خدا کن آشتی/ گرچه جای آشتی نگذاشتی».
اعزام 62 استاد تفسیر به سراسر کشور
وی در پاسخ به این سؤال که شب قدر، ظرف نزول قرآن است ولی گاهی دیده می‌شود که به قرآن حتی در چنین شب‌هایی کمتر توجه می‌شود، علت را چه می‌دانید؟ بیان کرد: ما برای رفع این نقیصه برای اولین بار بعد از 37 سال از انقلاب اعزام 62 مفسر به 62 شهر داشتیم که باید از روزهای اول انقلاب این کار صورت می‌گرفت ولی در اواخر دهه چهارم انجام شده است.
میرکتولی عنوان کرد: الان اوج شکوه و استقبال مردم را نسبت به معارف قرآن شاهد هستیم، اگرچه دیر به سراغ این معارف رفته‌ایم ولی معتقدم باید از سطح عمومی بگذریم و سراغ آموزش‌های خاص برای مردم برویم زیرا قرآن از کوچه‌های عالم غیب ما را عبور می‌دهد؛ جایی که دست عقل و حس بشر به آن نمی‌رسد و علوم تجربی و عقل هیچوقت به این سراپرده راه ندارد.
میرکتولی بیان کرد: آشنا ساختن جان انسان با حقایق عالم هستی فقط در سلطان صحف آسمانی است، از این رو من خواهشم از مدیران فرهنگی این است که انتشار این معارف را منحصر در ماه رمضان نبینند. باید در طول سال و در تابستان تداوم داشته باشد.
وی تاکید کرد: این کار نیاز به همکاری نهادهای فرهنگی با حوزه دارد تا دین در بستر جامعه ارائه شود. الان بیش از هر زمانی به کار فرهنگی نیاز داریم زیرا شبهات زیادی در فضای مجازی وجود دارد و این ویروس در حال انتشار در فضای ذهنی و فکری جوانان است بنابراین همه باید در تعامل با حوزه برای واکسینه کردن اعتقادات و افکار و اندیشه مردم بر محور توحید و معاد تلاش کنیم. 
captcha