فعالیت‌های مذهبی سنتی احیا می‌شود
کد خبر: 3516971
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
علیرضا حمیدی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛

فعالیت‌های مذهبی سنتی احیا می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس هیئت امنا و دبیر شورایاری تجریش با اشاره به فعالیت‌های هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی(ع) شمیرانات، گفت: تمام هم‌و‌غم ما و مردم شمیرانات این بوده که در قالب یک مجموعه مذهبی بتوانیم احیاگر مراسم و عزاداری‌های سنتی باشیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، اولین جلسه هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی(ع) شمیرانات روز گذشته، اول مردادماه با حضور اعضای این هیئت، ذاکران و پیرغلامان اهل‌ بیت(ع)، هیئت‌امنای منطقه شمیرانات، اعضای شورایاری تجریش و اقشار مختلف مردم در آستان مقدس امامزاده صالح تجریش برگزار شد.
در این جلسه پس از قرائت دعای ندبه توسط جمعی از اعضای هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی(ع) شمیرانات و سخنرانی آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، ذاکران اهل‌ بیت(ع) به نوحه‌خوانی پرداختند و در پایان نیز از 15 ذاکر و پیر غلام اهل‌ بیت‌(ع) تجلیل به عمل آمد.

علیرضا حمیدی، رئیس هیئت امنا و دبیر شورایاری تجریش در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره التزام توجه به معارف اهل‌ بیت(ع)، گفت: دشمنان اسلام از زمانی که نوای حکومت علوی و نظام مقدس جمهوری اسلامی طنین‌انداز شد، تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند تا جلوی این حرکت را بگیرند، اما معارف ناب اهل‌ بیت(ع) چنان در دل‌های مسلمانان و به‌ویژه مردم ایران ریشه دوانده است که آنها را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام گذاشت.
وی با اشاره به تأسیس هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی(ع) شمیرانات، بیان کرد: در راستای کار فرهنگی در منطقه شمیرانات، به فکر تأسیس مجموعه‌ای بودیم تا بتوانیم فعالیت‌های مذهبی دوران گذشته را احیا کنیم؛ به همین منظور، در ماه مبارک رمضان امسال، هیئت متوسلین به امام حسن‌ مجتبی(ع) در شمیرانات تاسیس شد و امروز اولین جلسه آن در آستان مقدس امامزاده صالح‌ بن موسی‌الکاظم(ع) با حضور مداحان و پیرغلامان اهل‌ بیت(ع) تهران و منطقه شمیرانات برگزار شد.
حمیدی درباره سبک و سیاق فعالیت این هیئت عنوان کرد: تمام هم‌و‌غم ما و مردم شمیرانات این بوده که در قالب یک مجموعه مذهبی بتوانیم احیاگر مراسم و عزاداری‌های سنتی باشیم؛ در واقع تشکیل یک هیئت مذهبی و مداحی به سبک 150 سال پیش که اکنون کم‌رنگ شده است.
آستان مقدس امام‌زاده صالح (ع)؛ قطب مذهبی و فرهنگی شمال تهران
وی با بیان اینکه بحمدالله منطقه شمیرانات از محله‌هایی است که انسان‌های مؤمن و مؤمنه کم ندارد، ادامه داد: حضور افراد مؤمن در مراسم‌های مذهبی مختلف امامزاده صالح(ع) پررنگ است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، مرکز و قطب مذهبی و فرهنگی شمال تهران را آستان مقدس حضرت صالح‌ بن موسی‌ الکاظم(ع) دانسته‌اند، تلاش‌ ما این است که هرچه بهتر بتوانیم مراسم‌های این آستان را برگزار کنیم.
ترویج به مفاهیم و مبانی قرآن کریم
حمیدی درباره توجه به سبک نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی و توجه به مفاهیم قرآن و اهل‌ بیت (ع) در جلسات این هیئت، یادآور شد: متأسفانه توجه به مفاهیم و مضامین قرآن کریم و معارف و سبک زندگی اهل‌ بیت(ع) یک مقداری کم‌رنگ شده بود که با فرمایشات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، رنگ و بویی تازه به خود گرفته و یکی از مکان‌هایی که این اتفاق مبارک افتاده، آستان امامزاده صالح(ع) است. با برگزاری جلسات قرآن، وجود حوزه علمیه خواهران، همین‌طور مجموعه فرهنگی خیمه معرفت که در این آستان برقرار است، ان‌شاءالله بتوانیم مبانی و مفاهیم قرآن را بیش از پیش گسترش دهیم و شاهد حضور بیشتر مردم باشیم.

وی با بیان اینکه به لطف خداوند متعال با تأسیس این هیئت، قصد داریم آن سبک قدیمی که مردم با همان سینه‌زنی‌های عامیانه گذشته و ارتباطی که با این جلسات می‌گرفتند را زنده کنیم، گفت: هیئت متوسلین به امام حسن‌مجتبی(ع) در فعالیت‌های خود بنا دارد مراسم‌های مذهبی که به سبک قدیم بود و کم‌کم داشت به ورطه فراموشی سپرده می‌شد را بار دیگر زنده کند. در واقع این هیئت در نظر دارد فرزندان ما و کسانی که از عزاداری‌ها، جلسات روضه و نوحه‌خوانی‌های قدیم آگاهی ندارند را با این سبک آشنا کند.
مردم فطرتا عشق به خدا و اهل‌ بیت(ع) دارند
همچنین آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه و رئیس هیئت امنای مسجد اعظم تجریش در حاشیه این مراسم به خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره برگزاری اولین جلسه هیئت متوسلین به امام حسن‌ مجتبی(ع) اظهار کرد: مراسم معنوی و بسیار خالصانه‌ و بدون هیچ تشریفاتی برگزار شد. محور مراسم امروز، ذاکران و مداحان اهل‌ بیت(ع) و کسانی بودند که عمری با  اظهار ارادت درِ خانه ائمه اطهار و حضرت اباعبدالله(ع)، مردم را با امام حسین(ع) و عزاداری‌ها آشنا کردند.
وی از حب اهل‌ بیت(ع) و زنده نگه‌داشتن آن توسط مداحان این‌طور گفت: باید بگویم یکی از سپرهای دفاعی جامعه ما توجه و عشق به اهل‌ بیت(ع) است. دل نمی‌تواند از عشق خالی باشد. اگر عشق راستین عالم در دل مردم به‌وجود بیاید، هیچ عشقی دیگر نمی‌تواند آن‌جا جای گیرد. شیرینی عشق اهل‌ بیت(ع) آن‌قدر زیاد است که چیزی مانند آن وجود ندارد.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه ذاکران و مداحان اهل‌ بیت(ع) وسیله زنده نگه‌داشتن عشق به خاندان عصمت و طهارت(ع) هستند، اظهار کرد:‌ مردم فطرتا عشق به خداوند و اهل‌ بیت(ع) را در دل دارند.
دین‌پرور، الزام توجه به اهل‌ بیت(ع) را در سایه توجه به قرآن دانست و عنوان کرد: توجه به اهل‌ بیت(ع) در سایه توجه به قرآن است. این جلساتی که برپا می‌شود، تفسیر و معارف قرآن کریم است که این‌جا زنده می‌شود. همان‌طور که امام حسین(ع) شهادت‌شان به خاطر دین و قرآن بوده، این جلسات هم با هدف احیا معارف دین و قرآن تشکیل می‌شود.
هدف از تشکیل هیئت؛ توجه به باطن معارف اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع)
وی هدف تشکیل این هیئت را بازگشت به هویت اصلی یعنی توجه به معارف اهل‌ بیت(ع) دانست و یادآور شد: این هیئت بنا دارد نوع سبک و شعرخوانی‌هایی که متأسفانه امروزه در بعضی از هیئت‌ها متداول است و با معارف خاندان عصمت و طهارت(ع) همخوانی ندارد را حذف کرده و هویت اصلی‌ آن را که توجه به باطن مخلصانه و براساس فکر و فرهنگ عمیق و ریشه‌دار ادب ایرانی است را احیا کند.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم روز گذشته در آستان مقدس حضرت صالح‌ بن موسی‌الکاظم(ع)، مداحان و پیرغلامان اهل‌ بیت(ع)، جمعی از اعضای هیئت متوسلین به امام حسن‌ مجتبی(ع) و خانواده‌هایشان توفیق حضور در سرداب مقدس امامزاده و زیارت را پیدا کردند.
برای مشاهده گزارش تصویری این مطلب اینجا کلیک کنید!
مریم روزبهانی

captcha