تبیین شاخصه‌های امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن
کد خبر: 3517797
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

تبیین شاخصه‌های امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی در تبیین شاخصه‌های امنیت اجتماعی از منظر قرآن گفت: ایمان به خداوند و عمل به دستورات الهی سبب دور شدن از گناه می‌شود و بسیاری از گناهان که جنبه اجتماعی دارند علاوه بر خود شخص، جامعه را هم به خطر می‌اندازد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ یاد و نام خداوند همواره آرامش و آسایشی را برای انسان به ارمغان می‌آورد که این آرامش سبب تسکین روح انسان شده و مانع استرس و پریشانی فرد می‌شود. همان‌گونه که انسان موجود پیچیده و شگرفی است، امنیت وی نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که این مسئله به‌ویژه در بخش امنیت روانی، خود را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ زیرا روان آدمی تحت تأثیر علل و عوامل درونی و بیرونی قرار دارد، از این رو در هنگام بررسی سلامت و بهداشت روانی باید همه علل فردی و اجتماعی را بررسی کرد.
جامعه نیز همانند انسان، نیازمند امنیت کامل و جامع است. انسان در یک امنیت جامع انسانی می‌تواند احساس کند که از امنیت روانی برخوردار است، هر جامعه‌ای نیز در صورتی احساس امنیت روانی می‌کند که همه انواع امنیت را احساس کند و تهدیدی متوجه هیچ یک از امنیت‌های آن نباشد. به منظور بررسی و معرفی شاخصه‌های امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن، کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی، کارشناس فرهنگی ورزشی وزارت ورزش و جوانان گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را در ذیل می‌خوانیم. 

ایکنا: از منظر قرآن چه عواملی سلامت روانی و امنیت اجتماعی را به خطر می‌اندازد؟

آیات زیادی در این باره در قرآن کریم ذکر شده که جمع این آیات بیانگر این است که ایمان به خداوند و عمل به دستورات الهی سبب دور شدن از گناه می‌شود و همان‌گونه که می‌دانیم بسیاری از گناهان که جنبه اجتماعی دارند علاوه بر خود شخص جامعه را نیز به خطر می‌اندازد و سبب التهاب و تنش می‌شوند، لذا دوری از گناهانی مانند سرقت و فحشا سبب آرامش در جامعه می‌شود.

ایکنا: آیا ایمان به خداوند در ایجاد امنیت در جامعه تأثیرگذار است؟

این امری است که هم تجربه آن را ثابت کرده و هم از آیات قرآن و احادیث برمی‌آید؛ به‌طور مثال، در ایام سال کاهش مراجعه به محاکم قضایی در ماه مبارک رمضان که فضای جامعه عطرآگین قرآن است و یا در ماه محرم که جامعه یک جامعه معنوی شده را شاهد هستیم؛ در واقع این یک آمار معنی‌داری است، یعنی اینکه در این دو ماه فضای معنوی جامعه بر روی مردم تأثیر گذاشته و ایمان مردم تقویت شده، در نتیجه درگیری و جرم کمتر شده و ایمان به خدا و فضای معنوی امنیت جامعه را افزایش داده است.

ایکنا: راهکارهای قرآنی برای تأمین بهداشت روانی جامعه را بیان بفرمایید؟

تنها کلیدی که در دسترس همگان هست و می‌توان از آن به عنوان یک راهکار اساسی استفاده کرد، یاد خداوند است؛ کسی که یاد خدواند را در دل دارد و با قرآن مأنوس است کمتر به سمت گناه می‌رود، زیراکه قرآن نور است و شیطان از نور فراری است.

ایکنا: درباره چرایی آسیب‌های درونی و بیرونی که بر جامعه وارد می‌شوند، توضیح دهید؟

تحقیقات و نشست‌های علمی ثابت کرده که یک سری از آسیب‌هایی که در درون جامعه وجود دارد ناشی از دور بودن انسان‌ها از ذات و فطرت خود است که باعث می‌شود رفتارهای فطری مانند صداقت، حجب و حیا، درستی، حجاب، ایثار و تعاون کم شود و در مقابل بی‌حیایی، بخل و حسد ایجاد شود.

یک سری از رفتارها نیز وارداتی است و از خارج به ما تحمیل می‌شود که به دو صورت است یکی تقلید مضمون و دیگری تعویض تفکر صحیح؛ یعنی ما که مخاطب هستیم همواره مورد تهاجم و شبیه‌خون فرهنگی دشمن قرار می‌گیریم. دشمن ما یک جوفروش، گندم‌نما است که گاهی اوقات کارهای بد و خلاف را تزیین می‌کند و به‌عنوان یک کار خوب معرفی می‌کند و یا اینکه کار خلاف و بد را خوب معرفی نمی‌کند بلکه آن را آن‌قدر تبلیغ می‌کند تا مردم فریب بخورند و آن کار خلاف را انجام دهند. بنابراین، خودباوری و خداباوری ما را از تهاجم‌های درونی و بیرونی حفظ می‌کند.

خیلی از رفتارهای نابه‌هنجار در اثر انباشت نیروی جوانی و قدرت در درون فرد است که ورزش باعث می‌شود تا این ‌نیرو در جهت مثبت و صحیح تخلیه شود؛ در واقع اگر ما بتوانیم ورزش را گسترش دهیم و قشر زیادی مانند جوانان را تحت پوشش قرار دهیم تا انرژی‌شان را در راستای درست تخلیه کنند، جوانان دیگر به سمت منکرات و مسائل منفی سوق پیدا نمی‌کنند. در راستای این امر وزارت ورزش و جوانان امسال نیز برای دومین بار با حضور در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با ایجاد محیطی دوستانه‌، مشاوره‌های ورزشی، فرهنگی و قرآنی را به بازدیدکنندگان ارائه کرد.

زینب رحیمی

captcha