احمد حاجی شریف، داور حفظ عمومی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: در بیشتر مسابقات قرآن که آموزش و پرورش مسئولیت برگزاری آن را بر عهده داشته است، داور مسابقات در رشته قرائت بودهام، اما امسال که در رشته حفظ وظیفه داوری را بر عهده دارم، سطح برگزاری مسابقات را نسبت به سالهای گذشته نسبتاً خوب ارزیابی میکنم.
وی با بیان اینکه برخی از استانهای کشور با دانشآموزان خود به خوبی کار کردهاند که در این میان میتوان به استان خراسان رضوی اشاره کرد، افزود: به خاطر دارم در دهه اول مسابقات در سال 60 با به صدا درآوردن زنگهایی که بر روی میزها تعبیه شده بود مسابقات برگزار میشد، در آن زمان دانشآموزان شرکت کننده از استان خراسان، این میزها را از استان خود به این مسابقات میآوردند و از آنجا که خوب آموزش دیده بودند با به صدا در آوردن سریع زنگ از رقبای خود پیشی میگرفتند.
آموزش و پرورش نیروهای جوان قرآنی خود را از دست ندهدحاجیشریف خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز کارشناسان قرآن، باید فعالتر وارد عمل شوند و آموزش و پرورش نیز این نیروهای جوان قرآنی خود را از دست ندهد و با شناسایی استعدادهای قرآنی و آموزشهای درست حداقل تا زمانی که به عنوان دانشآموز تحت نظر آموزش و پرورش هستند از آنها حمایت کند و باعث ارتقاء آنها شود.
داور حفظ عمومی مسابقه قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور، مهمترین کمبودها و خلأهای فعالین قرآنی را نبود یک متولی اصلی و یک هماهنگ کننده اصلی عنوان کرد و ادامه داد: من ضعف اصلی را در کارشناس مسئولان قرآنی، وزارت آموزش و پرورش میبینم، چرا که در تمام استانها دانشآموزان حافظ خوبی تربیت شدهاند.
وی ابراز کرد: آموزش و پرورش استانها میتوانند با شناسایی این افراد حتی آنهایی که موفق به حفظ یک الی دو جزء قرآن شدهاند، آنها را به شرکت در مسابقات ترغیب و تشویق کنند و پس از موفقیت و حضور در مسابقات، به تدارک کلاسهای آموزش قرآن برای آنها بپردازند و آنها را در زمینههای قرآنی ارتقاء بخشد.
خراسان رضوی در این دوره از مسابقات خوب درخشیده استوی بیان کرد: خراسان رضوی در این دوره از مسابقات خوب درخشیده است، چرا که ادارهکل آموزش و پرورش این استان دانشآموزان با استعداد خود را شناسایی کرده و با آنها کار میکنند و آموزشهای لازم را به آنها میدهند که در نهایت باعث کسب رتبههای برتر در مسابقات میشوند.
حاجیشریف اذعان کرد: مسابقات، بهترین وسیله جهت رشد نیروهای شرکت کننده در هر زمینهای است، به عنوان مثال در زمینه رشتههای ورزشی از سن کودکی حضور در کلاسها و گذراندن دورهها آغاز میشود و در سطح ملی ما شاهد حضور، نوجوانان در عرصههای مختلف ورزشی هستیم، در رشته والیبال 17 الی 18 سال است که به صورت پایهای کار شده است و تنها دو سال است که شاهد موفقیت این گروه ورزشی هستیم، بنابراین مسابقات در رشد این دانش آموزان قرآنی نیز بسیار مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: اولین دوره مسابقات بینالمللی قرآن در سال 71 برگزار شد و تا سال 75، با برگزاری چهار دوره از مسابقات در سطح بینالمللی به کار خود ادامه داد، اما متأسفانه به دلیل ضعف و برخی مشکلات برخی از مسئولین این مسابقات را متوقف کردهاند و برخی از افراد در دیگر کشورها که در رشتههای مختلف قرآنی به تبلیغ میپرداختند افرادی به آنها مراجعه کردهاند مبنی بر اینکه چرا دیگر این مسابقات در ایران برگزار نمیشود.
وی گفت: در حالی که برای دانشآموزان کشور ما حضور در این مسابقات بینالمللی به خوبی جا افتاده بود و ما برای حضور پرنگ در مسابقات و کسب مقامات برتر با دانشآموزان خود به سختی کار میکردیم، حال پس از گذشت 20 الی 21 سال از برگزاری این مسابقات ایران در نظر دارد در اسفند ماه سال جاری به برگزاری مسابقات قرآن در سطح بینالملل بپردازد.
معلمان دانش آموزان قرآنی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارنداین مقام مسئول اذعان کرد: اساتید و معلمان این دانش آموزان قرآنی نقش بسیار مهمی در تحقق شعار سال دارند که در این میان اساتید و معلمان آموزش و پرورش که مسئول تدریس قرآن برای 30 الی 40 دانشآموز را در هر کلاس بر عهده دارند پر رنگتر از دیگران باید در تحقق این شعار تلاش کنند.
وی افزود: چرا که این افراد از لحاظ اعتقادی اندکی با سایر اساتید و معلمان رشتههای دیگر تفاوت دارند و دانش آموزان به حرف این معلمان بیشتر توجه میکنند، حال اگر این اساتید و معلمان به رهنمودهای مقالم معظم رهبری تأیید و تأکید کنند و خود نیز عامل به قرآن باشند و به عنوان یک الگوی درست در رفتار، کردار و گفتار خود دقت نظر داشته باشند دانش آموزان آنها نیز در این مسیر قدم خواهند گذاشت و به ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی کمک شایانی خواهند کرد.