ملاک دلنشین شدن تلاوت قرآن ضمیر پاک است
کد خبر: 3518794
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
امین پویا:

ملاک دلنشین شدن تلاوت قرآن ضمیر پاک است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قاری اگر تمام اصول تلاوت را رعایت کند ولی تلاوتش دلنشین نباشد برمی‌گردد به عامل به قرآن بودن و ضمیر پاک، گفت: یعنی همان چیزی که پیامبر(ص) رعایت می‌کردند که اگر به این نکته توجه شود تلاوت ساده نیز دلنشین خواهد بود.

امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به کثرت قرائت‌های تقلیدی قاریان گفت: قاریان قرآن یک عصر طلایی داشتند به ویژه در مصر که قاریان خوبی مثل استاد رفعت چهره شدند و اساتید دیگری که واقعاً هنر تلاوت قرآن را به خوبی به کمال رساندند.
پویا ادامه داد: از آن زمان به بعد به ویژه بعد از استاد شحات انور و استاد غلوش کسی که بتواند صاحب سبکی خاص باشد و آن عصر طلایی را تداوم بخشد ظهور نکرده لذا به نظر می‌آید هر قاری که امروزه  تلاوت می‌کند به نوعی تقلید از قدماست و سبک جدید و متفاوتی ارائه نمی‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه قرائت قرآن باید به دل مخاطب بنشیند و او را متأثر کند تصریح کرد: برای ارائه چنین تلاوتی باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه قاری باید خودش عامل به قرآن باشد نه اینکه آیات را به دیگران عرضه کند، قرائت ما با قرائت رسول‌الله(ص) بسیار متفاوت است؛ ما با نفس‌های طولانی می‌خوانیم و ترکیبات و موسیقی‌های زیادی را اعمال می‌کنیم صوت و لحن و تجوید را هم خیلی خوب رعایت می‌کنیم اما چرا تاثیرگذار نیست؟ چون مثل پیامبر(ص) تلاوت نمی‌کنیم.
 وی ادامه داد: اگر کفار پنبه از گوش بیرون می‌آوردند و با شنیدن تلاوت پیامبر(ص) مسلمان می‌شدند دلیلش چه بوده؟ در تلاوت ایشان معصومیت و ضمیر پاک انسانی تجلی می‌یافته، عمل به احکام قرآن باعث تاثیرگذاری بر مخاطب می‌شده به نظر بنده اگر قاری قرآن خودش معانی آیات را بفهمد و نسبت به قرآن معرفت پیدا کند هر چند با صوت و لحن ساده هم تلاوت کند دلنشین خواهد بود.
این قاری بین‌المللی با اشاره به کثرت اصوات و الحان تلاوت قرآن تأکید کرد: صوت و لحنی که لازمه تلاوت قرآن است همانطور که در احادیث هم داریم باید مطابق با اصوات و الحان عربی باشد ابداع و کثرت در این الحان حدودی دارد و آن حد نیز شأن قرآن است یعنی صوت و لحن قاری نباید از شأن قرآن خارج شود، همچنین الحان باید منطبق بر معانی آیات  باشد.
پویا با اشاره به تشویق مستمعین حین تلاوت افزود: ما نمی‌توانیم به مستمع بگوییم که تشویق نکنند، البته که در حین تلاوت قرآن طبق دستور خود قرآن همه باید سکوت اختیار کنند ولی بعد از اینکه قاری قطعه‌ای را خواند و سکوت کرد آنجا شنونده می‌تواند ابراز احساسات کند برخی مواقع نیز واقعاً  صوت و لحن قاری منطبق بر معانی است و مخاطب از این انطباق لذت می‌برد و می‌خواهند این هیجان را با بقیه تقسیم کند بهترین تشویق نیز ذکر الله است، این تشویق‌ها باید به موقع و در شأن  قرآن باشد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۴:۴۳
0
0
ممنون خیلی خوب بود
captcha