اصلاح بینش با درک مقام خلیفگی انسان؛ سرآغاز رسیدن به کرامت
کد خبر: 3519853
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
مبشری تصریح کرد:

اصلاح بینش با درک مقام خلیفگی انسان؛ سرآغاز رسیدن به کرامت

گروه جامعه: رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی معتقد است اگر انسان درصدد اصلاح خود از طریق بینشی برآید و خود را جانشین خدا بر روی زمین بداند سعی در متخلص شدن به صفات الهی می‌کند و این امر راهی برای رسیدن به کرامت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، رئیس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به شاخصه‌های کرامت در زندگی فردی و اجتماعی اشاره و عنوان کرد: هنگامی که صحبت از کرامت به میان می‌آید یکی از مهم‌ترین معانی که به ذهن متبادر می‌شود فردی است که از خطای دیگران می‌گذرد، بدین جهت خداوند خود را کریم نسبت به خطاهای انسان ها معرفی می‌کند.
وی سخاوت و بخشندگی را از دیگر معانی کریم بیان کرد و گفت: رب الاکرام و یا ذوالجلال و الاکرام صفتی برای خداوند است که با بخشندگی با بندگان رفتار می‌کند.
حجت الاسلام مبشری تجلی صفت کریم در انسان‌ها را نیازمند بخشنده و سخاوتمند بودن دانست و گفت: بخشندگی به معنای رفع نیاز دیگران است ولی انسان سخاوتمند پا را فراتر می‌نهد و بیش از آنچه نیاز فرد است به وی کمک می‌کند.
وی بزگواری در برابر خطای دیگران در زندگی فردی و اجتماعی را از دیگر شاخصه‌های فرد کریم برشمرد و اظهار کرد: در زندگی انسان با خطاها و جفاهای بسیاری از سوی سایرین مواجه می‌شود، اما کنترل بر نفس و گذشت از خطای آنان می‌تواند انسان را آراسته به صفت کریم بودن کند.
وی دهه کرامت که فاصله زمانی ولادت حضرت معصومه(س) تا میلاد برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) می‌شود را فرصت مناسبی برای الگو برداری از این دو نمونه والای کرامت دانست تصریح کرد: متخلص شدن به صفات الهی تمرین و ممارست برای عمل به فضائل را می‌طلبد.
وی ادامه داد: اگر انسان درصدد اصلاح خود از طریق بینشی برآید و خود را جانشین خدا بر روی زمین بداند، می‌تواند با این تغییر نگرش درصدد تعییر رفتار باشد. خلیفه الله بودن نیاز به عمل به واسطه تمرین دارد.
وی با اشاره به دعای «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ؛ خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت» اظهار کرد: خداوند در جایی که می‌تواند عقوبت کند می‌بخشد، انسان‌ها نیز برای خلیفه بودن باید سعی کنند در عمل به این صفات مزین شوند.
حجت‌الاسلام مبشری یکی از مصادیق عینی کریم بودن که نیاز زندگی امروز شهروندان است را بروز و ظهور گذشت و بزرگواری در فرهنگ ترافیکی عنوان کرد و گفت: برخی افراد از حد قانون تجاوز کرده و موجب اختلال می‌شوند ولی اگر سایر افراد نیز با بی‌اخلاقی و یا بوق زدن‌‌های مداوم اشتباه وی را به او تذکر دهند نه تنها منجر به اصلاح رفتار وی نمی‌شوند، بلکه آرامش در سطح جامعه را نیز از بین می‌برند.
captcha