تشریح ابعاد فردی و اجتماعی شهید «قدیر سرلک»
کد خبر: 3520007
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
در دیداری صمیمانه با خانواده‌اش صورت گرفت:

تشریح ابعاد فردی و اجتماعی شهید «قدیر سرلک»

گروه جهاد و حماسه: در دیدار اعضای جامعه قرآنی با خانواده شهید فدیر سرلک، مادر این شهید مدافع حرم گفت: عمر فرزندم صرف خدمت به قرآن و انقلاب شد برای همین خداوند پاداش عظیم شهادت را نصیبش کرد.

قدیر سرلک

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی دیگر از سلسله دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده شهید قدیر سرلک با حضور رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران امروز 13 مردادماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رحیم قربانی در سخنانی اظهار کرد: شهدا چشم و چراغ این ملت هستند زیرا اگر آنها از جان و مال خود نمی‌گذشتند امروز ما این آسایش را نداشتیم برای همین سازمان قرآن و عترت بسیج تهران رسالت خود می‌داند که هر هفته از خانواده یکی از شهدای قرآنی بازدید به عمل آورد.

وی افزود: شهید قدیر سرلک، یکی از این چهره‌های قرآنی است که عمر پربار خود را صرف خدمت به دین و کشورش کرد و در آخر نیز در لباس مدافعین حرم به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

بعد از سخنان رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران مادر شهید قدیر سرلک در سخنانی بیان کرد: فرزند شهیدم از بچگی آرزوی شهادت داشت و از هنگامی که وارد سپاه پاسداران شد همیشه این آرزوی خود را زمزمه می‌کرد این شهید هیچگاه از آرمان‌های ولایت کوتاه نیامد تا اینکه برای حفظ دین و کشور 13 آبان 1394 در سوریه به شهادت رسید.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی فرزندش چنین گفت: وی از کودکی انس ویژه‌ای با قرآن داشت برای همین همیشه اوقات فراغت خود را به قرائت قرآن می‌پرداخت و به ما نیز توصیه می‌کرد در تمامی کارها از قرآن مدد بگیریم. دو جعبه نوار قرآنی با صدای استاد پرهیزکار از وی به یادگار دارم، این نوارها هنور هم برایم بهترین آرام بخش است چون کلام خدا کمک می‌کند بهتر بتوانم دوری فرزندم را تحمل کنم.

مادر شهید قدیر سرلک ادامه داد: به راستی پسرم یک مومن واقعی بود مسلمانی که ایمانش نه تنها در کلام بلکه در غم نیز نمود پیدا می‌کرد. یکی از توصیه‌های ویژه‌ای قرآن کردیم که در آیه‌های فراوان به رعایت آن توصیه شده احترام به پدر و مادر است برای همین وی به معنای واقعی یک فرزند صالح بود. برای مثال هرگاه پدرش از سر کار به خانه می‌آمد دست وی را می‌بوسید من به او می‌گفتم که دست پدرت، روغنی است و بگذار دستانش را بشوید سپس آن را بر دیده بگذار اما وی تاکید می‌کرد همین دستان روغنی ما را به اینجا رسانده پس من پاکیزه‌ترین چیز را دست پدرم می‌دانم.

وی درباره خصوصیات اخلاقی شهید سرلک چنین توضیح داد: شاید اگر کسی با اخلاق فرزند شهیدم آشنا نبود تصور می‌کرد وی انسانی کاملا جدی است اما قدیر، آدمی کاملا شوخ طبع بود که هر گاه در منزل حضور داشت با حرف‌هایش لبخند بر لبان اعضای خانواده می‌آورد البته در همین شوخ طبعی‌ها نیز هیچگاه از دایره اخلاق اسلامی خارج نمی ‌شد.

این مادر شهید به توضیحات خود اضافه کرد: شهید سرلک دومین باری بود که به سوریه اعزام می‌‌ شد دور اول در اردیبهشت سال 94 که 45 روز طول کشید اما دور دوم ماموریتی 70 روزه بود که در روزهای پایانی‌اش منجر به شهادت وی شد. تحمل داغ فرزند برای پدر و مادر بسیار سخت است به ویژه اینکه برادر کوچکتر وی چند سال پیش از دنیا رفته بود.

وی گفت: از نگاه من، فرزند دیگرم نیز شهید است چون بر اثر اتفاقاتی که در فتنه 88 رخ داد از دنیا رفت اما چون او با خدا معامله کرده بود ما نیز پی این نبودیم که شهادتش را علنی کنیم.

مادر شهید سرلک ادامه داد: با وجود اینکه نزدیک به یک سال از شهادت پسرم می‌گذرد هنوز هم رفتن او را باور ندارم و فکر می‌کنم که به زودی از ماموریت بازمی‌گردد این غم عزیز برای یک مادر بسیار عظیم است اما خداوند بزرگ کمک کرد تا بتوانم این اندوه را تحمل کنم.

مادر شهید سرلک در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وی به شدت به خانواده احترام می‌گذاشت و همسرش برایش بسیار عزیز بود برای مثال وقتی به تنهایی به خانه ما می‌آمد میوه‌ای که به او داده بودم در دستمالی می‌پیچید تا در کنار همسرش میل کند. احترام وی نسبت به دیگر اعضا خانواده نیز مثال‌زدنی بود حتی بستگان دور و نزدیک به شدت مجذوب اخلاق اسلامی وی بودند.

این مادر شهید در انتهای سخنانش تاکید کرد: یکی دیگر از محسنات بی شمار شهید سرلک تعهد به روزی حلال و حرام بود برای همین سعی می‌کرد با تلاش شبانه روزی آنچه را که سر سفره می‌آورد کاملا حلال باشد برای مثال به ساعات کاری وی اشاره کنم وی برخی مواقع برای تحصیل در دانشگاه از کار خود مرخصی می‌گرفت اما آن تعداد ساعت را همیشه با حضورش در پایگاهی که فرماندهی آن را بر عهده داشت جبران می‌کرد.

در ادامه این مراسم پدر شهید سرلک نیز گفت: در ابتدای سخنانم می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم و آن هم اینکه زیارت عاشورا یکی از ادعیه‌های محبوب او بود وی همیشه در حین قرائت دعای زیارت عاشورا از خدا طلب شهادت می‌کرد و خداوند مهربان نیز وی را به آرزویش رساند.

وی افزود: درباره محسنات اخلاقی شهید قدیر سرلک حرف برای گفتن زیاد است که تنها به چند نمونه آن اشاره می‌کنم امانت‌داری یکی از محسنات ویژه او بود و به شدت دیگران را به رعایت آن توصیه می‌کرد. حتی برای وی یک خودکار جز اموال بیت المال محسوب می‌شد و حاضر نبود از آن استفاده شخصی کند.

وی با بیان اینکه تمامی اهل محل مجذوب اخلاق این شهید بودند تصریح کرد: تمام تلاش وی برای اینکه رضایت خداوند را جلب کند تنها معطوف به زندگی شخصی‌اش نمی‌شد، بلکه رضایت مردم نیز یکی از دغدغه‌های همیشگی وی بود برای همین سعی می‌کرد در حد توانش هر کمکی که از دستش بر می‌آید به اهالی محل کند به نحوی که به طور ناشناس به نیازمندان محل کمک می‌کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: فرزندم، همیشه به ما توصیه می‌کرد حامی ولایت فقیه باشیم چون عزت و آبرومندی ما در گرو این کار است. توصیه دیگر او به ما اقامه نماز در اول وقت و همیشه می‌گفت تمام لذت نماز به این است که آن را در اول وقت بخوانیم همچنین روزه داری یکی دیگر از سجایای شهید قدیر سرلک بود، حتی در بسیاری از ایام سال وی با زبان روزه کارهایش را انجام می‌داد.

پس از سخنان پدر شهید همسر شهید قدیر سرلک نیز در سخنانی تاکید کرد: زمانی که همسرم به خواستگاری من آمد یکی از حرفهایش این بود که کار وی جز اولویت‌های اولیه زندگی خودش است چون می‌داند در راهی قدم برداشته که در آن خشنودی خدا و مقام معظم رهبری وجود دارد. من نیز شرط وی را پذیرفتم چون خود نیز با وی هم عقیده بودم.

وی ادامه داد: بیشتر ساعات زندگی این شهید بزرگ، صرف خدمت به کشورش شد برای همین کمتر در خانه حضور داشت این مسئله برای یک زن شاید کمی سخت باشد اما چون می‌دیدم که تنها برای خشنودی خداوند و پاسداری از اسلام است به دوری وی رضایت می‌دادم اما همان زمان اندکی که در خانه بود موجی از مهربانی را در خانه به وجود می‌آورد.

همسر شهید درباره فعالیت‌های قرآنی همسرش چنین اطلاع رسانی کرد: تلاوت قرآن کریم یکی از بزرگترین تفریحات وی بود به نحوی که هر گاه در خانه حضور داشت به همراه هم قرآن را با معنی تلاوت می‌کردیم البته به دلیل مشغله زیاد هیچگاه نتوانست به آرزوی دیرینه‌اش که حفظ کل قرآن کریم بود نائل آید اما توانست دو جز از قرآن را حفظ کند.

همسر شهید ادامه داد: وی در زمان شهادت 31 سال بیشتر نداشت برای همین اجر او نزد خدا بسیار زیاد است زیرا در ابتدای جوانی جان خود را فدای اعتلای اسلام کرد. شهید قدیر سرلک و شهدای نظیر وی باید به جوانان ما به درستی معرفی شوند تا میهن اسلامی ما در اوج قدرت و اقتدار باشد.

وی درباره آخرین دیدارش با شهید سرلک چنین گفت: وقتی که برای بار دوم همسرم می‌خواست به سوریه اعزام شود از من حلالیت خواست و گفت که احساس می‌کنم به فیض عظیم شهادت نائل می‌آید برای همین خواست که من وی را حلال کنم. من پس از شنیدن این حرف غمگین شدم و از او خواستم اگر چنین احساسی دارد به ماموریت نرود اما وی به من گفت چگونه در روز قیامت جواب امیرالمومنین(ع) را بدهد زیرا می‌توانست از حرم دخترش دفاع کند اما این کار را نکرده بعد از شنیدن این حرف من با رضایت وی را راهی این ماموریت کردم.

وی درباره توصیه‌های شهید سرلک در وصیت نامه‌اش اظهار کرد: توصیه مهم و ویژه‌ای همسرم به من و همه آشنایان این بود که از آرمان‌های شهدا لحظه‌ای غافل نشویم همچنین تعهد ما به این آرمانها تنها در شکل کلامی نباشد بلکه در رفتار خود نیز به آن متعهد باشیم.

در بخش پایانی این مراسم خواهر شهید قدیر سرلک نیز در سخنانی تاکید کرد: وقتی درباره سجایای اخلاقی برادرم حرف می‌زنم به خود افتخار می‌کنم که چنین برادری داشته‌ام چون وی تمام عمر خود را صرف خدمت به قرآن و ولایت کرد به همین دلیل خداوند وی را لایق فیض عظیم شهادت دانست.

وی در انتهای سخنانش گفت: جدا از تمامی محسنات برادرم باید به یک خصلت نیکوی دیگر وی اشاره کنم آن نیز توجه ویژه وی به ورزش کردن بود. شهید سرلک در رشته تکاوندو دارای عناوین قهرمانی بود و همیشه می‌گفت یک مسلمان واقعی باید همیشه جسمش را سالم و قوی نگه دارد تا بتواند به شکل بهتری در خدمت اسلام و قرآن باشد.

captcha