سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان؛ راهکار مقابله با عرض اندام شبکه‌های ماهواره‌ای
کد خبر: 3522899
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان؛ راهکار مقابله با عرض اندام شبکه‌های ماهواره‌ای

گروه اجتماعی: رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان، راهکار مقابله با عرض اندام شبکه‌های ماهواره‌ای است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، جعفر عبدالملکی، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما روز گذشته یکشنبه24 مرداد در نشست کافه نقد با نام « جم زدگی، تحلیل برنامه‌ها و رویکردهای شبکه‌های ماهواره ای جم » که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: اگر نگاه ما مبتنی بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جامع در ابعاد کلان باشد، فرصتی برای عرض اندام شبکه‌های ماهواره‌ای مثل جم باقی نمی‌ماند. 
وی افزود: ما در مقطعی با توجه به نظر سنجی‌های سازمان متوجه شدیم که مجموع شبکه‎های جم با اقبال عمومی مواجه شده‌اند. 
وی‌گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در مهر 1394 خطاب به مدیران ارشد صدا و سیما مبنی بر جدی گرفتن مسأله نفوذ، بحث شناسایی ابعاد نفوذ دشمن مخصوصا نفوذ رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفت و ما بر اساس آمارها و مصادیق علمی و عینی نشان دادیم که یکی از مدخل‌های نفوذ دشمن در حوزه رسانه‌ای، شبکه جم است. 
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما بیان کرد: ما نقشه نفوذ را به صورت مستند و روشمند و با زبان علمی و رسانه‌ای به مدیران ارشد و سیاستگذار سازمان صدا و سیما و مدیران سایر حوزه‌های فرهنگی ارائه کردیم و چندین شماره از کتاب نقشه نفوذ را که متمرکز بر شبکه‌های جم بود، برای حوزه‌های مختلف کشور فرستادیم.
مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های ارتباطی در ادامه ضمن بیان اهداف کلان شبکه‌های جم در حوزه‌های فیلم و سریال، موسیقی، آشپزی، بخش‌های خبری و فیلم‌های مستند، اظهار داشت ما باید آرایش رسانه‌ای را در کشور جدی گرفته و به سمت همگرایی رسانه‌ای حرکت کنیم.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای رو به افول بوده است، اما کاهش مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای به سبد مصرفی رسانه‌های داخلی کمک نکرده و مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی گرایش پیدا کرده‌اند.
وی با تأکید بر افزایش و تعمیق سواد رسانه‌‎ای هم در سطح کلان و هم در سطح خرد، نکته‌ای را خطاب به حوزه دانشگاهی بیان کرد و گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای عموما با اتکا به دانش شناختی فعالیت می‌کنند، ما نیز باید در حوزه علوم شناختی کار کنیم و اکنون در این حوزه به شدت فقیر هستیم. 
وی افزود: حوزه شناختی یعنی حوزه‌ای که با اتکا بر روان شناسی، فلسفه ذهن، علوم اعصاب، علوم ارتباطات و زبان شناسی، پیامی تولید شود که بیشترین تأثیر را بر ذهن، عاطفه و ادراک مخاطب داشته باشد.
همچنین مدیر گروه مطالعات ماهواره مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با بیان این که اکنون شبکه جم با جذب یکسری از بازیگران داخلی، برنامه‌های جدی در عرصه تولید تدارک دیده، درباره علت همکاری بازیگران ایرانی با گروه شبکه‌های جم، گفت: این مسئله علت‌های مختلفی دارد، اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل این ماجرا، شرایط اقتصادی حاکم بر حوزه رسانه‌ای ما است.
 بهنام یاوری خاطرنشان کرد: مهم ترین رسانه‌های فعال در حوزه فیلم و سریال، سینما و صدا و سیما هستند که با توجه به اقتضائات مالی هر دو، طبیعتا نوبت به بسیاری از بازیگران نمی‌رسد و حتی بعضا در داخل اعتراض می‌کنند و نارضایتی‌هایی ایجاد شده است، این شبکه فعلا استراتژی خود را بر جذب بازیگران درجه دو و سه گذاشته تا بعدا بتواند بازیگران بزرگ‌تری را جذب کند.
وی ادامه داد: نکته‌ای که اخیرا در شبکه‌های گروه جم مشاهده می‌شود، توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و پخش کلیپ‌هایی در حمایت از تولید ملی است، قبلا هم این شبکه اعلام کرده بود که حامی فرهنگ ایرانی است و تبلیغ فیلم‌های سینمایی، کتاب و سایر محصولات فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.
این پژوهشگر ماهواره در پایان در رابطه با این که چه باید کرد، با تأکید بر ارتقاء سواد رسانه‌ای و مدیریت مصرف گفت: عالی‌ترین سطح سواد رسانه‌ای، داشتن ارتباط مؤثر با رسانه‌هاست که به سه حوزه تولید محصول رسانه‌ای خوب، توزیع و به اشتراک گذاشتن محتوای خوب و پاک و باز خورد دادن به صاحبان رسانه‌ها تقسیم می‌شود. 
captcha