خرمشهر؛ نخستین کاندیدای برپایی اختتامیه چهاردهمین جشنواره «سرزمین نور»
کد خبر: 3524950
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

خرمشهر؛ نخستین کاندیدای برپایی اختتامیه چهاردهمین جشنواره «سرزمین نور»

گروه جهاد و حماسه: چهاردهمین دوره جشنواره سرزمین نور در دو بخش حرفه‌ای و مردمی در حال برگزاری است و خرمشهر به عنوان نخستین مکانی که برای برپایی مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده، معرفی شد.

سیدمحمدیاشار نادری، دبیر جشنواره ملی «سرزمین نور» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با این جشنواره گفت: این جشنواره مردمی بوده و همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. امسال چهاردهمین دوره جشنواره سرزمین نور برگزار خواهد شد که دو قسمت اصلی حرفه‌ای با عنوان «ققنوس» و بخش مردمی با عنوان «کاروان» دارد. بخش ققنوس شامل فیلم‌، نرم‌افزار چندرسانه‌ای، داستان، شعر، فیلمنامه، نمایشنامه، عکس‌ و مستندات با موضوع دفاع مقدس و راهیان نور است. 
وی در توضیحات بیشتر گفت: بخش کاروان نیز شامل فیلم و عکس تلفن همراه، خاطره و متن ادبی با موضوع راهیان نور و دفاع مقدس بوده و امسال جانبازان، رزمندگان و آزادگان می‌توانند در بخش خاطره با بیان خاطرات و یا ارسال نامه‌هایی که در دوران دفاع مقدس نوشته بودند، در این بخش از جشنواره شرکت کنند. همچنین امسال بخش ویژه‌ای به نام «فرزند صالح» به این جشنواره اضافه شده است که شرکت‌کنندگان می‌توانند با دوربین تلفن همراه خود از مادران شهدا و نحوه تربیت فرزندانشان به مدت حداکثر پنج دقیقه، فیلم و مصاحبه تهیه کرده و برای ما ارسال کنند.
نادری ادامه داد:‌ داوطلبان می‌توانند آثار خود را از طریق سایت sarzaminenoor.ir و ایستگاه‌های مخصوص که در مناطق عملیاتی دفاع مقدس وجود دارد، برای شرکت در این جشنواره ارائه دهند.
وی به آمار تعداد آثار ارائه شده در جشنواره پیشین اشاره کرد و گفت: در سال گذشته که سیزدهمین دوره این جشنواره برگزار شد، 32 هزار و 500 اثر به دست ما رسید که مورد داوری قرار گرفت و از برگزیدگان آن همزمان با اسفندماه سال 1394 در خرمشهر تجلیل به عمل آمد.
نادری در مورد مهلت ارسال آثار به دبیرخانه افزود: این مهلت طی امسال تا پنجم آذرماه باقی است و بعد از آن، آثار داوری شده و اختتامیه همزمان با روز ملی راهیان نور، 20 اسفندماه در خرمشهر برگزار شده و از برگزیدگان با جوایز ارزنده تقدیر می‌شود. همه‌ساله 120 نفر از ارسال کنندگان اثر به این جشنواره برگزیده می‌شوند که به نام کاروان سفیران نور به مناطق جنگی اعزام خواهند شد و طی مراسم اختتامیه، تندیس و لوح جشنواره به همراه سکه بهار آزادی (بین یک تا پنج سکه به تناسب رتبه) به برگزیدگان اهدا می‌شود.
مسئول اداره اجتماعی سازمان بسیج اظهار کرد: این جشنواره با همکاری سپاه، بسیج، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برپا شده است و هر سال یکی از این نهادها میزبانی مراسم اختتامیه را برعهده می‌گیرد. در حال حاضر نیز قرار است که مراسم اختتامیه این دوره در خرمشهر برگزار می‌شود، اما هنوز تصمیم نهایی در این رابطه گرفته نشده و ممکن است یکی دیگر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس میزبان اختتامیه جشنواره باشد.
نادری در پایان به همه سازمان‌ها اعلام کرد که سازمان بسیج مستضعفین برای ترویج فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس در قالب هر گونه فعالیتی آماده همکاری است.
captcha