4 ویژگی برای بهشتی شدن انسان/ توجه به تفسیر «صافی» در حوزه علمیه
کد خبر: 3526142
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳
آیت‌الله طبسی عنوان کرد:

4 ویژگی برای بهشتی شدن انسان/ توجه به تفسیر «صافی» در حوزه علمیه

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر امام رضا(ع) ضمن تبیین چهار ویژگی برای بهشتی شدن انسان براساس یک روایت بر لزوم توجه بیشتر به تفسیر «صافی» نوشته فیض کاشانی به عنوان یکی از بهترین تفاسیر شیعه در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدجواد طبسی، استاد تفسیر و نویسنده تفسیر امام رضا(ع) شب ششم شهریور در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) به تفسیر آیه «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ»(24 سوره بقره) پرداخت و گفت: وقود به معنای هیزم است که گاهی در معنای واقعی و گاهی در معنای مجازی استعمال می‌شود که در معنای دوم به مفهوم آتش فتنه و جنگ است.
وی با اشاره به «حجاره» اظهار کرد: حجاره یا جمع حجر به معنای سنگ است و یا مراد حجارت الکبریت است که نوعی سنگ خاص بوده و قدرت سوزندگی آن بسیار بالاست.
طبسی بیان کرد: مرحوم طبرسی در مجمع البیان از ابن عباس نقل کرده است که مراد از حجاره بت‌های ساخته شده و تراشیده شده به دست خود مردم است و برای آن شاهد مثال قرآنی نیز آورده که فرموده است شما خودتان و بت‌هایی که می‌تراشید حطب جهنم هستید.
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) ادامه داد: برخی گفته‌اند ذکر حجاره دلیل بر عظمت آتش است که پشتوانه آن سنگ است، یعنی گاهی آتش از هیزم است، ولی این آتش از سنگی است که هرگز تمام نمی‌شود.
استاد تفسیر حوزه گفت: برخی گفته‌اند اجساد جهنمی‌ها مانند سنگی که با آن آتش روشن می‌کنند باقی می‌ماند و جهنمی‌ها حالت این سنگ را پیدا می‌کنند.
وی تاکید کرد: ظاهر آیات قرآن مبین این مسئله است که پوست و جلود جهنمی‌ها دائما می‌سوزد و دوباره پوست جدیدی برای آن می‌روید و مجددا عذاب می‌شوند و این وضعیت برای کفار خالد و ابدی است.
احیای تفسیر صافی در حوزه
طبسی عنوان کرد: فیض کاشانی در تفسیر صافی که از بهترین تفاسیر شیعه است و دو خلاصه تفسیری «اصفی» و «مصفی» نیز از آن توسط مرحوم فیض نوشته شده و سابقا در حوزه علمیه تدریس و خوانده می‌شد، ولی الان جمع شده، در ذیل این آیه آورده است که در کتاب احتجاج از امام علی(ع) نقل شده است که ما به همراه پیامبر(ص) از کنار کوهی عبور می‌کردیم که احساس کردیم کوه در حال اشک ریختن است و پیامبر(ص) از کوه سؤال کرد که اشک تو برای چیست و کوه گفت حضرت مسیح از کنار من عبور می‌کرد و به اصحابش گفت از خدا بترسید، از عذاب روز قیامت و امروز هم شما این نصیحت را می‌کنی و من می‌ترسم همان سنگی باشم که مردم به واسطه من عذاب می‌شوند که پیامبر به آن دلداری داد که تو از آن نوع نیستی.
نویسنده کتاب «برزخ» به واژه «اعدت» اشاره و تصریح کرد: اعدت به معنای خلق شده و آفریده شده است یعنی جهنم و بهشت الان موجود است، نه اینکه برخی تصور کرده‌اند در روز قیامت ایجاد خواهد شد.
وی افزود: صاحب مجمع‌البیان در این باره آورده است که اگر چه ما بهشت و جهنم را نمی‌بینیم، ولی الان وجود دارد و شواهد قطعی درباره خلقت کنونی آن موجود است.
طبسی اظهار کرد: اباصلت هروی از امام رضا(ع) نقل کرده است که ایشان فرمود بهشت و جهنم در حال حاضر موجود است و کسانی که این طور فکر نکنند از ما نیستند و ما هم از آنان نیستیم و کسی که منکر بهشت و جهنم شود پیامبر(ص) را تکذیب کرده است.
بهشت و جهنم هم اکنون مخلوق است
وی افزود: صدوق در «صفات الشیعه» از امام صادق(ع) نقل کرده است که کسی که منکر چهار چیز شود از ما نیست و یکی از این موارد انکار خلقت بهشت و جهنم است که الان خلق شده است.
وی افزود: در روایتی پیامبر(ص) فرمودند در معراج وارد بهشت شدم و در آن بهشت کاخی دیدم از یاقوت سرخ که داخل آن از بیرون و بیرونش از داخلش پیدا بود و نوری در آن بود به جبرئیل گفتم که این کاخ برای کیست فرمود برای فرد خاصی نیست و هر کسی چهار خصلت داشته باشد این کاخ برای اوست و فرمود کسی که نیکو سخن بگوید و خوش خلق باشد، مرتب روزه بگیرد، اطعام طعام کند و نماز شب بخواند.
طبسی با اشاره به تعبیر «اعدت للکافرین» بیان کرد: در اینکه چرا جهنم برای کفار خلق شده سؤالی مطرح شده و آن اینکه آیا فساق وارد جهنم نمی‌شوند؟ که برخی گفته‌اند تعبیر «للکافرین» از باب تغلیب است و چون اکثر جهنمی‌ها کفار هستند، برای کفار آماده شده است ولی این دلیل بر این نیست که فساق وارد جهنم نشوند.
وی اظهار کرد: برخی گفته‌اند که جهنم فقط مخصوص کفار است و فساق نیز وارد آن می‌شوند، ولی خالد در آن نیستند و بعد از مدتی پاک شده و وارد بهشت می‌شوند.
طبسی عنوان کرد: برخی افراد در برزخ پاک می‌شوند، اما برخی افراد آنقدر گناه دارند که در برزخ پاک نشده و وارد جهنم می‌شوند و بعد از اینکه پاک شدند با شفاعت پیامبر(ص) وارد دایره بهشتی‌ها می‌شوند.  
captcha