نگاهی به فعالیت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد
کد خبر: 3526514
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
به مناسبت هفته دولت؛

نگاهی به فعالیت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌هایی مانند برگزاری هفته‌های قرآنی، جشنواره‌ها و تهیه و تولید محصولات قرآنی ـ هنری را طی سال‌های اخیر انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشتمی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کنار فعالیت‌های جاری این معاونت برخی فعالیت‌ها نیز مانند برگزاری هفته‌های قرآنی، جشنواره‌ها و تهیه و تولید محصولات قرآنی ـ هنری نیز انجام شده است.
حشمتی در‌خصوص هفته‌های قرآن و عترت افزود:‌ با هماهنگی اداره‌کل تبلیغ و ترویج با استان‌هایی که آماده فعالیت بودند ٨ استان اعلام آمادگی کردند تا با هماهنگی نهادهای قرآنی فعال در هر استان هفته‌های قرآن را برپا کند.
وی اظهار کرد: هر استان پس از سه ماه تلاش و جدیت در سطح استان و تشکیل شورای قرآن استان و تصویب برنامه‌های هفته قرآن شاهد شور و نشاط در مرکز استان و شهرستان‌ها بودند که در بعضی استان‌ها با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، استاندار و امام جمعه استان مراسم اختتامیه آن برگزار شد. البته تعدادی از استان‌ها در حال برگزاری هستند که گزارش نهایی آنها نیز منتشر می‌شود.
وی در‌خصوص برگزاری جشنواره آیات نیز تصریح کرد: پس از وقفه طولانی در جشنواره آیات، ‌موضوعاتی تعیین شد که در قالب جشنواره مسئولیت برپایی آن به استان‌ها تفویض شود. در حال حاضر ٧ استان مسئول برپایی ٨ جشنواره آیات در موضوعات، شعر و داستان در خراسان رضوی، وبلاگ‌نویسی و آواها و نواها در استان آذربایجان شرقی، پوستر و گرافیک در استان زنجان، نگارگری در استان اصفهان تصویرسازی در استان همدان، نقاشی و نقاشیخط در استان خوزستان، فیلم کوتاه و انیمیشن در استان بوشهر هستند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین به طرح فاتحان آسمان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان استقبال مردم شریف ایران در طرح راهیان نور ادار‌ه‌کل تبلیغ و ترویج برای نشان دادن صحیح راه شهدا و رزمندگان اسلام اقدام به اجرای طرح فاتحان آسمان در سال‌های ٩٣ و ٩٤ در قالب نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس در آئینه قرآن و عترت در پنج استان مرزی کشور کرد که با استقبال چشمگیر زوار محترم قرار گرفت و تمامی این فعالیت‌ها به‌صورت کتاب منتشر شد.
حشمتی عنوان کرد: برای جشنواره آیات، جشن رمضان، و برپایی هفته‌های قرآن و عترت رقمی بالغ بر پنجاه میلیارد ریال هزینه در نظر گرفته شده که معاونت حدود نیمی از آن را در قالب تفاهم‌نامه پرداخت کرد.
وی در ادامه به تهیه و تولید محصولات قرآنی و هنری هم اشاره کرد و افزود: با اینکه نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و هفته‌های قرآن می‌تواند در تولید آثار هنری مؤثر باشد، لیکن دعوت از هنرمندان و تهیه کنندگان برای تولید آثار هنری در دستور کار قرار گرفته است.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین اذعان کرد: علاوه بر برنامه‌های کمیسیون تبیلغ و ترویج اقداماتی از جمله تولید یک بازی رایانه‌ ای، ‌تولید فیلم‌های کوتاه با مضامین قرآن، تهیه ٥٠ فیلم نامه با مضامین قرآنی، تهیه یک فیلم مستند از زندگی پروفسور «‌ایزو تسو» ‌متفکر ژاپنی، تهیه ٢٠ مورد انیمیشن با مضامین قرآنی، تهیه مستند زندگی یکی از خادمان قرآنی، خرید آثار هنری(تابلوهای خوشنویسی) از خادمان قرآن و خوشنویسان به ارزش تقربی یک میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.
حشمتی در ادامه به موضوع برگزاری جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح هم اشاره کرد و گفت: به منظور تولید اثر هنری در مقابله با اهانت‌هایی که به پیامبر(ص) صورت گرفت، تصمیم گرفته شد تا یک جشنواره بین‌المللی فیلم محمد پیامبر صلح(ص) برگزار شود و هدایایی با ارزش تقدیم آنان شود.
وی افزود:‌ پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و فراخوان و راه افتادن سایت جشنواره و تبلیغات گسترده در داخل و خارج کشور جمعاً حدود ١١٠٠ اثر به جشنواره رسید که پس از بررسی اولیه در مرحله اول انتخاب حدود ٢٠٠ اثر به مرحله داوری راه یافت. آثار ارسالی آنقدر ارزشمند بود که در برابر هزینه‌های تبلیغات و جوایز جشنواره ناچیز محسوب می‌شد.
captcha