اینجا دانش‌آموزان جشنواره‌ای از فرهنگ ایرانی اسلامی آفریدند + عکس
کد خبر: 3526585
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

اینجا دانش‌آموزان جشنواره‌ای از فرهنگ ایرانی اسلامی آفریدند + عکس

گروه جامعه: دومین جشنواره دوسالانه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی دانش‌آموزی صبح امروز، 9 شهریورماه، با حضور مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش، در کانون فرهنگی تربیتی قدس آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره دوسالانه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی دانش‌آموزی صبح امروز، 9 شهریورماه، با حضور حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمره‌ای‌، مدیرکل آموزش و پرورش تهران و جمعی از مسئولان در کانون فرهنگی تربیتی قدس برگزار شد.

بختیاری

بختیاری

در این نمایشگاه که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، تولیدات و دستارودهای کانون‌های فرهنگی و تربیتی از 31 استان و 32 اداره کل به نمایش گذاشته می‌شود. در این جشنواره 300 دانش‌آموز و مربی و 700 مدیر کانون‌های فرهنگی تربیتی نیز حضور دارند.

مراسم افتتاحیه با استقبال دانش‌آموزان استان‌های مختلف از مسئولان آغاز شد و با ادای احترام به ساحت دانش‌آموزان شهید ادامه یافت.

بختیاری

بختیاری

با نگاهی‌ به جشنواره اولین موضوعی که توجه افراد را به خود جلب می‌کرد شادابی و نشاط حاکم بر رفتارهای دانش‌آموزان و ارتباط صمیمی آنان با مربیان است.

از جمله غرفه‌های فعال در این جشنواره می‌توان به کانون شهید مطهری اشاره کرد که فعالیت‌های متعددی در زمینه تربیت دانش‌آموز منتظر حضرت ولی عصر(عج) در قالب برپایی کلاس‌های آموزشی، تولید محتوا برای مربیان و .. انجام می‌داد.

بختیاری

طبخ غذاهای سنتی و مورد تأکید طب اسلامی از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که توسط دانش‌آموزان و مربیانشان صورت می‌گرفت. همچنین سبزیجات مختلفی که توسط دانش‌آموزان تهیه شده و شیرینی‌های مختلفی که توسط آنان طبخ شده بود در این نمایشگاه به فروش می‌رسید.

بختیاری

بختیاری

نوای موسیقی سنتی و نقاره زنی نیز از جای جای نمایشگاه به گوش می‌رسید تا دانش‌آموزان با موسیقی سنتی ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند. در واقع نمایش آرامش موسیقی سنتی نوعی مبارزه با موسیقی‌های منحط غربی بود که به طرز مدیریت شده‌ای در لفافه به دانش‌آموزان یادآوری می‌شد.

بختیاری

بختیاری

بختیاری

استان خراسان رضوی نیز به بیان ارزش صرفه جویی پرداخته بود و با دوریختنی‌ها بهترین‌های هنری را خلق کرده بود.

بختیاری

غرفه استان اردبیل نیز این مجال را غنمیتی برای معرفی هنر اسلامی یافته و به عرضه خوشنویسی‌های خلق شده از سوی دانش‌آموزان پرداخته بود.

بختیاری

استان خوزستان نیز هفت سینی از شهدای مدافع حرم بر زمین گسترانیده بود که یاد و خاطره آنان را گرامی بدارد.

بختیاری

پرداختن به موضوع حجاب نیز از دو منظر با برپایی غرفه فروش محصولات عفاف و حجاب و همچنین به نمایش گذاشتن لباس‌های محجبه سنتی مورد توجه قرار گرفته بود.

بختیاری

بختیاری

استان قم نیز علاوه بر ارائه تولیدات خود اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی نماز کرده بود که شامل بخش‌های متنوع و جذابی می‌شد.

بختیاری

سنگ‌های زینتی که در طب سنتی و شعائر دینی ما مورد توجه قرار گرفته است نیز از سوی دانش‌آموزان به این جشنواره ورود پیدا کرده بود.

بختیاری

در جشنواره کانون‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزی می‌توانستیم از شخصیت‌های بزرگ تاریخی نیز سراغی بگیریم به نحوی که استان گیلان میزبان میرزا کوچک خان شده بود.

بختیاری

فضایی نیز در جشنواره به قصه گویی اختصاص داده شده بود تا دانش‌آموزان با داستان‌های اساطیری کشور خود آشنایی بیشتری یابند.

بختیاری

به سراغ مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز رفتیم.

وی روح حاکم بر کل تولیدات ارائه شده در این نمایشگاه را دینی و مطابق با ارزش‌های اسلامی و ایرانی دانست و گفت: صنایع دستی ارائه شده همگی نشئت گرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی است، حتی غذاهایی در این نمایشگاه سرو می‌شود که از تأکیدات طب اسلامی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ارزش‌های دینی و اخلاقی باید در قالب‌های متنوع برای دانش‌آموزان بیان شود تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد گفت: لباس‌های سنتی ارائه شده در این نمایشگاه بیش از آنکه بیانگر سنت باشند، نشان دهنده حجاب هستند. یکی از مشکلات آموزشی در سیستم تعلیم و تربیت ما آموزش‌های مستقیم است.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید زندگی را به دو بخش دینی و غیر دینی تفکیک کرد گفت: باید مبانی دینی را در قالب‌های مختلف به نوجوانان و جوانان معرفی کنیم. آموزش‌ هنرهای دستی و سنتی می‌تواند در دوخت البسه محلی و ترویج فرهنگ حجاب تأثیرگذار باشد.

وی مدت زمان برپایی این جشنواره را تا 13 شهریورماه جاری، اعلام کرد و گفت: نمایشگاه از ساعت 9 تا 12:30 و همچنین از ساعت 16 تا 18 آماده پذیرایی از علاقه‌مندان است. پس از آن نیز جشنواره در بخش‌های مختلف ضیافت کانونی تا ساعت 23 پابرجا است.

علی‌اکبرزاده بخش‌های مختلف این جشنواره را شامل نمایشگاه دستاوردهای و تولیدات کانون‌های فرهنگی و تربیتی، فروشگاه، کارگاه تولیدی، ضیافت کانونی و کانون گفت‌وگو برشمرد و گفت: نشست‌های پرسش و پاسخ و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی با محوریت اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و تحریم قاچاق از جمله بخش‌های این جشنواره است.

وی برگزاری شب‌های انس با قرآن، تواشیح و گروه خوانی را از بخش‌های این جشنواره برشمرد و گفت: در بخش ضیافت کانونی غذاهای حلال که از توصیه‌های طب اسلامی و سنتی هستند نیز در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

بختیاری

captcha