کانون‌های اخلاق پزشکی؛ راهکاری برای ارتقای اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3526687
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
علامه عنوان کرد:

کانون‌های اخلاق پزشکی؛ راهکاری برای ارتقای اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها

گروه سلامت: مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: باید از ارزش‌های دینی و فرا دینی برای نهادینه کردن اخلاق و بستر سازی آن توسط خود دانشجویان استفاده کرد، این امر در کانون‌های اخلاق پزشکی دانشجویی پیش‌بینی شده و فکر می‌کنم با وجود این کانون‌ها وضعیت اخلاق پزشکی در دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی بهتر باشد.

حسام‌الدین علامه، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید تخصصی شدن رشته اخلاق پزشکی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و تخصصی شدن آن وضعیت مدیریت خدمات نظام سلامت نیز دچار تغییر شده و در این راستا نیاز است که اخلاق پزشکی به صورت تخصصی مطرح شود.

وی افزود: امروزه حقوق بیماران یک چالش جدی بوده و زمانی که می‌خواهیم وضعیت اجتماعی حوزه سلامت را بسنجیم باید معضلات و آسیب‌هایی که در حوزه آموزش پزشکی وجود دارد را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

علامه تأکید کرد: در دوران دانشجویی باید به صورت ویژه روی حوزه اخلاق‌ حرفه‌ای کار کرد تا در آینده کادر درمانی که از دانشگاه خارج می‌شوند متخلق به این اخلاقیات باشند.

وی بیان کرد: اگر ما موضوع اخلاق حرفه‌ای را در دانشگاه رها کنیم یا فضایی برای تبلور آن به وجود نیاوریم یک فضای سکولار در حوزه اخلاق پزشکی ما حاکم می‌شود.

 مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت عنوان کرد: به این دلیل معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با درخواست دانشجویان علوم پزشکی به بستر سازی تشکیل کانون‌های دانشجویی اخلاق پزشکی در سطح دانشگاه‌ها اقدام کرد تا این کانون‌ها تشکیل شوند.

وی یکی از اهداف تشکیل کانون‌های اخلاق پزشکی را ترویج نگاه‌ دینی و فرا دینی به رابطه پزشک و بیمار دانست و اظهار کرد: اگر با یک نگاه دینی و فرادینی به موضوع کرامت انسانی توجه شود، از سوی دیگر حقوق مالی، آموزشی و صنفی دانشجویان فراهم شود دانشجویان در آینده خدمات بهتری را به مردم ارائه می‌دهند.

 علامه یادآور شد: باید از ارزش‌های دینی و فرا دینی برای نهادینه کردن اخلاق و بستر سازی آن توسط خود دانشجویان استفاده کرد، این امر در کانون‌های اخلاق پزشکی دانشجویی پیش‌بینی شده و فکر می‌کنم با وجود این کانون‌ها وضعیت اخلاق پزشکی در دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی بهتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: مسئله ترویج اخلاق پزشکی در کانون‌های دانشجویی خارج از کشور تحت عنوان فعالیت‌های فوق برنامه شناخته می‌شود و فرد ملزم می‌شود در کنار درس خواندن به این امور بپردازد و شرط ارتقای از یک مقطع به مقطع دیگر این است که در این گونه فعالیت‌های داوطلبانه حضور پیدا کند.

 

 

captcha