اختلاف کلامی اشاعره و معتزله درباره رزق
کد خبر: 3526695
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
آیت‌الله طبسی تشریح کرد:

اختلاف کلامی اشاعره و معتزله درباره رزق

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر امام رضا(ع) ضمن تشریح نعمات بهشتی که در آیه 25 سوره بقره ذکر شده است، به شرح دیدگاه اشاعره و معتزله درباره رزق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، دیشب 9 شهریور در ادامه جلسات تفسیر به تفسیر آیه 25 سوره بقره (وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ) پرداخت و گفت: براساس این آیه ثمره ایمان و عمل صالح چند چیز از جمله باغ‌ها و کاخ‌های بهشتی است که از زیر درختان آن نهرها جاری است.
محمدجواد طبسی، استاد تفسیر حوزه
وی افزود: از دیگر ثمرات مومنان این است که روزی بدون حساب و سهمیه بندی دارند و دائما با میوه‌های گوناگون که برخی از آن ها در دنیا هم وجود داشته است ارتزاق می‌شوند و نه خستگی و دلزدگی برای مومن از خوردن آن حاصل می‌شود و نه این اتفاق برای پذیرایی‌کنندگان رخ می‌دهد.
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) ازواج مطهره را از دیگر نعمت‌های الهی به مومنان در بهشت برشمرد و تصریح کرد: این ازواج برای زن و مرد یکی است البته این سؤال مطرح است که ایا ازواج با حورالعین یکی است یا تفاوت دارد؟ که برخی معتقدند متفاوت است زیرا به حورالعین، زوج گفته نمی‌شود.
وی با بیان اینکه شان زنان مومنه دنیا که به بهشت راه می‌یابند قطعا از حورالعین بالاتر است گفت: اگرچه به اعتبار برخی ادعیه حورالعین مصداق ازواج مطهره هستند اما برسر این مسئله بحث است که اولویت در بهشت با چیست؟ آیا با همسر انسان است یا با حورالعین و ازواج مطهره که برخی روایات بیان‌کننده آن است که زنان بهشتی می‌توانند انتخاب کنند که با همسرانشان باقی بمانند و یا اینکه ازواج مطهره و حور داشته باشند.
آیت‌الله طبسی نعمت دیگری بهشتیان را خلود در آن دانست و تصریح کرد: خلود سبب می‌شود تا بهشتیان از این نعمتی که دارند هیچ وقت از آن بیرون نشوند.
وی با اشاره به تعبیر«و بشر» اظهار کرد: بشارت معمولا برای اخبار مسرت‌بخش است که در ابتدای این آیه نیز به کار رفته است اما گاهی به صورت مجازی در افراد غیرمومن نیز استعمال شده و برای وعده عذاب به جهنمی‌ها نیز به کار می‌رود.
نویسنده کتاب فقیه خراسان بیان کرد: کلمه جنات 137 مرتبه در قرآن کریم در 64 سوره بیان شده است و در برخی آیات مساحت تقریبی عرض بهشت را معادل آسمان و زمین برشمرده است که با توجه به مساحت عظیم این دو، عظمت بی بدیل و قدرت نامتناهی خدا آشکار می‌شود.
غرب تشنه معارف قرآن است
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) تاکید کرد: امروز جوانان و مردم در مغرب زمین و دانشگاه‌های آنان تشنه شنیدن این معارف قرآنی هستند تا بدانند در قرآن چه گفته شده است بنابراین تنها قرآن در اختیار آنان قرار دادن کفایت نمی‌کند و حوزه باید زمینه آشنایی بیشتر آنان را با تفاسیر قرآن با رویکرد گفتار اهل‌بیت(ع) فراهم کند.
وی با بیان اینکه این آیات الی الابد و تا قیامت مورد استفاده است اظهار کرد: در آیات دیگر قرآن وعده‌های دیگری نیز به بهشتیان داده شده مانند اینکه بهشتیان بر روی فرش‌هایی از استبرق می‌نشینند و یا دستبندهایی از طلا بر دست می‌کنند که تعابیر مختلفی نیز مانند جنت نعیم، نعیم مقیم، جنت الخلد، جنات عدن و فردوس و ... به کار رفته که هر کدام از دیگر متفاوت است.
آیت‌الله طبسی با بیان اینکه بر اساس یک روایت، به بهشت جنت گفته می‌شود چون پوشیده از درخت و نهر و میوه است بیان کرد: این سؤال مطرح است که حضرت آدم(ع) در کدام بهشت بود آیا در بهشت وعده داده شده بوده است و یا در باغی از باغ‌های دنیا که روایتی از امام صادق(ع) به این سؤال پاسخ داده است.
بهشت حضرت آدم(ع)
وی ادامه داد: در این روایت امام فرموده است که اگر بهشت آدم، بهشت موعود بود نه از آن بیرون رانده می شد و نه ابلیس امکان ورود به آن را داشت بلکه این بهشت در معرض آفتاب و ماه بوده است در حالی که در قیامت بساط خورشید و ماه و ... جمع می‌شود.
این استاد تفسیر با اشاره به مباحث کلامی درباره رزق میان اشاعره و معتزله عنوان کرد: اشاعره معتقدند که هر چیزی که انسانی از آن بهره ببرد ولو اینکه حرام و یا مکروه و حلال باشد رزق اوست ولی معتزله معتقدند که خداوند ابدا روزی حرامی را تقسیم نکرده است و این انسان است که روزی حلال خود را به حرام آغشته می‌کند.      
captcha