رونمایی از مسابقات و فراخوان‌های اربعین حسینی(ع)
کد خبر: 3526697
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
در ستاد مرکزی اربعین کل کشور صورت گرفت:

رونمایی از مسابقات و فراخوان‌های اربعین حسینی(ع)

کانون خبرنگاران نبأ: نخستین نشست خبری شورای راهبری جوانان اربعین با رونمایی از مسابقات و فراخوان‌های اربعین حسینی(ع) در بخش‌های مستند اربعین، کاریکاتور و تصویر سازی، نگارگری و مقاله اربعین و همچنین تبیین اهداف فراخوان در ستاد مرکزی اربعین کل کشور برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، اولین نشست خبری شورای راهبری جوانان اربعین روز سه‌شنبه 16 شهریور‌ ماه در محل کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور با حضور مسئولین اجرایی شورا و جمعی از خبرنگاران با هدف رونمایی از مسابقات و فراخوان‌های سوگواره اربعین حسینی(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه زیارت و عقاید را به عنوان محورهای اصلی این فراخوان ذکر کرد و از همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با این شورا خبر داد.

دبیر شورای راهبری فعالیت‌های جوانان اربعین کار ویژه‌های فراخوان سال جاری را مستند اربعین، کاریکاتور و تصویر سازی، نگارگری، مقاله اربعین، تجمع اربعین و یادواره شهدای حرم جهان اسلام معرفی کرد.


در ادامه گل‌محمدی، دبیر شورای راهبری از همکاری با سازمان‌های مردم نهاد از قبیل، جمعیت هلال احمر در امر آموزش، وزارت علوم در راستای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی، وزارت ارشاد جهت استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری، وزارت ورزش و جوانان برای آموزش و سازمان‌های زیر مجموعه مانند حوزه هنری و جامعه المصطفی العالمیه جهت هم‌افزایی و همکاری خبر داد.

وی افزود: فراخوان گسترده مقالات علمی با اهداف ادبیات‌سازی و گفتمان‌سازی در محورهای، ظرفیت‌شناسی و ظرفیت سازی(بسترها و زمینه‌های توسعه حماسه اربعین، ظرفیت‌های فرادینی حماسه اربعین و حماسه اربعین در مسیر ظهور)، هویت شناسی(استخراج سبک زندگی از حماسه اربعین و تبلور نقش مردم در تاریخ) و راهبردها و راهکارها(اقتصاد مقاومتی در چرخه اقتصادی حماسه اربعین و مسئولیت و مشارکت اجتماعی در حماسه اربعین) انجام می‌شود و مهلت ارسال مقالات علمی تا 30 مهرماه است.

سهیل کریمی، دبیر بخش مستند اربعین، از دو هدف شناخت استعداد ها و تقویت و آموزش به جوانان مستند ساز و همچنین انتقال و گسترش مفاهیم ارزشمند اربعین از طریق هنر به سراسر دنیا به عنوان اهداف اصلی بخش مستند خبر داد.

کریمی موضوعات مستند را، اربعین حسینی در آیینه ادیان و مذاهب، ارتباط ملل مختلف در پیاده‌روی اربعین، شور و معرفت حسینی در مسیر ظهور و تبلور نقش مردم در تاریخ عنوان کرد و نحوه ارسال آثار را به دو بخش ویژه تلفن همراه و روش آزاد که خود شامل مستند‌های بیشتر از 40 دقیقه و کمتر از 40 دقیقه می‌شوند تقسیم کرد.


کریمی مهلت ارسال آثار مستند را تاپایان دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: جمال شورجه کارگردان و تهیه کننده، مجید شاه حسینی منتقد و سید سلیم غفوری مستند ساز این بخش را داوری خواهند کرد.

عباس گودرزی دبیر بخش کاریکاتور و تصویرسازی نیز، اهداف این بخش را ترویج فرهنگ پیاده‌روی، بهداشت و تغذیه و همچنین زمینه سازی برای تعامل بیشتر مسلمانان و نزدیک کردن اعتقادات عنوان کرد و افزود: ارسال آثار در تصویر‌گری یا تصویر سازی که شامل اتفاقات اربعین سال 61 هجری و همینطور اربعین سال جاری می‌شود و همچنین کاریکاتور، با محدودیت شرکت پنج اثر در هر بخش انجام می‌شود.

گودرزی ضمن تعیین مهلت ارسال آثار تا اول آبان‌ماه جاری مسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست محمدی و حسین نیرومند را به عنوان داوران این بخش معرفی کرد.

در پایان آقا میری دبیر بخش نگارگری، نحوه ارسال آثار را در رشته‌های تذهیب، مینیاتور و گل مرغ با موضوعات روایت وقایع اربعین حسینی، نمایش پیام‌ها و فراز‌های اربعین و روایت شور پیاده روی در اربعین عنوان کرد.


این نگارگر بنام کشور در این نشست لیلا عباسی، محمد‌رضا هنرور و مهدی خداپناه به عنوان داوران این بخش نام برد و مهلت ارسال تصویر آثار را تا 15 مهرماه عنوان کرد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط و ارسال آثار از طریق نشانی www.alshabab.alarbaeen.ir اقدام کنند.

سامان صدیقی
captcha