انقلاب اسلامی ایران موجب گسترش مراکز قرآنی و حافظان قرآن در هندوستان شده است
کد خبر: 3526964
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
رضوی:

انقلاب اسلامی ایران موجب گسترش مراکز قرآنی و حافظان قرآن در هندوستان شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ شرکت‌کننده در مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف قم در سی و نهمین دوره این مسابقات گفت: با وجود اینکه جمعیت مسلمانان در هند کم است اما چندین میلیون حافظ قرآن وجود دارند و به برکت انقلاب اسلامی انگیزه زیادی برای حفظ در میان شیعیان نیز ایجاد شده است.

رضوی حافظ قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی رضوی اصیل، حافظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، که در حاشیه مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم انجام شد گفت: مسابقات قرآن بهترین فضا و فرصت برای نشان دادن و آماده‌سازی محفوظات برای حافظان قرآن است.
وی اظهار کرد: استان قم در زمینه حفظ، قطب محسوب می‌شود و مسابقاتش در این رشته در حد کشوری است زیرا حافظان بسیار قوی حضور دارند که در مسابقات کشوری نیز غالبا رتبه کسب می‌کنند.
رضوی با بیان اینکه مسابقات از طرفی موجب ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان است ادامه داد: یکی از موارد مورد توجه در مسابقات حضور اقشار مختلف مردم به خصوص بانوان و دانش‌آموزان در سالن محل برگزاری مسابقات و استفاده از فضای رقابت‌ها بود.
این حافظ هندوستانی تصریح کرد: حضور دانش‌آموزان و نوجوانان سبب ایجاد انگیزه و جرقه برای آنان می‌شود تا در آینده در مسیر حفظ قرآن قرار بگیرند و سرنوشت خود را قرآن گره بزنند‌.
این حافظ قرآن از برگزاری مسابقات به صورت قرنطینه و تک قرعه‌ای به عنوان یکی از نقاط مثبت یاد کرد و افزود: این نحو برگزاری سبب عادلانه‌تر شدن مسابقات و از بین رفتن اعتراضات احتمالی است.
وی ادامه داد: ناهماهنگی در زمان اجرای مسابقات یکی از نقاط ضعف بود که باعث خستگی افرادی می‌شد که از ابتدای ساعت شروع مسابقات در محل مسابقه حاضر بودند ولی دیرتر از زمان اعلام شده مسابقه دادند.
رضوی به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در هندوستان که وی به عنوان مبلغ در آنجا حضور داشته است اشاره کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی در سالیان اخیر فعالیت‌های قرآنی و مراکز و موسسات رو به رشد بوده است.
وی افزود: در هندوستان ادیان مختلفی وجود دارند و هر دینی نیز آزادی کامل برای اجرای مناسک خود دارد به همین دلیل برنامه‌های قرآنی به صورت مردمی و خصوصی و بدون حمایت دولتی انجام می‌شود.
این حافظ بیان کرد: برخی مناطق مانند حیدرآباد و دهلی مسابقات بین‌المللی قرآن دارند که قاریان ایرانی نیز در آن شرکت می‌کنند و مسابقات معتبری محسوب می‌شود.
رضوی ادامه داد: در این کشور فعالیت‌های قرآنی بیشتر در قالب دارالتحفیظ انجام می‌شود به همین دلیل با وجود اینکه جمعیت مسلمانان کم است چندین میلیون حافظ قرآن وجود دارند که عمدتا هم از اهل سنت هستند اما به برکت انقلاب اسلامی انگیزه زیادی برای حفظ در میان شیعیان نیز ایجاد شده است.
یادآور می‌شود سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی از دهم تا ۱۳ شهریور ماه با حضور ۲۳۰ نفر از آقایان و بانوان در مجتمع شاه سیدعلی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.
این مسابقات در رشته های ترتیل و تحقیق، حفظ کل، ۲۰، ده و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی در حال برگزاری است و مراسم افتتاحیه آن دوشنبه هشتم شهریورماه برگزار شد.
captcha