نگاهی به هشتمین آزمون «ترنم وحی» مهد قرآن
کد خبر: 3530791
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

نگاهی به هشتمین آزمون «ترنم وحی» مهد قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: گزارشی اجمال از هشتمین آزمون حفظ قرآن «ترنم وحی» از سوی مؤسسه مهد قرآن ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی مؤسسه مهد قرآن، هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» با شرکت 180 حافظ کل عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور در شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار شد.
در آئین اختتامیه این رویداد قرآنی کشور، قرائت پیام مرجع عالیقدر شیعیان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی انجام گرفت و حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به‌عنوان میهمان ویژه و ابلاغ سلام روح‌بخش رهبر قرآنی و فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به خانواده مهد قرآن توسط وی موجی از شور و شعف شرکت‌کنندگان در آزمون ترنم وحی را به همراه داشت.
هشتمین دوره سراسری آزمون حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» طی دو مرحله استانی از نیمه دوم اردیبهشت تا پایان تیرماه امسال با شرکت 328 حافظ کل قرآن از 18 استان بطور همزمان در دو بخش شفاهی و کتبی حفظ همراه با ترجمه و تدبر قرآن در دفاتر مهد قرآن استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شد که نتایج آزمون‌های اخذ شده به دفتر مرکزی ارسال شد.
دفتر مرکزی مؤسسه با نظارت و بررسی کیفی آزمون‌ها تعداد 180 حافظ کل را برای شرکت در آزمون مرحله کشوری انتخاب و معرفی کردند. مرحله کشوری آزمون سراسری حفظ کل ترنم وحی در بخش آقایان با داوری شهریار پرهیزکار، محمدحسین سعیدیان و سید‌مهدی سیف و در بخش بانوان با داوری زهرا صریحی‌نژاد، مریم سعیدی، فاطمه شیرازی، نجمه شعبانی‌قهرودی، اعظم الماسی، اعظم کریمی، اکرم غلامی، فهیمه ایزدی و زینب آقایی همراه بود.
هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ کل ترنم وحی، به گفته سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن از نظر آماری و کیفی نسبت به سال گذشته 50 % رشد داشته است. در هفتمین دوره این آزمون درسال 1394، تعداد 120 نفر در مرحله کشوری شرکت کردند که امسال(1395) با  افزایش 60 نفر حافظ کل، رشد و شکوفایی قهرمانان قرآنی را همراه بود. در آزمون هشتم «ترنم وحی» 19 نفر از آقایان و 161 نفر حافظان کل بانوان حضور داشتند که خردسال‌ترین شرکت‌کننده با 9 سال سن حدیث نظری از شهرستان خوانسار بود.
همایش مدیران هم‌اندیشی برای رشد و تعالی حافظان قرآن
همایش ستادی، تخصصی آموزشی مدیران مهد قرآن دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها همزمان با برگزاری هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن ترنم وحی با شرکت 40 نفر از مدیران در سه جلسه کاری فشرده تشکیل شد. در این جلسات علاوه بر ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های آموزشی مدیران، مسائل اداری، مالی، آموزشی، ثبت قانونی شعب و مشکلات مهد قرآن دفاتر استان و کانون‌های شهرستان‌ها با حضور سید‌محمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن و سایر مدیران دفتر مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای ارتقای برنامه‌های آموزشی، حفظ، مفاهیم قرآن، دوره‌های آموزشی تخصصی، استفاده از معارف اهل‌ بیت(ع)، بکارگیری فضای مجازی، تبادل نظر و ارائه تجربیات و نوآوری، اطلاع‌رسانی، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نخبگان قرآن برای جذب مخاطبان در جهت بهره‌مندی همه اقشار از دانش و علوم قرآنی پیگیری شد.
کارگاه‌های آموزشی و تخصصی نخبه‌های قرآنی کشور
تشکیل کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در زمینه توانمندسازی حافظان قرآن در زمینه‌های علمی و تلاوت مطلوب با حضور اساتید و نخبگان قرآنی و هیئت علمی مؤسسه، اساتید محمدحسین سعیدیان و سیدمهدی سیف از دیگر ثمرات آزمون ترنم وحی بود که این نشست‌های علمی ضمن پاسخگویی به سؤالات حافظان کل در زمینه‌های مختلف قرآنی، زمینه ساز آمادگی حافظان کل برای شرکت در مسابقات و آزمون‌های قرآنی کشوری و بین‌المللی بود.
برپایی محافل انس با قرآن
تشکیل محافل و جلسات انس با قرآن با حضور حافظان کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن در فضای زیارتی مضاجع شریف امامزادگان شهرهای گلپایگان و خوانسار و شرکت جامعه قرآنی و سایر اقشار متدین و قرآن دوست این شهرها، با تلاوت مجلسی و شرح تفسیر آیات توسط محمدحسین سعیدیان همراه بود. این جلسات معنوی قرآنی با حضور ائمه جمعه شهرهای گلپایگان و خوانسار و علی بختیار، نماینده قرآنی مجلس شورای اسلامی همراه بود.
شخصیت‌ها و میهمانان ویژه در مراسم اختتامیه ترنم وحی
در آئین پرشکوه اختتامیه هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ کل ترنم وحی، حجج اسلام سیدجواد گلپایگانی فرزند مرجع عالی‌قدر شیعه آیت‌الله العظمی محمدرضا گلپایگانی(ره)، سیدهاشم بطحایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی، امام جمعه گلپایگان و فراست و شفعتی، فرمانداران شهرهای گلپایگان و خوانسار و فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی این شهرها حضور داشتند.
یادآور می‌شود، هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» با شرکت 180 حافظ کل عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور طی روزهای 17 تا 19 شهریورماه به میزبانی دیار نخبگان دین و دانش، شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار شد.
همچنین مؤسسه کشوری مهد قرآن همزمان با امر آموزش حافظان و پیشرفت آنها در فراگیری حفظ اجزاء مختلف با اخذ آزمون و اهدای جوایز همراه با کارت و گواهینامه هر دوره به قرآن پژوهان مسیر شکوفایی علاقمندان به حفظ قرآن را هموار کرده است . آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم همراه با تدبر و ترجمه همه ساله از سوی دفتر مرکزی مؤسسه مهد قرآن برای پیشرفت حافظان قرآن فراهم شده است.
برگزاری هفت دوره آزمون طی سال‌های 1381 تا 1394 در استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی(محلات)، یزد و خراسان رضوی(مشهد) رویش سه هزار حافظ کل قرآن عضو مهد قرآن سراسر کشور از جمله آثار و ثمرات ارزشمند آزمون ترنم وحی بوده است.
captcha