چگونگی توسعه فرهنگ دینی به واسطه صنایع دستی
کد خبر: 3531415
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
نامور مطلق تبیین کرد:

چگونگی توسعه فرهنگ دینی به واسطه صنایع دستی

گروه جامعه: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: صنایع دستی ایرانی به خودی خود در برگیرنده مفاهیم اسلامی هستند و ما بدون اینکه بخواهیم به طور مستقیم به معرفی این فرهنگ بپردازیم می‌توانیم با ارائه آثار هنری که خود در برگیرنده تبلیغ ضمنی هستند به این هدف مهم دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی امروز 29 شهریور ماه در نشست خبری از برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی با حضور 200 نفر از 17 کشور طی روزهای 4 تا 6 مهرماه در اصفهان خبر داد.

وی مهمترین اهداف اجلاس شورای جهانی صنایع دستی را تبادل علمی، توسعه تجاری، ارتقای کیفیت و اشتغال بیشتر خواند و اظهار کرد: برگزاری این اجلاس در اصفهان سبب می‌شود تا قابلیت‌های که این استان به لحاظ فرهنگی و هنری دارد به همگان معرفی و به عنوان قطب و پایتخت صنایع دستی مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی بدون گفتگو با جهان قابل رشد نیست اظهار کرد: این اجلاس جهانی ظرفیتی برای توسعه و معرفی صنایع دستی ایرانی است به نحوی که در بعد داخلی می‌تواند نگاه‌ها را به صنایع دستی تغییر دهد و بیش از پیش در میان مردم اهمیت خود را بیابد و در بعد خارجی نیز کشورمان را از عزلتی که در زمینه صنایع دستی گرفتار شده است را خارج کند.

نامور مطلق اجلاس شورای جهانی صنایع دستی را فرصتی برای هنرمندان و تجار دانست و اظهار کرد: این بستر سازی و فرصت سازی از سوی بخش دولتی صورت گرفته است اما استفاده و بهره برداری از آن بر عهده بخش خصوصی است. کسب فرصت برگزاری این اجلاس با تلاش‌های فراوان همراه بوده است چرا که سایر کشورها نیز خواهان برگزاری این نشست در کشور خود بوده‌اند و بسیاری از قدرت‌های جهانی نیز از اینکه اجلاس در ایران برگزار شود راضی نبوده‌اند ولی ما در سایه همکاری‌های بین الملل توانستیم این فرصت را ایجاد کنیم.

صنایع دستی ایران در زمان تحریم در دنیا فراموش شده بود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه صنایع دستی ایران در زمان تحریم در دنیا فراموش شده بود گفت: در دوران تحریم صنایع دستی کشور ما به اسم سایر کشورها در برخی از کشورهای تحریم کننده به فروش می‌رفت. از این فرصت باید بیشترین بهره را برای معرفی صنایع دستی ایرانی اسلامی ببریم.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های مراسم افتتاحیه هیجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی پرداخت و گفت: سخنرانی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی، قائم مقام رئیس شورای جهانی صنایع دستی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی، زرگر پور استاندار اصفهان و مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان فرهنگی از جمله برنامه‌های اختتامیه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ورود مهمانان و برنامه جشن تهران طی روزهای یکم و دوم مهرماه اظهار کرد: نشست روئسای پنج قاره، هشتمین نشست مدیران منطقه آسیا و اقیانوسیه و سی و ششمین مجمع عمومی آسیا و اقیانوسیه طی سومین مهرماه در هتل عباسی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه مجمع عمومی، افتتاح نمایشگاه و برگزاری هیجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی نیز در روز چهارم مهرماه برگزار می‌شود. در روز پنجم مهرماه شاهد برگزاری سمینار «تکنولوژی صنایع دستی و آینده» و برپایی دو کارگاه رنگ رزی سنتی و اولین نشست دوره جدید رؤسای مناطق شورای جهانی هستیم. سخنرانی شهرداران شهرهای جهانی از برنامه‌های روز ششم مهرماه محسوب می‌شود.

نامور مطلق از برگزاری ویژه برنامه دست خلاق در این اجلاس خبر داد و گفت: طی این مراسم از 5 هنرمند اصفهانی و 5 هنرمند غیر اصفهانی که تلاش‌های بسیاری در زمینه صنایع دستی داشته‌اند و در رشته خود سرآمد جهان هستند تجلیل به عمل می‌آید.

توسعه فرهنگ دینی به واسطه صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تمهیدات اندیشیده شده به منظور توسعه فرهنگ دینی به واسطه صنایع دستی در این اجلاس گفت: برنامه ویژه و مستقیمی در این خصوص نداریم اما صنایع دستی ایرانی به خودی خود در برگیرنده مفاهیم اسلامی هستند و ما بدون اینکه بخواهیم به طور مستقیم به معرفی این فرهنگ بپردازیم می‌توانیم با ارائه آثار هنری که خود در برگیرنده تبلیغ ضمنی هستند به این هدف مهم دست یابیم.

راه‌اندازی دهکده هنرهای اسلامی

وی ادامه داد: اگر چه در این مراسم فعالیت ویژه و مستقیمی برای ترویج فرهنگ دینی نداریم اما در صدد هستیم دهکده هنرهای اسلامی را به زودی در قم راه اندازی کنیم.

در بخش دیگر از این نشست پویا محمودیان، سرپرست صادرات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از برپایی دو نمایشگاه در کاخ چهل ستون در حاشیه این اجلاس خبر داد و گفت: نمایشگاه ترویجی و نمایشگاه بازرگانی تجاری در معرض دید شرکت کنندگان اجلاس قرار می‌گیرد. کشورهای مختلف در این نمایشگاه غرفه دارند.

وی به برپایی یک نشست علمی با عنوان تکنولوژی، صنایع دستی و آینده طی پنجم مهرماه اشاره و عنوان کرد: در این نشست 8 سخنران حضور دارند که 3 نفر از آنها از خارج کشور دعوت شده‌اند.

همچنین مدیر کل حوزه ترویج، توسعه و آموزش معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز با حضور در این نشست از برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی رنگ‌های طبیعی خبر داد و گفت: در دهه اخیر به دلیل ورود شیوه‌های صنعتی این هنر ایرانی به خطر افتاده است و ما در طی احیا و حفظ آن هستیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۱۶:۲۰
0
0
از طریق صنایع دستی می‌توان فرهنگ را انتقال داد
سارا شاداب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۳۱ - ۱۳:۵۱
0
0
جای کار زیاد داره اگر به هوش باشیم
captcha