تلاش برای جذب حداکثری علاقه‌مندان در پانزدهمین آزمون قرآن و عترت
کد خبر: 3532621
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
در برنامه افق عنوان شد؛

تلاش برای جذب حداکثری علاقه‌مندان در پانزدهمین آزمون قرآن و عترت

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهمانان برنامه رادیویی افق که این هفته با موضوع پانزدهمین آزمون سراسری قرآن به روی آنتن رفت، بر تلاش برای جذب حداکثری علاقه‌مندان به قرآن برای حضور در این آزمون خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی افق، امروز شنبه، سوم مهرماه با موضوع بررسی جزئیات پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت و مرتضی خدمتکار، مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی،‌ رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با تأکید بر اینکه این آزمون بهانه‌ای برای آموزش قرآن است، گفت: مردم ایران از نظر علاقه به قرآن چیزی کم ندارند، اما در زمینه آموزش قرآن کریم اندیشه غلطی وجود دارد و آن هم اینکه بسیاری فکر می‌کنند قرآن را می‌دانند، بنابراین دیگر نیازی به آشنایی بیشتر با کلام وحی نیست، در صورتی که قرآن دریای بیکرانه‌ای است که هر چه انسان در آن سیر کند باز هم جا دارد. حتی بزرگترین مفسران در پایان عمر اقرار کرده‌اند که قرآن را آن گونه که باید درک نکرده‌اند.
خسروی در ادامه افزود: امام(ره) تعبیری دارند و می‌فرمایند که قرآن تجلی علم خداوند متعال است و چون انسان نمی‌تواند بر علم خداوند احاطه داشته باشد پس حقیقت قرآن را کسی نمی‌تواند بفهمد. از سوی دیگر نکته دیگر این است که همه می‌توانند قران را بفهمند چرا که قرآن «هدی للناس» است. بنابراین هر کس در هر مرحله‌ای قرار بگیرد نیاز به آموزش و تکامل بیشتر دارد. برای این کار زمینه برای فعالیت فراهم است در این زمینه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد سازوکارهایی را فراهم کرده است.
حمایت از موسسات برتر در آزمون قرآن و عترت
وی با تأکید بر اینکه آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد فرصتی برای دانستن بیشتر قرآن است، تصریح کرد: حدود 4 هزار موسسه آموزش قرآن کریم در کشور فعالیت دارند که در طول سال فرصتی فراهم می‌شود تا قرآن‌آموزان این موسسات در یک روز در آزمون حضور یابند. به کسانی که از این آزمون موفق بیرون بیایند گواهینامه حضور در آزمون اعطا می‌شود، ضمن اینکه موسساتی که بیشترین نیروها را تربیت کرده باشند نیز مورد حمایت مالی بیشتر قرار می‌گیرند.
در بخش دیگری از این برنامه مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، به بیان برخی جزئیات در مورد پیشینه این آزمون پرداخت و گفت: این آزمون از سال 1387 برگزار می‌شود،‌ در سال‌های گذشته این آزمون به صورت دو نوبت در سال و طی ماه‌های اردیبهشت و آذرماه برگزار می‌شد، اما از امسال این روند تغییر کرده و به صورت یک نوبت در سال و در آبان‌ماه برگزار می‌شود. 
دو ویژگی آزمون پانزدهم
خدمتکار همچنین در مورد برخی از ویژگی‌های این دوره از آزمون عنوان کرد: ویژگی اول این است که این آزمون یک بستری را برای مشارکت و حضور همگانی در زمینه یادگیری قرآن فراهم می‌کند. ‌برخلاف رویدادهای دیگر که تعداد خاص و محدودی را جذب می‌کنند. ‌آزمون سراسری قرآن و عترت همه افرادی که علاقه‌مند به یادگیری قرآن هستند، ‌در فرایند ثبت‌نام حضور یافته و در آزمون حضور می‌یابند، لذا مخاطب این آزمون از بانوان خانه‌دار تا افرادی که دارای تحصیلات عالیه هستند را شامل می‌شود.
مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه آزمون سراسری قرآن و عترت به نسبت سایر برنامه‌ها و آزمون‌های آموزشی در این حوزه به مثابه ورزش همگانی در برابر ورزش قهرمانی است، گفت: ما به وسیله آزمون سراسری قرآن و عترت برنامه‌های آموزشی موسسات را هدایت و جهت‌دهی می‌کنیم، ‌به عبارتی با شاخص آزمون‌های سراسری قرآن و عترت موسسات می‌دانند که اولویت معاونت قرآنی وزارت ارشاد در حوزه آموزش کدام است، ‌بنابراین فعالیت خود را در همان زمینه متمرکز می‌کنند.
حجت‌الاسلام خسروی در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به سوال مجری در مورد ویژگی‌های این آزمون نسبت به دیگر آزمون‌هایی که برگزار می‌شود، گفت: ویژگی که آزمون امسال نسبت به سال گذشته دارد، ‌این است که یک تغییر شکلی پیدا کرده. علاوه بر آن،‌ آزمون سراسری قرآن و عترت یک مبنای محتوایی هم دارد که تلاش شده است تا بر اساس شعار سال معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد باشد.  
وی با اشاره به تهیه کتابی با عنوان «به سوی فهم قرآن» به عنوان منبع آزمون برای شرکت کنندگان، بیان کرد: معتقدیم انس با قرآن در این حد برای همه لازم و مفید است، اما کافی نیست. آنچه انسان را متحول می‌کند تدبر در قرآن است و لذا خداوند متعال هم در قرآن گلایه دارد که «افَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا». آنچه قفل دل را باز می‌کند قرائت و حفظ قرآن نیست، بلکه تدبر است، قرائت و حفظ و ... مقدمه تدبر هستند. اگر قفل باز شد اخلاق و همه چیز قرآنی خواهد شد.
دلایل برگزاری آزمون در آبان‌ماه
خسروی همچنین در پاسخ به یکی از سوالات مجری این برنامه در مورد دلایل برگزاری آزمون در آبان‌ماه و برگزار نشدن آن در ماه مبارک رمضان، گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی متنوعی وجود دارد که تنها یکی از آنها برپایی نمایشگاه قرآن در تهران و شهرهای مختلف است، علاوه بر آن در این ماه نیز سازمان‌هایی همانند ‌اوقاف و امور خیریه، صدا و سیما و ... برنامه‌های متنوعی دارند، ضمن اینکه ماه رمضان نیز در تاریخ شمسی در حال چرخش است، برای همین آبان‌ماه به عنوان زمانی مناسب برای برگزاری یک فعالیت آموزشی در نظر گرفته شده است.  
خدمتکار نیز در بخش دیگری از این برنامه در مورد آمار این آزمون گفت: در این آزمون از گروه‌های مختلف مخاطب داریم‌، از افراد کم‌سواد تا افرادی که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در سطح دکترا و ... دارند، مخاطب آزمون هستند. همین موضوع یکی از تفاوت‌ها و یا ویژگی‌های آزمون قرآن و عترت با سایر آزمون‌هاست.
خدمتکار با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 70 هزار نفر در این آزمون حضور یافتند، افزود: در آزمون چهاردهم که سال گذشته برگزار شد، 50 درصد مخاطبان دیپلم و زیر دیپلم بودند. این یعنی از گروه‌های مختلف در آزمون حضور دارند.
وی در ادامه به اضافه شدن بخش ویژه کارکنان دولت در آزمون پانزدهم اشاره و اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفته، این بخش طراحی شده که امتیازات خوبی برای متقاضیان آن نیز در نظر گرفته شده است.
آمار ثبت نامی‌ها تاکنون
دبیر ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در مورد آمار ثبت نام کننده از ابتدای شروع ثبت نام تاکنون نیز بیان کرد: تاکنون که 10 روز از آغاز ثبت نام گذشته است بیش از 8 هزار نفر از کارکنان دولت ثبت نام کرده‌اند. ثبت نام هم از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به آدرس صورت می‌گیرد.
در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام خسروی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در این آزمون در زمینه عترت، گفت: از آنجایی که در عنوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، از کلمه «عترت» نیز استفاده شده است، در این آزمون هم در کنار آزمون قرآن مباحثی را از عترت مد نظر قرار داده‌ایم. ‌در همین رابطه دو کتاب «نهج‌البلاغه» و «صحیفه سجادیه» را به عنوان مبنا معرفی کرده‌ایم.
مرتضی خدمتکار نیز در ادامه در مورد نحوه اطلاع‌رسانی‌ این آزمون به کمک‌های خوب صدا و سیما در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اشکالاتی که ما در طول ادوار گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، بحث اطلاع‌رسانی بود. در ادوار گذشته اطلاع‌رسانی این آزمون خوب و کامل و مناسب نبوده است. امسال تلاش شده تا این ضعف برطرف شود. تیزرهای مربوط به این آزمون در شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود و در استان‌ها نیز از طرق گوناگون اطلاع‌رسانی خواهد شد. در شهر تهران نیز طی روزهای آینده ضعف‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی به چشم می‌خورد برطرف خواهد شد. در فضای مجازی نیز اطلاع‌رسانی‌ها مطلوب است.
خدمتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه رادیویی افق بیان کرد: بالاترین آماری که در آزمون سراسری قرآن و عترت شاهد بوده‌ایم حدود 80 هزار شرکت کننده بوده که مربوط به سال 93 است. البته عمده آمار در همین حدود است، اما از امسال ‌سعی شده است فضای جدیدی را ایجاد کنیم تا اقشار بیشتری بتوانند در این آزمون حضور یابند.
حجت‌الاسلام خسروی نیز در بخش دیگری از این برنامه در مورد همکاری نهادهای مختلف با معاونت قرآنی و عترت وزارت ارشاد جهت برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت، گفت: در بخش موسسات، مجری فعالیت‌ها خود موسسات هستند و ما بیشتر پشتیبان هستیم، اما امسال با توجه به اینکه کارکنان دولت در بخش ویژه حضور دارند، انتظار حضور تعداد بیشتری شرکت کننده را داریم.  
وی افزود: ما گله‌ای از کسی نداریم، هر سازمانی که همکاری کرده، بر اساس وظیفه شرعی بوده است، همه سازمان‌ها و مسئولان خدمت در عرصه قرآن را دارند که البته از سوی برخی بیشتر بوده است. در این آزمون بیش از همه باید از موسسات مردمی تشکر کنیم که بدون اینکه مورد حمایت خاصی قرار بگیرند،‌ تنها به انگیزه خدمت به قرآن به میدان آمده‌اند.
خدمتکار نیز در مورد این بحث گفت: بحث آزمون کارکنان دولت فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر بین وزارت ارشاد و دستگاه‌های مختلف اعم از قرآنی  و ... بوده است، در بخش دانشگاهی نیز در هفته‌های گذشته با دانشگاه‌های مختلفی تعامل داشته‌ایم. به عنوان مثال دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌هایی است که تعامل خوبی با آن داشته‌ایم. این دانشگاه 16 کارمند و 700 هزار دانشجو دارد که اگر این ظرفیت‌ها فعال شود آمار حاضران در آزمون بسیار بیشتر خواهد شد.
جوایز آزمون و ارائه یک پیشنهاد
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام خسروی در مورد جوایز این آزمون نیز گفت: جوایز متنوعی در نظر گرفته شده است که از نظر مادی خیلی قابل نیست، چرا که بالاترین جایزه همان است که لحظاتی را با خدای خود مانوس می‌شوند. از نظر مادی 20 کمک هزینه سفر عمره مفرده در نظر گرفته‌ایم که اگر خداوند با نابودی آل سعود زمینه را فراهم کند انجام می‌شود، در غیر این صورت معدل نقدی آن اعطا خواهد شد. کمک‌ هزینه‌های سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس و جوایز نقدی از دیگر جوایز این آزمون است. برای بخش کارکنان نیز 110 جایزه در نظر گرفته شده است.
در این بخش از برنامه مجری بر لزوم در نظر گرفتن جوایز ارزنده‌تر همچون خودرو و ... جهت ترغیب هرچه بیشتر برای حضور در این آزمون اشاره کرد و با طرح این پیشنهاد که بهتر است با تولیدکنندگان داخلی برای تأمین جوایز بیشتر این آزمون تعامل برقرار شود، گفت: چرا نمی‌توانیم فعالیت‌ها را از طریق برگزاری مسابقات در بستر رسانه‌هایی همچون مطبوعات و ... عمومی‌تر و با حضور تعداد بسیار بیشتری از افراد اجرا کنیم؟
حجت‌الاسلام خسروی نیز در پاسخ به این سوال مجری برنامه عنوان کرد: این روش خوب و موثری است که کمابیش انجام می‌شود، اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار مهم‌تر و اساسی‌تری صورت می‌گیرد که تمام نیرو بر روی آن است. ما احساس می‌کردیم که تعداد علاقه‌مندان به یادگیری قرآن زیاد است، اما مربی قرآن برای آموختن و تفهیم قرآن به این علاقه‌مندان کم است، بنابراین از طریق این آزمون همت خودمان را به کار بسته‌ایم تا موسسات مربیان قرآن را تحویل دهند. اگر هر موسسه در هر شهر 20 مربی قرآن تربیت کند،‌ همان افراد عامل گسترش فرهنگ فهم قرآن در جامعه خواهند شد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۸:۵۵
0
0
با برگزاری آزمون علاقمندان به نقاط ضعف خود پی می‌برند و در رفع آن تلاش می‌کنند
captcha