عاشورا ادبیات و هنر را اعتلا بخشید
کد خبر: 3533301
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
صالحی:

عاشورا ادبیات و هنر را اعتلا بخشید

گروه ادب: معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: واقعه عاشورا چه در ادبیات فارسی و چه عربی و یا زبان‌های دیگر تأثیرگذار بوده و در راستای اعتلای آن نقش مهمی داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورایی که عصر امروز، 5 مهرماه با حضور علیرضا مختارپور قهرودی، رئیس نهاد کتابخانه های عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه و جمعی از نویسندگان و ناشران در مجموعه شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) که جان خود را در راه دین گذاشت اسلام و تشیع را مدیون خود کرد و این سخن گزافی نیست. دو هفته پیش در شهر ارومیه، به دیدار خانواده شهدای مسیحی رفتیم. مادر شهید هرمز باباخانی با زبان آشوری و ترکی این خاطره را تعریف می‌کرد که پس از شهادت فرزندمان در روستا رسم بر این بود که وقتی هیئت عزاداری به این روستا می‌آمد، در خانه ما عزاداری می‌کردند و یک سال این مراسم در خانه ما برگزار نشد و فرزند شهیدمان به خواب یکی از اعضای هیئت آمد که گفته بود؛ چرا مراسم نگرفتید و من منتظر عزاداری امام حسین(ع) بودم. اینها داستان نیست که اشکمان را درآورد، بلکه محبت امام حسین(ع) است که حماسه عاشورا را رقم زد و خداوند هم چنین شوری در قلب نه تنها مسلمانان بلکه مردم جهان پدید آورد.

صالحی ادامه داد: هیچ فرصتی به اندازه عاشورا و محرم بی‌بدیل نیست؛ چرا که به برکت 14 قرن، تداوم علاقه‌مندی به امام حسین(ع) وجود داشته و این فرصت تاریخی است که باید آن را قدر دانست.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت موضوع عاشورا گفت: محرم و عاشورا فرصتی را برای برقراری ارتباط با مکان‌های دینی ایجاد می‌کنند. مکان دینی اهمیت زیادی در تدین و حفظ دیانت دارد. آنچه در جهان مسیحیت رخ داده، در کشورهای مختلف نیز قابل مشاهده است؛ از این رو ماه محرم را می‌توان فرصتی برای آشتی با مسجد و اماکن دینی خواند. افراد در طول سال ارتباط کمتری با مکان‌های دینی وجود دارند در حالی که این موضوع نقش زیادی در گستره دینداری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه محرم میان جوانان و مساجد پیوند برقرار می‌کند، تصریح کرد: این موضوع صرفاً به ارتباط با مکان خلاصه نمی‌شود، بلکه این ارتباط مربوط به روح دینی آن است. همچنین این ماه همبستگی اجتماعی در سطح کلان و جزئی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که محرم و امام حسین(ع) برای نهادهای مدنی فرصت‌سازی کرده است به این معنی که از طریق محرم و عاشورا به تشکل‌ها و نهادهای مدنی رسیده‌ایم.

صالحی کارکرد دیگر ماه محرم را در رابطه با خیرات دانست و عنوان کرد: سهمی که محرم و عاشورا در کارهای عام المنفعه داشته، باید اوج بگیرد و گسترش یابد. مردم به امام حسین(ع) عشقی دارند که از مال خود هم خواهند گذشت.

وی در ادامه به کارکرد محرم در اعتلای ادبیات و هنر دینی اشاره کرد و گفت: این موضوع چه در ادبیات فارسی و چه عربی و یا زبان‌های دیگر تأثیرگذار بوده است. این فرصت متمایزی برای شور دینی و عواطف انسانی است. در این برج و باروی زمخت، باید دل هم وجود داشته باشد و این ظرفیت در ماه محرم و عاشورا بوده است که انسان مدرن بتواند از همین فرصت‌ها برای صیقل دادن روح و دل خود بهره ببرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: همین عوامل سبب می‌شود عاشورا را مراسم ادای دین و نوستالژیک نبینیم؛ چرا که فرصتی برای انسان بودن است و اگر با این نگاه به محرم و عاشورا نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که باید محرم و عاشورا زنده بمانند و برپایی نمایشگاه کتاب عاشورا گامی در راستای حرکت در این مسیر است و کسانی که درگیر این موضوعات هستند باید از این سفره، بیش از پیش متنعم شوند.

وی در پایان بیان کرد: نباید عاشورا را یک مراسم آئینی دانست، عاشورا با شب چله متفاوت است. اگر عاشورا را به صورت آئین و مناسک می‌دانیم نباید آن را در شکل آئینی، محدود و کوچک کنیم.

گفتنی است، پس از سخنرانی، مسئولان حاضر در مراسم نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های عاشورایی را افتتاح و از غرفه‌های بازدید کردند.

captcha