امکانات کافی برای آموزش حفظ و قرائت قرآن در برخی شهرستانها فراهم نیست
کد خبر: 3533358
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
امیرحسین توحیدی:

امکانات کافی برای آموزش حفظ و قرائت قرآن در برخی شهرستانها فراهم نیست

یک قاری و مدرس قرآن گفت: در شهرستانهای کشورمان جوانان و نوجوانان زیادی هستند که می خواهند قرآن را به زیبایی قرائت و یاحفظ کنند اما از امکانات کافی برخوردارنیستند و این یک مشکل جدی برای علاقه مندان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: امیرحسین توحیدی قاری، حافظ، مبتهل ممتاز کشور و مدرس علوم قرآنی است. وی هم اکنون  صدها قرآن پژوه در رشته های مختلف علوم قرآنی را در استان تهران آموزش می دهد.
امیر حسین توحیدی درباره وضعیت آموزش قرآن در کشور گفت: در کشورمان جوانان و نوجوانان زیادی هستند که میخواهند قرآن را به زیبایی قرائت و یاحفظ کنند اما در برخی شهرستانها از امکانات کافی برخوردارنیستند و این یک مشکل جدی برای علاقه مندان است.
این قاری قرآن ادامه داد : مسئله بعدی نور قرآن است و این نور معجزه ها میکند و خلق را دگرگون اگر انسانی به حقیقت این نور الهی قرآن عظیم الشأن پی ببرد و در آن تعقل و تفکرکند. وقتی خدا به کسی نور دهد به سبب آن نور، وقتی راه می‌رود، دیگران را نورانی می‌کند. مراتب رسیدن به نور عبارتند از گام اول، قرائت است که به معنای انس با قرآن و معرفت‌گیری از قرآن است. وقتی برداشت از آیات قرآن، متکی به سرچشمه نباشد، فرق منحرف و جلادی مانند داعش و طالبان بوجود می‌آید. اگر کسی می‌خواهد برداشتش از قرآن صحیح باشد، باید به اهل بیت وصل شود. شرط قرائت این است که از هر راهی نروید و تنها از راه اهل بیت بروید.
وی ادامه داد: گام دوم، ترجمه و تفسیر است به معنای برداشت صحیح از ظاهر آیات که اهل بیت(ع) ترجمان آیات هستند. تفسیر به معنای شناخت بطن آیات است و شئون مختلفی دارد و بخشی از تفسیر، تأویل است و گام بعدی در مراتب رسیدن به نور، روح آیات است که به معنای فهم آیه است. اگر کسی به روح رسید به نور می‌رسد. نور یعنی وقتی کسی به این درجه رسید، چون روح خودش با روح قرآن یکی شده است، هر ظلمتی را می‌بیند و آن را نورانی می‌کند. تمام حجاب‌ها را کنار می‌زند و حجابی برایش وجود ندارد.
توحیدی، در تحلیل تلاوت یکی از اعضای جلسه به مبحث بسیار مهم تنظیم اشاره کرد و گفت: تنظیم، یعنی تقسیم درست صداهای آهنگ روی کلمات. یک خواننده وقتی می‌خواهد بخواند، 40 نفر پشت صحنه هستند. یکی شعرش را می‌نویسد، یکی آهنگ می‌زند، یکی ریتمش را می‌گذارد، تازه در آخر یک نفر تنظیم‌کننده است. اما در تلاوت قرآن همه چیز در یک نفر جمع شده است. قاری هم باید لفظ را رعایت کند و هم آهنگ را بخواند، هم تجوید را رعایت کند، هم حس به آیات دهد؛ هم القای معنا کند و هم تنظیم کند که این امر، سختی تلاوت قرآن را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: خیلی از افرادی که از تقلید خارج می‌شوند و جای دیگری می‌روند، اکثراً مشکل تنظیم دارند. تنظیم آهنگ، زمانی حاصل می‌شود که قاری زیاد بخواند و با الفاظ مختلف آشنا شود.
این مدرس قرآن کریم در ادامه بیان کرد: از جمله مواردی که می‌توان فهمید، قاری، حرفه‌ای هست یا نه؛ میزان کنترل صدا توسط قاری است. در مباحث خوانندگی که در تلاوت قرآن کریم هم استفاده می‌شود، 12 یا 13 مدل ولوم وجود دارد. یک جاهایی می‌توان پیانو خواند، ولی اکثراً باید صدا را کم کرد، چون صوت تلاوت قرآن در فضای لطافت است. وقتی کار را لطیف کنید، حس ایجاد می‌شود.
گفتنی است جلسه آموزشی امیر حسین توحیدی دوشنبه شب ها در مسجد لولاگر  پایین تر میدان جمهوری، با حضور قاریان و حافظان جوان و نوجوانان قرآنی استان تهران برگزارمی گردد.

captcha