به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، مهدی دهباشی، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان روز گذشته در نشست بررسی جایگاه مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و اسلام که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: مطالعه در مباحث فلسفی، عقلی و حکمی اقتضاء میکند که برای دقایقی هم که شده از وابستگیها و تعلقات جسمانی جدا شده و آماده برای ورود به این مباحث شویم.
وی با بیان اینکه فلسفه نشانه آزادی تفکر بشر است، افزود: هر کجا دیدیم که فلسفه رونقی داشته، بدانیم که پیشرفتی در آن جامعه وجود داشته و هر کجا که افول فلسفه را مشاهده کنیم، بدانیم که مسائل اجتماعی نیز افول کرده و پیشرفتی نداشته است.
عضو هیئتعلمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان بیان کرد: در اوایل دوره صفویه در اصفهان، تفکر فلسفی زیربناهای بسیاری به ویژه در ایران داشته است، و اینجانب یکی از شیوههایی که در مباحث فلسفی اسلامی اتخاذ کردهام این است که آنها را از حالت سنتی و کلیشهای گذشته خارج کرده و با زبان روز به صورت تطبیقی مورد بحث قرار دادهام تا بتواند جایگاه خودش را در فلسفه بیابد.
وی ادامه داد: فلسفه اسلامی را باید به صورت تطبیقی با فلسفههای غربی مقایسه کرد تا امتیاز و جنبههای علوم و مرتبه فلسفه اسلامی مشخص شود. بنده در گرو همین هدف، اکثر مقالات و کتابهایی که در فلسفه نوشتهام، فلسفه تطبیقی است.
دهباشی افزود: در مکتب فلسفی اصفهان، ما ویژگیهایی مشاهده میکنیم که در دیگر مکاتب وجود ندارد، برای مثال در مکتبهای فلسفی اشراق و مشاء؛ حکمت متعالیه وجود دارد که همه آنها در مکتب صدرای (مکتب فلسفی اصفهان) قابل مشاهده است.
این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: در فلسفه اصفهان، همه موضوعات کهن از زمانهای افلاطون و ارسطو و نکات و موضوعاتی که در کتاب اسفار ملاصدرا آمده بیان شده، و این هنر ملاصدرا است.
وی گفت: یکی دیگر از امتیازات مکتب صدرایی این است که قبل از اینکه نظر خودش در باب یک موضوعی بیان کند، نظر دیگران را درباره آن موضوع مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار میدهد.
دهباشی تصریح کرد: بنابرین ملاصدرا کسی است که نه تنها نظریات خود را بیان میکند، بلکه درباره هر موضوعی، تاریخچه آن موضوع را بیان کرده و به تحلیل و نقد آن میپردازد.
وی اظهارکرد: از دیگر ویژگیهای مکتب اصفهان، تبلور فلسفه شیعی در آن است، هستی شناسی که یکی از موضوعات مکتب تشیع میباشد در مکتب فلسفه اصفهان مشخص است.