تبلور فلسفه شیعی، ویژگی مکتب فلسفی اصفهان است/ فلسفه نشانه آزادی تفکر بشر است
کد خبر: 3533441
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

تبلور فلسفه شیعی، ویژگی مکتب فلسفی اصفهان است/ فلسفه نشانه آزادی تفکر بشر است

گروه اندیشه: استاد فلسفه دانشگاه اصفهان گفت: ویژگی‌های مکتب اصفهان، تبلور فلسفه شیعی در آن است، در واقع هستی‌شناسی که یکی از موضوعات مکتب تشیع می‌باشد در مکتب فلسفه اصفهان کاملاً مشخص است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، مهدی دهباشی، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان روز گذشته در نشست بررسی جایگاه مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و اسلام که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: مطالعه در مباحث فلسفی، عقلی و  حکمی اقتضاء می‌کند که برای دقایقی هم که شده از وابستگی‌ها و تعلقات جسمانی جدا شده و آماده برای ورود به این مباحث شویم.
وی با بیان اینکه  فلسفه نشانه آزادی تفکر بشر است، افزود: هر کجا دیدیم که فلسفه رونقی داشته، بدانیم که پیشرفتی در آن جامعه وجود داشته و هر کجا که افول فلسفه را مشاهده کنیم، بدانیم که مسائل اجتماعی نیز افول کرده و پیشرفتی نداشته است.
عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان بیان کرد: در اوایل دوره صفویه در اصفهان،  تفکر فلسفی زیربناهای بسیاری به ویژه در ایران داشته است، و اینجانب یکی از شیوه‌هایی که در مباحث فلسفی اسلامی اتخاذ کرده‌ام این است که آن‌ها را از حالت سنتی و کلیشه‌ای گذشته خارج کرده و با زبان روز به صورت تطبیقی مورد بحث قرار داده‌ام تا بتواند جایگاه خودش را در فلسفه بیابد.
وی ادامه داد: فلسفه اسلامی را باید به صورت تطبیقی با فلسفه‌های غربی مقایسه کرد تا امتیاز و جنبه‌های علوم و مرتبه فلسفه اسلامی مشخص شود. بنده در گرو همین هدف، اکثر مقالات و کتاب‌هایی که در فلسفه نوشته‌ام، فلسفه تطبیقی است.
دهباشی افزود: در مکتب فلسفی اصفهان، ما ویژگی‌هایی مشاهده می‌کنیم که در دیگر مکاتب وجود ندارد، برای مثال در  مکتب‌های فلسفی اشراق و مشاء؛ حکمت متعالیه وجود دارد که همه آن‌ها در مکتب صدرای ‌(مکتب فلسفی اصفهان) قابل مشاهده است.
 این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: در فلسفه اصفهان، همه موضوعات کهن از زمان‌های افلاطون و ارسطو و نکات و موضوعاتی که در کتاب اسفار ملاصدرا آمده بیان شده، و این هنر ملاصدرا است.
وی گفت: یکی دیگر از امتیازات مکتب صدرایی این است که قبل از اینکه نظر خودش در باب یک موضوعی بیان کند، نظر دیگران را درباره آن موضوع مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار می‌دهد.
دهباشی تصریح کرد: بنابرین ملاصدرا کسی است که نه تنها نظریات خود را بیان می‌کند، بلکه درباره هر موضوعی، تاریخچه آن موضوع را بیان کرده و به تحلیل و نقد آن می‌پردازد.
وی اظهارکرد: از دیگر ویژگی‌های مکتب اصفهان، تبلور فلسفه شیعی در آن است، هستی شناسی که یکی از موضوعات مکتب تشیع می‌باشد در مکتب فلسفه اصفهان مشخص است.
captcha