ایراداتی که به اساس‌نامه صندوق مشارکت توسعه وارد است/ رئیسی با اختیارات فراوان
کد خبر: 3533866
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
داوودآبادی فراهانی:

ایراداتی که به اساس‌نامه صندوق مشارکت توسعه وارد است/ رئیسی با اختیارات فراوان

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برخی ایرادات اسا‌س‌نامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در این صندوق با توجه به اینکه جلسات هیئت امنا کم تشکیل می‌شود، اختیارات رئیس زیاد شده است.

محمدرضا داوودآبادی فراهانی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد افتتاح صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و اساس‌نامه این صندوق که برخی ایرادات به آن وارد شده است، به وارد بودن دو ایراد کلی به آن اشاره کرد و گفت: از ابتدا مسئولیت تدوین اساس‌نامه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی سپرده شده است اما اصل صندوق در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و منتسب به آنجا هست که این به اعتقاد من می‌تواند محل ایراد باشد.
وی افزود: در متن مصوبه گفته شده است که صندوق تنها واسطه وجوه است به این معنی که مبلغی از هر منبعی دریافت و بین دستگاه‌ها توزیع می‌شود که باید در حساب قرض‌الحسنه باشد. اشکالی که بر این وارد می‌دانم این است که ممکن است بخش مردمی بخواهد املاک یا سهام و یا مبالغی غیرنقدی را هبه کند، با چنین شرایطی امکان ندارد، این مورد در اساس‌نامه نیست. البته این در اختیارات ما نیست و اگر چیزی قرار باشد تغییر کند باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و آنجا بررسی و تصویب شود. بنابراین در یکی از جلسات تصمیم گرفته شد تا از این قسمت صرف‌نظر شده و در مورد آن بحث نشود.
فراهانی یکی دیگر از ایرادات وارده به اساس‌نامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی را مربوط به ارکان آن عنوان و بیان کرد: ارکان در این اساس‌نامه شفاف نیست، باید مشخص می‌شد که ارکان به چه صورت است، باید مجمع عمومی یا هیئت امنا که خود اعضای شورا هستند، هیئت مدیره و مدیرعامل داشته باشند که این موضوع در نظر گرفته نشده است.
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تنها چیزی که در این زمینه در نظر گرفته شده است، رئیس صندوق است، در اینجا همه چیز به نوعی یا توسط هیئت امنا باید تصمیم‌گیری شود و یا رئیس صندوق،‌ با توجه به اینکه هیئت امنا نمی‌تواند جلسات زیادی را برگزار کند، بنابراین یک نفر مسئولیت سنگینی پیدا می‌کند. همه می‌دانیم معمولاً در حوزه‌های مالی اختیارات را به یک نفر نمی‌دهند.
وی در مورد اینکه حق امضا برای دو نفر همزمان در نظر گرفته شده است و این موضوع می‌‌تواند نقص مورد اشاره را برطرف کند، بیان کرد: دو امضا شدن یک چیز است اما مبانی تصمیم‌گیری و اینکه هیئت مدیره برای مبانی تصمیم‌گیری باشد یک بحث دیگر است. در مورد مبانی معتقد هستم که باید مانند همه بانک‌ها و صندوق‌ها که یک مجمع عمومی دارند - که معادل آن در اینجا هیئت امنا است - یک هیئت مدیره در نظر گرفته شود. یک سری اختیاراتی به هیئت امنا و یک اختیاراتی به هیئت مدیره داده می‌شود. در این اساس‌نامه همه اختیارات به هیئت امنا داده شده است و چون هیئت با توجه به حضور وزیران نمی‌تواند جلسات زیادی را برگزار کند، بنابراین رئیس صندوق اختیارات کم اما بسیار فعال است و می‌تواند به جای همه تصمیم بگیرد. بنابراین این خیلی امکان‌پذیر نبود و ما به این نتیجه رسیدیم که این ارکان باید وجود داشته باشد.
فراهانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد جایگاه بخش مردمی در این اساس‌نامه نیز گفت: در اساس‌نامه گفته شده است کمک‌هایی که این صندوق دریافت می‌کند هم به دستگاه‌های دولتی است و هم به دستگاه‌های مردمی اما به طور مستقیم به مؤسسات نیست و با واسطه اتحادیه‌ها هست.
وی همچنین در مورد ویژگی‌های این صندوق نیز بیان کرد: این صندوقی است که اعتبارات دولتی و مردمی به آن وارد شده و برنامه‌های راهبردی تحت تحقق منشور مورد حمایت قرار می‌گیرد که این بسیار ارزشمند است.
معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت بیان کرد: تا پیش از صندوق مبالغی که مجلس تصویب می‌کرد وارد شواری عالی انقلاب فرهنگی می‌شد و آنجا باید در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کرد و شورای توسعه نقش جدی نداشت. در حال حاضر با این وضعیت مبالغ مستقیم وارد صندوق شده و این صندوق که همه شورای توسعه هیئت امنای آن هستند  و سیاست‌های کلی توزیع را مشخص می‌کنند، مبالغ به کمک کمیسیون‌های چهارگانه بین نهادهای مردمی توزیع می‌شود.
فراهانی همچنین در مورد اینکه صندوق می‌تواند تحول‌آفرین باشد، یا خیر،‌ گفت: تحول آنچنانی اتفاق نمی‌افتد اما در واقع بودجه وارد یک صندوق شیشه‌ای شفاف می‌شود و توزیع آن نیز شفاف می‌شود، در واقع و به عنوان مثال من که عضو کمیته تخصیص هم هستم 200 میلیارد بودجه سال 90 را متوجه نشدم چه سرنوشتی پیدا کرد.
وی افزود: این مبالغی که داده شده است از طریق کمیسیون‌ها توزیع شده و بخشی هم مستقیم شورای عالی انقلاب فرهنگی توزیع کرده است، این مبالغ به چه کسانی داده شده است، من که عضو شورای توسعه هستم تا کنون متوجه نشده‌ام که چه سرنوشتی پیدا کرده است. اگر بودجه در صندوق باشد، ‌با توجه به اینکه هیئت مدیره‌ای تصمیم گیری می‌شود و تصمیم سازی در کمیسیون‌های چهارگانه است مسئله بسیار شفاف می‌شود. بنابراین این صندوق شفافیت را وارد بودجه می‌کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۹:۲۱
0
0
مشکلات و موانع رفع شود و به یک جمع بندی کلی برسد
captcha