سفارش ساخت اثر تواشیح از سوی مقام معظم رهبری/ استقبال مسئولان عتبات
کد خبر: 3534905
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
در رونمایی از آثار تولیدی توسط گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) مطرح شد؛

سفارش ساخت اثر تواشیح از سوی مقام معظم رهبری/ استقبال مسئولان عتبات

گروه فعالیت‌های قرآنی: در مراسم رونمایی از آثار تولید شده گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) در عتبات عالیات علاوه بر اشاره به سفارش مقام معظم رهبری به اعضای این گروه برای ساخت یک اثر، به استقبال مسئولان عتبات عالیات از این گروه نیز اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از آثار تولیدی گروه همخوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ،‌ بعد از ظهر امروز 11 مهرماه با حضور رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن سیما برگزرا شد.
بر همین اساس در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی‌ از کلام‌الله وحی، رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ طی سخنانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بسیج و سازمان قرآن و عترت این نهاد، نشر فرهنگ قرآنی است، گفت: این فرهنگ می‌تواند به خوبی با وضعیت جدید و با استفاده از ابتکارات جدید بین مردم نشر داده شود.

تأکید بر استفاده از ظرفیت قرآنی‌ها
وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در بین جامعه قرآنی، افزود: ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی بهتر می‌توان از آنها بیشتر استفاده کرد. یکی از این ظرفیت‌ها گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) است که از دی ماه سال گذشته با نام و یاد شهدای قرآنی فعالیت خود را آغاز کرده و اولین برنامه خود را در یادواره شهدای قرآنی اجرا کرد.
قربانی تصریح کرد: اولین برنامه‌ای که این گروه به صورت منسجم اجرا کرد مربوط به بهمن ماه سال گذشته و در حرم حضرت امام رضا(ع) بود که در آنجا آثار فاخری تولید شد تا این گروه نشان دهد اگر گروه متحدی باشند می توانند کارهای فاخر بسیار زیادی را تولید کنند که در کشور و در دنیای اسلام خلاء آن کمتر احساس شود.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران تهران بزرگ با اشاره به اینکه خلاء وجود چنین گروهی در سفر این گروه به عتبات عالیات بیش از گذشته حس شد، خاطرنشان کرد: در سفر این گروه به عراق حتی خود مسئولان عراقی نیز اذعان داشتند که نیاز دنیای اسلام به چنین گروه‌های بسیار زیاد است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در سفر گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) به عتبات عالیات یک اثر نیز به سفارش عتبه علویه تولید شد،‌ افزود: این اثر بعد از تولید نهایی از بیش از 30 شبکه جهانی پخش شده است.
قربانی بیان کرد: عهد و پیمانی که اعضای این گروه داشته‌اند این بوده است که زمان حضور خود در گروه را وقف قرآن کرده و هیچ چشمداشت مادی برای حضور در گروه نداشته باشند که البته آثار و برکات این حضور را بارها دیده‌اند.
رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به اینکه برخی از اعضای گروه دارای بیش از 20 سابقه فعالیت در عرصه تواشیح هستند، گفت: همین افراد با حضور در این گروه بوده است که آثارشان مورد توجه نایب برحق امام زمان(عج) قرار گرفته است و این برکتی بسیار بزرگ برای اعضا است و این نیز برکت است که مقام معظم رهبری برای اولین بار سفارش ساخت یک اثر را به گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) دادند.
وی در پایان عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ای که تهیه شده بود مقرر شد تا گروه در عتبات عالیت پنج اثر را تهیه کند و یک اثر را نیز که سفارش مقام معظم رهبری بود نیز به آن اضافه شد و در نهایت مقرر شد تا شش اثر ساخته شود، اما در نهایت و به برکت این سفر معنوی موفق به ضبط 11 اثر شدیم.

حمایت شبکه قرآن از تولید نغمات قرآنی
در ادامه این مراسم نیز محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن سیما در سخنانی با اشاره به اینکه هنر نغمات دل انگیز الهی که به گفته نبی مکرم اسلام(ص) زینت قرآن است، جزء اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای اسلامی است، گفت: این هنرها به وجود امد تا دل‌های مسلمین را برای بهره‌ بردن‌های دینی آماده کند.
محمدزاده در ادامه به اشاره‌های مفسرین قرآن کریم در مورد وظایف پیامبر(ص) در قبال قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: «يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» تلاوت قرآن به عنوان اولین وظیفه از این دست وظایف ایجاد معنویت کرده و دل‌ها را برای رسیدن به این معنویت آماده می‌کند. هر هنری که ارتباط را با منبع وحی و اولیای الهی برقرار کند، مورد تکریم است.
وی خاطرنشان کرد: باید از افرادی که در راه حفظ و پاسداشت نغمات دل انگیز الهی تلاش کرده و این هنرها را به دست معاصران رسانده‌اند و آنها نیز با اضافه کردن ارزش‌های افزوده دیگر جایگاه نهایی آن را بالاتر برده‌اند تکریم شود.
رئیس شبکه قرآن سیما همچنین از همراهی خانواده‌های این افراد برای تولید آثار فاخر قدردانی کرد و گفت: علاوه بر این باید از رسانه‌هایی که با انتشار این آثار فاخر باعث می‌شوند تا دل یک مخاطب به اصل منبع گروه بخورد نیز قدردانی کرد.
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فضای ایجاد شده به وسیله نغمات دل انگیز الهی حرکتی در راستای رسیدن به سبک زندگی قرآنی و اسلامی است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از تولید چنین آثاری زمینه ساز شکل گیری سبک زندگی قرآنی و اسلامی در بین مخاطبان شویم.
وی بیان کرد: ما نیز در رسانه وظیفه حمایت و استمرار این حمایت‌ها را داریم، در راستای همین حمایت‌ها طی یک ماه اخیر فراخوانی با عنوان «آوای نور» ابلاغ شده است تا به نحو مطلوب آثار آنها به تصویر کشیده شود و به وسیله آن زمینه معرفی این آثار به جامعه فراهم شود.
رئیس شبکه قرآن سیما در پایان گفت: در بحث جمع‌خوانی قرآن کریم خصوصاً در زمینه آیاتی که مورد توجه و سفارش مقام معظم رهبری است این آمادگی را داریم که حمایت‌هایی از گروه‌ها انجام گیرد تا به وسیله آن هنر جمع خوانی قرآن کریم رونق بگیرد.

رونمایی از 11 اثر تولیدی
رونمایی از 11 اثر تولید شده توسط گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) که در سفر به عتبات عالیات ضبط شده بود، بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور سردار ریوندی، معاون هماهنگی سپاه تهران بزرگ، هادی انصاری، از مسئولان عتبه علویه، محمدحسین محمدزاده، رئیس شکبه قرآن و رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن وعترت بسیج تهران بزرگ، صورت گرفت.
این آثار عبارت از،‌ شکوه ایمان و همای رحمت با موضوع حضرت علی(ع)، حضرت ایمان و حیا با موضوع حضرت زهرا(س)، دعای سلامتی امام زمان(عج)،‌ یا حبیب و حسین منی با موضوع امام حسین(ع)، یابن الکرار با موضوع حضرت عباس(ع)،‌ سوره‌های سرخ با موضوع شهدای قرآنی، اسماءالحسنی و همخوانی قرآن کریم، بودند.

بازتاب زیبای مسئولان عتبات از حضور گروه تواشیح ایرانی/ پیشنهاد حضور مجدد
در بخش دیگری از این مراسم هادی انصاری، از مسئولان عتبه علویه،‌ در سخنانی به بازتاب حضور گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) در عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: این حرکت برای اولین بار بود که توسط گروهی از ایران و یا غیر از ایران صورت گرفت. البته در سال‌های گذشته شاهد اجرای تواشیح در صحن‌ها بوده‌ایم اما تعداد آنها بسیار کم بوده است.
وی افزود: حضور این گروه در عتبه علویه و سایر عتباب بازتاب بسیار زیبایی داشته است و در آخرین سفری که در کشور عراق بودم، تولیت‌های آستان‌ها ابراز خرسندی از این حضور داشتند. حضور این گروه که مطمئناً با سیاست درستی همراه بوده است بسیار راهگشاست و باعث حضور سایر گروه‌ها نیز خواهد شد.
انصاری در ادامه به اجرای مراسم گلاب شوران حرم حضرت علی (ع) در هفته گذشته برای اولین بار در طول تاریخ اشاره و تصریح کرد: همچنین مقرر شد تا این مراسم پنج نوبت در سال برگزار شود. در آن مراسم که تولیت آستان علوی حضور داشتند به جای خالی گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) اشاره کردند.
وی با اشاره به اینکه یکی از آرزوهایش حضور این گروه در عید غدیر خم و اجرا در صحن علوی است، گفت: امیدوارم این شرایط برای سال بعد فراهم شود و در انجا جایگاهی برای اعضای گروه در نظر گرفته شود تا در روز عید از صبح تا شب به اجرای تواشیح بپردازند،
انصاری همچنین اذعان کرد: پیشنهاد می‌کنم برای اربعین نیز جهت حضور در نجف اشرف و حرکت به صورت پیاه از این شهر تا کربلا برنامه ریزی شود تا در موکب‌ها مختلف آثار فاخری تولید شود. مطمئناً اجرای چنین برنامه‌های اثرگذاری‌های بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای عید 17 ربیع‌الاول که زمان رونمایی از گنبد بازسازی آستان علوی است نیز گروه حضور می‌تواند حضور داشته باشد و به اجرای برنامه بپردازد،‌ گفت: اثرگذاری این گروه به حدی بوده است که بسیاری از مسئولان عتبات خواهان حضور تعدادی از اعضای گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) در کشور عراق جهت آموزش این امر باشند.
در پایان این مراسم نیز از هادی انصاری، از مسئولان عتبه علویه و عوامل و دست اندرکارانساخت آثار رونمایی شده تجلیل شد.
captcha