ما در دفاع مقدس از الگوی واقعه عاشورا درس‌های زیادی گرفته‌ایم
کد خبر: 3536824
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳

ما در دفاع مقدس از الگوی واقعه عاشورا درس‌های زیادی گرفته‌ایم

گروه جهاد و حماسه: قائم مقام سازمان حفظ آثار و نشر دفاع مقدس بسیج اظهار کرد: ما در دفاع مقدس از الگوی واقعه عاشورا درس‌های زیادی گرفته‌ایم و شعارهای این واقعه عظیم در هر مقطعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، حتی از نظر شکلی نیز عناوین عملیات‌های دفاع مقدس از صدر اسلام و واقعه عاشورا گرفته شده است.

سردار علی ناظری، قائم مقام سازمان حفظ آثار و نشر دفاع مقدس بسیج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تأثیر حماسه عاشورا بر دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس جنگی بود که در راستای دفاع از نظام مقدس و انقلاب اسلامی انجام شد. رژیم بعث اهدافی را از این جنگ دنبال می‌کرد و چون انقلاب اسلامی هم به تازگی به پیروزی رسیده بود، تصور می‌کردند شرایط کشور تثبیت نشده است و خواهد توانست از این فرصت استفاده کنند و اهدافی انقلاب اسلامی را با وقوع جنگ بر هم بزنند.
وی افزود: دفاع مردم در مقابل این تجاوز، دفاعی بود که از انقلاب خود می‌کردند و در این راستا اهداف و آرمان‌هایی را مورد توجه داشتند؛ از این رو فقط به بحث خاک و مسائل سرزمینی نمی‌اندیشیدند، با وجود اینکه موضوع ملی و میهنی هم اهمیت داشت، اما به دلیل آرمانخواهی و اهداف انقلاب در دفاع از سرزمین‌ها برآمدند، به همین دلیل دفاع مردم به خودی خود به معنای دفاع از آرمان‌های امام خمینی(ره) و اسلام و انقلاب به شمار می‌رفت.
سردار ناظری ادامه داد: شرایط جنگ از آغاز تا پایان متفاوت بود، در ابتدا از این جنگ غافل بودیم و در غفلت به کشورمان حمله کردند، اما این آمادگی به تدریج شکل گرفت. از آنجایی که کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی از این جنگ و اقدام رژیم بعث حمایت می‌کردند، به همین دلیل موفقیت ایران موفقیتی سخت بود؛ چرا که از جهات گوناگون مورد تحریم بودیم و اینکه چطور توانستیم جنگ را اداره کنیم به الگوهایی برمی‌گردد که در دفاع از اسلام وجود داشته است. 
وی تصریح کرد: ما در جنگ تحمیلی نیز تفکرات انقلابی امام خمینی(ره) را دنبال می‌کردیم، تفکراتی که ریشه در دین مبین اسلام داشت، یعنی دست به هر کار و اقدامی نمی‌زدیم تا به اهداف خود برسیم،‌ به این معنی که با اتخاذ روش‌های اسلامی و رعایت قوانین بین‌المللی سعی کردیم جنگی عاشورایی و انقلابی را طراحی کنیم؛ در حالی که دشمن به هر نوع جنایتی از کشتن مردم بی‌دفاع گرفته تا بمباران شهرها، مدارس و ... دست می‌زد تا به اهداف شوم خود برسد.
ناظری در ادامه بیان کرد: با توجه به روحیاتی که در آن تاریخ از مقطع پیروزی انقلاب وجود داشت و از سوی دیگر نابرابری‌هایی که در تجهیزات و نیروهای نظامی و حمایت‌های بین‌المللی بود، سبب شد روحیه عاشورایی و انقلابی رزمندگان بیش از پیش در جبهه‌های نبرد مؤثر باشد؛ چرا که الگوی خود را از واقعه کربلا گرفتند و سعی کردند از حداقل‌ها برای دفاع از سرزمین و آرمان‌های خود استفاده کنند، همچنین دست روشنگری و افشاگری را نیز داشته باشند، البته این روشنگری در رابطه با اهداف و آرمان‌های کشورمان نیز مطرح بوده است که ما متجاوز و سلطه‌گر نبوده و آرمان‌خواه و عدالتجو هستیم.
وی با بیان اینکه دفاع مقدس این فرصت را به انقلاب اسلامی داد تا بتواند اهداف خود را در مجامع بین‌المللی تبیین کند، گفت: در پایان جنگ نیز امام خمینی(ره) بیان کردند که ما انقلاب اسلامی را با وقوع جنگ به تمام دنیا صادر کردیم و موفقیت‌هایی که در آینده در کشورهای مختلف به وجود خواهد آمد از تأثیرات جنگ هشت ساله خواهد بود و ما باید پای آرمان‌های خود بایستیم تا در آینده شاهد تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای جهان باشیم و از این رو است که وقتی به اهداف و آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس دقیق می‌شویم، درمی‌یابیم که از نهضت و حرکت امام حسین(ع) الگو گرفته است.
سردار ناظری گفت: در پایان جنگ توانستیم سرزمین خود را حفظ کنیم و به عنوان پیروزی و تصرف، خاک سرزمینی دشمن را نگرفتیم اما توانستیم پیام‌های انقلابی و آزادی‌بخش را که الگو گرفته از قیام امام حسین(ع) بود به تمام جهانیان عرضه کنیم و در این راستا پیام «هیئات من الذله» مهم‌ترین پیام امام حسین(ع) و یارانش بود که به همه جهان صادر شد و اتفاقاتی که در کشورهای گوناگون شاهد آن هستیم، حاصل تأثیرات این پیام است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: برای حیات یک ملت، 30، 40 سال چندان طولانی نیست، شاید یکی دو قرن باید بگذرد تا پیام‌ها و آرمان‌ها انقلاب عملیاتی شوند، اما در همین مدت کم هم تغییرات بسیاری را در کشورهای منطقه شاهد بوده‌ایم، کشور عراق اکنون در کنار کشور ایران با همان‌هایی می‌جنگد که دشمن ما هستند و به نظر می‌رسد این کشورها پیام‌های انسانی و اخلاقی عاشورا و انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و نمی‌خواهند زیر سلطه باشند.
قائم مقام سازمان حفظ آثار و نشر دفاع مقدس بسیج اظهار کرد: ما در دفاع مقدس از الگوی واقعه عاشورا درس‌های زیادی گرفته‌ایم و شعارهای این واقعه عظیم در هر مقطعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، حتی از نظر شکلی نیز عناوین عملیات‌های دفاع مقدس از صدر اسلام و واقعه عاشورا گرفته شده است، اسامی لشکرها، رمزهای عملیات و ... همه برگرفته از همین فرهنگ است و رزمندگان اسلام نیز این موضوع را درک کردند و توانستند به پیروزی برسند.
captcha