آغاز بزرگ‎ترین رویداد قرآنی کشور/ برنامه‎ای کشوری با سخنرانان استانی + عکس و فیلم
کد خبر: 3538239
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
گزارش ایکنا از آئین افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن؛

آغاز بزرگ‎ترین رویداد قرآنی کشور/ برنامه‎ای کشوری با سخنرانان استانی + عکس و فیلم

گروه مسابقات: سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، یکشنبه‎شب، با برگزاری مراسم افتتاحیه در مجتمع زیباکنار رشت رسما آغاز شد.

مسابقات سراسری قرآن گیلان

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به رشت، مراسم افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم یکشنبه شب، 25 مهرماه، با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و اجرای نمایشی از سال‌های ابتدایی بعثت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و در پایان همراه شد با آمدن حامد ولیزاده، دارنده رتبه برتر دوره قبل این مسابقات به روی صحنه و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوره مبارکه «طور».
دریافت فیلم قرآن به صحنه و قرائت حامد ولیزاده



 در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ولی الله عادلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان، در سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضران در این مسابقات به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در مورد قرآن کریم در بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در آن سخنان فرمودند؛ «خدا را شکر می کنیم که عشق به قرآن را در دل مردم ما قرار داد و ... انس با قرآن موجب تدبر در قرآن و معارف قرآنی می شود و امروز دنیای اسلام به این تدبیر احتیاج دارد و ما ملت ایران نیز به این سخنان احتیاج داریم».
وی افزود: یکی از معجزات قرآن سند زنده حقانیت اوست؛ کتابی که فوق بشر است و کسی نتوانسته است مانند آن را بیاورد، قرآن معجزه ای گویا و جاودان است و قرآن گویا است و نیاز به معرفی ندارد؛ قرآن مخالفان را به مبارزه می خواند و محکوم می کند و از میدان مبارزه پیروز بیرون می آید.
رئیس ستاد اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، تصریح کرد: به همین دلیل است که قرن ها پس از پیامبر(ص) این کتاب الهی به دعوت خود ادامه می دهد. قرآن مرز زمان و مکان را در هم شکسته است و ما فوق زمان و مکان قرار گرفته است، روی نوار معینی از مکان و زمان قرار نگرفته است؛ چرا که اموری که رنگ زمان و مکان به خود بگیرد، هر چه از زمان خود دور شود، اثرگذاری کمتری خواهند داشت اما قرآن این‎گونه نیست.
عادلی عنوان کرد: قرآن بستگی به زمان و مکان ندارد و همچنان همانند ۱۴۰۰ سال قبل، امروز نیز برکات آن تجلی کرده و بلکه پیشرفت علم به ما کمک کرده است تا استفاده بیشتری از آن ببریم.
وی با تأکید بر اینکه یک دین جهانی باید یک سند جاودان نیز داشته باشد، خاطرنشان کرد: امور خارق العاده ای که از پیامبران پیشین به عنوان گواه صدق و گفتار آنها دیده شده است، معمولاً شکل جسمانی داشته است، اما قرآن با توجه قدرت کلمات در اعماق دل و جان انسان نفوذ می کند و روح او را مملو از علم می سازد؛ قرآن معجزه ای است که تنها با مغزها، اندیشه ها و ارواح انسان ها سر و کار دارد.
عادلی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: خدا را شاکریم که توفیق میزبانی را به مردم ولایت مدار گیلان داده است تا خادمی قرآن و خادمان و حافظان و نخبگان قرآنی که سعادتی بس بزرگ است را بر عهده بگیرند. 
عادی همچنین به استان گیلان به عنوان زادگاه نام آورانی همچون آیت الله العظمی بهجت و میرزاکوچک خان جنگی اشاره کرد و گفت: در این استان هشت هزار شهید دوران دفاع مقدس و مدافع حرم و نیز ۹۴۰ بقعه متبرکه وجود دارد که مامنی برای مردم و مسافران استان شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه به تشکیل دو ستاد معین و اجرایی برای برگزاری مطلوب این مسابقات در استان گیلان اشاره کرد و افزود: ستاد معین به ریاست استاندار و ستاد اجرایی نیز به ریاست مدیرکل اوقاف استان تشکیل شد و تا زمان برگزاری مسابقات بیش از ۵۰ جلسه را برگزار کرد. جا دارد از همراهی و همدلی و جدیت و پیگیری و عنایت استاندار و عنایات نماینده مقام معظم رهبری در گیلان و همه مدیران دستگاه ها که به نوعی درگیر ستاد معین و اجرایی بودند، کمال قدردانی را داشته باشیم.
محمدعلی نجفی، استاندار استان گیلان دومین سخنران مراسم افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود، وی در این مراسم طی سخنانی کوتاه با اشاره به یکی از خطبه های نهج البلاغه در مورد اهمیت قرآن و تدبر در آن، گفت: به تعبیر نهج البلاغه، قرآن پند دهنده ای است که هر کس با آن همنشینی کند به بی نیازی می رسد و شفاعت کننده ای است که شفاعت آن پذیرفته می شود. دریایی است که اعماقش را درک نتوان کرد و معدن ایمان، چشمه دانش، منبع عدالت، نهر زلال حق  و باران بهاری برای قلب های درک کنندگان و جاده وسیع برای صالحان است که باید از آن بهره ها برد.
استاندار گیلان در ادامه با تأکید بر اینکه قرآن داروی بیماران، نور ظلمت و ریسمانی است که دستگیره آن پناهگاهی مطمئن برای کسانی است که به آن چنگ می زنند، عنوان کرد: از نظر مقام معظم رهبری اولین قدم ورود به عالم قرآن تلاوت قرآن است که مقدمه درک مفاهیم و آغازی برای عمل به قرآن و درک باطن آن است. در ادامه نیز تدبر در آیات که همان فهم و ژرف نگری در آیات است، باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس ستاد معین سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: در اثر تدبر در قرآن کریم خواهیم دید که باب هایی را از معرفت برای همه باز می کند؛ انس یافتن با قرآن در اثر تدبر در قرآن از پیامدهای این عمل است، انس با قرآن یعنی قرآن را خواندن و باز خواندن و در مفاهیم قرآنی تدبر کردن؛ انس با قرآن معرفت عمومی کشور را بالا می برد. عمل به قرآن به معنی مفاهیم قرآنی را به صورت سطور قطعی و مجسم برنامه زندگی در مقابل چشم نگهداشتن است.
نجفی در پایان میزبانی استان گیلان از این دوره از مسابقات را توفیقی بسیار بزرگ برای این استان عنوان کرد و گفت: برگزاری این مسابقات بعد از برگزاری مراسم معنوی که برای هشت هزار شهید استان برپا شد، یک توفیق عظیم است که خدا را بابت آن شاکریم. از همه خادمان این بخش قدردانی می کنم و امیدوارم در زمان حضور در استان گیلان بتوانیم فضایی آماده کنیم که از طریق آن بتوان از فضای نور استفاده کنیم و برای همیشه از نور و محبت قرآن بهره مند شویم.
در ادامه این مراسم نیز گروه تواشی «طه» از استان مازندران که رتبه اول مسابقات مدیحه سرایی سال گذشته را کسب کرده است به اجرای برنامه پرداخت.

تصاویری از مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن به میزبانی گیلان(برگرفته از کانال رسمی مسابقات قرآن کریم)
سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۲۱:۵۸
0
0
چنین افتتاحیه ای رو تا بحال فقط برای رئیس جمهور دیده بودم واقعا متاسفم مردم رو از تمام استان جمع کردن تقریبا ۲۰۰۰ نفر آدم رو بسیج کردند و گفتند بهتون شام می دیم اکثر افرادی رو که بنده دیدم اصلادر محدود قران حتی پر هم نمی زنند کاش گوشی فیلمبرداری قوی رو می بردم ببینید این افتتاحیه هیچ تفاوتی با استقبال از رئیس جمهوری نداشت همون طور که دانش آموزان رو از مدرسه بار می زنند ماشینا رو در کنار مصلی شهر گذاشتند و بار زدند و آوردند افتتاحیه و گفتند بهتون بخاطر این استقبال نهار می دیم واقعا واقعا متاسفم برای این میزبانی کاش ایکنا تصاویر بیرون سالن تالار جام جم زیبا کنار رو می گرفت بدلیل دوری مسابقات از مرکز استان مردم رو بار زدند نه دعوت امیدورام روزهای آتی ایکنا از برون سالن و داخل سالن رو تصویر تهیه کنه خیلی جالب میشه اوقاف سطح واقعی یک شهر رو درباره برگزاری بزرگترین رویداد اون بدونه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۶:۰۲
0
0
با سلام آیا کانال تلگرامی برای این مسابقات وجود دارد تا اطلاعات لحظه به لحظه داشته باشیم باتشکر
captcha