جامعه هنری، ریشه‌های فرهنگی خود را فراموش نکند/ نبود تصمیم‌گیر اصلی؛ عامل ولنگاری فرهنگی
کد خبر: 3539031
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
علیرضا سبط احمدی:

جامعه هنری، ریشه‌های فرهنگی خود را فراموش نکند/ نبود تصمیم‌گیر اصلی؛ عامل ولنگاری فرهنگی

گروه هنر: ولنگاری فرهنگی، آسیبی است که از نادیده گرفتن ریشه‌های فرهنگی در جامعه به وجود می‌آید؛ در این میان، قشر فرهنگی باید احساس وظیفه کرده و در راستای ترمیم این معضل بکوشد.

علیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره آسیب‌هایی که ولنگاری به حوزه فرهنگ وارده می‌کند، اظهار کرد: زمانی ولنگاری فرهنگی در جامعه نمودی بارز پیدا می‌کند که ما ریشه‌های فرهنگی خودمان را نادیده بگیریم. در چنین شرایطی هر آسیبی ممکن است جامعه را با تهدید مواجه کند.

وی افزود: این اتفاق نیز متأسفانه این روزها جامعه هنری را به‌شدت با معضل روبرو کرده است. این آسیب نیز به طور کامل از سوی مقام معظم رهبری شناسایی شده و بارها از سوی ایشان تذکرات لازم داده شده است، اما متاسفانه آن گونه که این اشارات مورد توجه قرار نمی‌گیرد! 

وی درباره چرایی به‌وجود آمدن چنین فضایی (ولنگاری فرهنگی) تصریح کرد: نظرات مختلفی ذکر می‌شود که از نگاه من مهم‌ترین دلیلش را می‌توان در چندپارگی فرهنگ نام برد. منظورم این است که در فرهنگ و هنر، هر فردی حرف خود را می‌زند برای همین هم می‌بینیم، شخص یا بخشی تصمیم‌گیرنده اصلی در حوزه فرهنگ نیست. معضلی که سبب شده وزارت ارشاد حرف خود را بزند و حوزه هنری یا دیگر نهادها حرف خود را! در این میان هر بخش نیز فکر می‌کند اظهارنظر درست را وی انجام می‌دهد. 

این تهیه‌کننده ادامه داد: نمود بارز این از هم‌گسستگی را می‌توان به‌خوبی در مسئله برگزاری کنسرت‌ها مشاهده کرد، چون قانونی که در این زمینه وجود دارد به‌درستی اجرا نمی‌شود و هر فردی درباره آن اظهارنظر خاصی دارد، درصورتی که قانون در جمهوری اسلامی واحد است و همه باید بدان احترام گذاشته و نسبت به آن متعهد باشند. 

وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: سخنان مقام معظم رهبری در تمامی عرصه‌‌ها چراغ راهی است که می‌تواند در تمامی بخش‌ها راهگشای بسیاری از مسائل باشد. به این شرط که در این حوزه دل‌نگرای لازم وجود داشته باشد. این دغدغه نیز با نیز با دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی حاصل نمی‌شود، بلکه ضروری است یک اراده ملی برای مبارزه با ولنگاری فرهنگی به‌وجود آید.

captcha