پیوستن به جامعه جهانی شروع مجدد وابستگی است/ سه امتیاز ویژه قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 3539499
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
خطیب جمعه تهران:

پیوستن به جامعه جهانی شروع مجدد وابستگی است/ سه امتیاز ویژه قیام امام حسین(ع)

گروه سایسی: حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر پیوستن ایران به جامعه جهانی، گفت: پیوستن به جامعه جهانی به معنای شروع مجدد وابستگی مانند آنچه در دوره قاجار و پهلوی رخ داد، است؛ ملت ایران چون زنده است با دنیا ارتباط دارد اما آنها را در خود هضم می‌کند نه اینکه در دنیا هضم شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با تشکر از عزاداری‌های مردم در ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: همه کوی و برزن این سرزمین همه عاشق امام حسین(ع) هستند. امسال در ایام محرم و عاشورا عزاداری‌های آبرومندی برگزار شد و همه جا شور و شعور حسینی حاکم بود.
وی با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی حضرت علی اصغر(ع) گفت: بانوان کودکان شیرخوار خود را در بیش از 40 کشور به محضر امام زمان(عج) آوردند و به عنوان قربانیان مسیر امام زمان(عج) بیمه کردند. این مراسم اعلان مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) است؛ بنی امیه آن زمان بالاترین جنایت را انجام دادند که هیچ توجیه عقلی، عرفی، اخلاقی و ... نداشت.
صدیقی اظهار کرد: امروز این خط را باز انقلاب اسلامی مشخص کرده است. آل سعود، همان بنی امیه و آل حرب و آل ابی سفیان است. آنها ان روز کودک‌کشی کردند و امروز هم در یمن کودکان را می‌کشند؛ امروز ابوجهل و ابوسفیان زمان آمریکای فریبکار، غدار و جنایتکار است. اسرائیل و عربستان کودک‌کش نیز تجلیات خباثت استکبار بزرگ و سفیانی عالم است.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: به وضوح مشاهده می‌شود که اینها ادامه همان جریان اموی هستند و انقلاب اسلامی نیز ادامه جریان امام حسین(ع) است. عزاداری‌ها امسال در سطح وسیعی همراه با مداحی‌های بامحتواتر و پیام‌دارتر و سخنرانی‌ها روشنگرانه‌تر برگزار شد و حضور مردم به صورت کمی و کیفی روبه رشد بود و به نوعی این عزاداری‌ها ستاد استقبال از امام زمان(عج) بود.
صدیقی با اشاره به دیدار نخبگان علمی با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان سخنان مهم، سازنده، هشداردهنده و تشویق‌کننده‌ای را بیان فرمودند. حضرت آقا نخبگان را تحفه و هدیه‌ای از جانب خدا برای ملت ایران معرفی کردند و فرمودند «با تکیه بر نخبگان، ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف، عزیز و برافرازنده پرچم تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد شد».
وی با بیان اینکه توجه به نعمت‌ها، شکر نعمت است، گفت: رهبر معظم انقلاب با برنامه‌ها و ارشاداتی که دارند نخبه به وجود می‌آورند و قدر انان را می‌دانند و همواره آینده روشنی را نوید می‌دهند.
صدیقی ابراز کرد: در این میان هم مسئولان و هم نخبگان مسئولیت دارند. نخبگان سرمایه‌اند و سرمایه نیز دزد دارد، لذا باید از سرمایه مراقبت کرد و آن را در مسیر رشد هدایت نمود.
وی با اشاره به تبلیغات سهمگین جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: آنها علیه عظمتی که انقلاب ایجاد کرده و صولت قدرت‌ها را شکسته و «ما می‌توانیم» را به ثمر رسانده تبلیغ می‌کنند. متاسفانه حرف‌هایی در داخل درباره پیوستن به جامعه جهانی شروع شده است و برخی می‌گویند مگر می‌شود بدون قدرت آمریکا زندگی کرد.
صدیقی خطاب به این عده افراد گفت: شما اگر باور حسینی و ولایی داشتید مانند امام(ره) می‌گفتید آمریکا باید زیر پا له شود. پیوستن به جامعه جهانی به معنای شروع مجدد وابستگی مانند آنچه در دوره قاجار و پهلوی رخ داد، است. ملت ایران چون زنده است با دنیا ارتباط دارد اما آنها را در خود هضم می‌کند نه اینکه در دنیا هضم شود.
خطیب جمعه تهران با اشاره به جنایت عربستان در یمن که در حمله به یک مراسم سوگواری، بیش از صدها کشته و مجروح برجای گذاشت، گفت: این جنایت‌های هولناک جنگی مقابل چشمان مدعیان دروغگو و پلید حقوق بشر و رئیس رسوای سازمان ملل که با پول حرف خود را پس می‌گیرد، رخ داد. حال ما چگونه به این سازمان‌ها و نهادها دل ببندیم؟ ما نباید اعتنایی به اینها داشته باشیم و خط پیشرفت و استقلال خود را به پیش ببریم.
صدیقی با اشاره به برگزاری رزمایش نیروی هوایی ارتش آن را یک نقطه عطف دانست و گفت: این رزمایش‌ها امیدی برای ملت، دلگرمی برای منطقه و هشداری به متجاوزان و کسانی است که گرفتار توهم تجاوز به کشور هستند، می‌باشد.
وی در پایان خطبه دوم با اشاره به دومین سالگرد وفات آیت‌الله مهدوی کنی گفت: ایشان از یاران و همراهان ولایت بودند و مانند عمار امیرالمومنین علی(ع) در هر جبهه‌ای که بودند مردم می‌فهمیدند که حق نیز انجاست.
بنابراین گزارش، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه تقوا پناهگاه، حفاظ، کلید فتوحات و وسیله قرب به پروردگار است، گفت: بیایید خدا را راضی کنیم. از معصیت الهی بپرهیزیم و در خلوت و جلوت خدا را حاضر و ناظر بدانیم و حریم کبریایی را حرمت بداریم.
صدیقی در ادامه مباحث خطبه اول خود که به تفسیر سوره حمد می‌پرداخت، گفت: «مالک یوم الدین» سه معنا و تفسیر دارد. در معنای اول، دین یعنی جزا؛ انسان هر چقدر به کسی قرض بدهد همان را پس می‌گیرد. هر جزایی هم که انسان در روز قیامت دوست دارد دریافت کند باید بداند که خود عملش جزای اوست.
وی ادامه داد: در معنای دوم، دین، تعبیر به شرع شده است. یعنی روز قیامت روز ظهور حقیقت شرع است. غایات و ثمرات شرع و نتیجه طاعات در قیامت بروز می‌کند.
صدیقی عنوان کرد: معنای سوم دین در این آیه، استعباد و تذلل است. روز قیامت همه احساس تذلل و بیچارگی می‌کنند و هیچ کاری از کسی ساخته نیست. مرحوم علامه شیخ محمد حسین مفسر، مرد اهل دل که فراون نیز اشک می‌ریخت، در تفسیر شریف «مجد البیان» می‌فرماید: «اگر اهل دقت باشی خواهی دید که دین میزان و محک است که بندگان خدا با آن محک زده می‌شوند و ارزش هر کسی با معیار شرع مشخص می‌شود. انچه که در این نشئه معناست، در عالم آخرت صورت است. آنچه در اینجا باطن است در آنجا ظاهر است».
خطیب جمعه تهران یادآور شد: تمام اعمال در دنیا که یک فعل و انفعال فیزیکی است یک باطنی دارد که انسان در هنگام حضرت قابض الرواح، آن را می‌بیند.
وی در ادامه به تبیین قیام حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: امتیازات و برکات نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) غیرقابل احصاست. بقای دین خدا، ائمه اطهار(ع) و اینکه امروز ما امام زمان(عج)را داریم و مردم به آینده‌ای روشن اطمینان دارند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند همه از برکات نهضت امام حسین(ع) است.
صدیقی با اشاره امتیازات ویژه قیام عاشورا گفت: اولین ویژگی این قیام هدف‌داری و برنامه‌ریزی نهضت است. امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آینده را می‌دانستند، اما با توجه به همه مشکلات، قیام و نهضت را پذیرفتند و براساس یک برنامه مدون، نتایجش را دیدند و خود مردانه به میدان آمدند؛ یعنی امر تصادفی نبود که امام حسین(ع) صرفا براساس یک دعوت  بروند و با اتفاقات پیش‌بینی نشده روبرو شوند.
وی اظهار کرد: امتیاز دوم این بود که نهضت از ابتدا تا پایان، نشانگر عزت جبهه حق و ذلت جبهه باطل بود. امام از ابتدا در مدینه در مقابل مروان فرمودند که ما از اهل بیت نبوتیم و یزید شارب الخمر، معلن الفسق و آدمکش است و به این ترتیب ضد ارزش‌ها در یک طرف و ارزش‌ها در طرف دیگر قرار گرفتند. این مقابله، تقابل پاکی و ناپاکی، نور و ظلمت و عدل و ظلم بود.
صدیقی یادآور شد: امام حسین(ع) این خط را تابلو کردند و از ابتدا خط عبودیت، عدالت و پاکی‌ها را به عنوان خط عزت و مقابلش را خط سرافکندگی معرفی کردند. امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز عزت را در کشته شدن و شهادت معرفی نمودند و بیعت را ذلت ترسیم کردند. سازش با جریان کفر و ظلم با دودمان امام حسین(ع) نمی‌سازد و سازگار نیست. هم خدا نمی‌پذیرد، هم رسول خدا(ص) ابا دارد و هم غیرتمندان عالم هرگز سازش با باطل را اجازه نمی‌دهند. ساختن با باطل و استکبار ذلت است و مقابل خط عزت سیدالشهدا(ع) است.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: حضرت علی اکبر(ع) سؤال کردند که پدر آیا ما با حق نیستیم و امام حسین(ع) فرمودند که حرکت ما حق‌طلبانه است پسرشان اینگونه پاسخ دادند که چنین مرگی ترسی ندارد. مرگ زمانی کابوس است که انسان هدف درستی نداشته باشد و گرنه کسی که در خط حق است از مرگ نمی‌هراسد. یا حضرت قاسم(ع) مرگ را شیرین‌تر از عسل معرفی کردند. در جمع یاران امام حسین(ع) ذره‌ای شک و تردید در این مسیر مشاهده نمی‌شود و همه از کوچک و بزرگ آن را می‌پذیرند.
وی با اشاره به امتیاز سوم قیام امام حسین(ع) گفت: پس از امام حسین(ع) نیز خط التماس و خواهش و فرار و گریز و تسلیم در هیچ یک از اقمار حضرت سیدالشهدا(ع) از دختران و کودکان دیده نمی‌شود. جایی سراغ نداریم که اسرا بگویند ما گرسنه‌ایم یا ما را آنقدر کتک نزنید.
صدیقی عنوان کرد: اینها دست گرگ‌ها و ددمنش‌ها بودند اما همه جا با عزت و شرافت سخن گفتند. نکته دوم مناعت طبع و عزت آنها بود. ملت ما که یک ملت حسینی و عاشورایی‌اند ده سال تحریم را تحمل کردند اما هرگز عقب‌نشین نکردند.
                      
captcha