جایگاه «فراموشی» در سبک زندگی خانواده اسلامی
کد خبر: 3539583
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
حجت‌الاسلام صادق‌نژاد تبیین کرد:

جایگاه «فراموشی» در سبک زندگی خانواده اسلامی

گروه جامعه: یک محقق و پژوهشگر حوزه خانواد معتقد است از یاد بردن اینکه در چه برهه از زندگی باید برخی امور را فراموش کرد و یا در چه مراحلی نباید برخی امور را فراموش کرد به یک معضل برای زندگی خانوادگی تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد صادق‌نژاد، محقق و پژوهشگر حوزه خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از صفت‌هایی که در زندگی خانوادگی از اهمیت به سزایی برخوردار است را فراموشی دانست و گفت: برای ایجاد سبک زندگی اسلامی لازم است که در بخش‌هایی از زندگی روی به فراموشی آوریم و در مواجهه با برخی شرایط از فراموشی بر حذر باشیم.

وی با بیان اینکه در هر کجای قرآن کریم که خداوند انسان را به سبب فراموشی مذمت کرده است به خاطر وجود عمد در امور و مغرور شدن به خود بوده است تصریح کرد: در آیه 14 سوره مبارکه سجده آمده است که: «فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (و به آنها می‏گويم) بچشيد (عذاب جهنم را) بخاطر اينكه ملاقات امروز خود را فراموش كرديد، ما نيز شما را فراموش كرديم، و بچشيد عذاب هميشگی را بخاطر اعمالی كه انجام می‌‏داديد.»

حجت‌الاسلام صادق نژاد همچنین به آیه 67 سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ؛ و دست‌هاى خود را [از انفاق] فرو مى‌‏بندند خدا را فراموش كردند پس [خدا هم] فراموششان كرد» اشاره و عنوان کرد: فراموشی که از غرور انسان نشئت بگیرد در فرهنگ اسلامی مذموم است.

این محقق و پژوهشگر حوزه خانواد با بیان اینکه از یاد بردن اینکه در چه برهه از زندگی باید برخی امور را فراموش کرد و یا در چه مراحلی نباید برخی امور را فراموش کرد به یک معضل برای زندگی خانوادگی تبدیل شده است گفت: به طور مثال اگر فراموشی وجود نداشت داغ مردگان انسان را از پای در می‌آورد و این نوع مثبت فراموشی است.

 وی فراموشی کارهای نیکی که برای سایرین انجام داده‌ایم را نیز نوع دیگری از فراموشی مثبت خواند و عنوان کرد: همچنین به انسان توصیه شده است بدی‌ها و خطاهای دیگران را فراموش کند تا در زندگی خانوادگی و اجتماعی با مشکل مواجه نشود.

حجت‌الاسلام صادق نژاد در مقابل به فراموشی‌هایی که سبب ایجاد مشکل در زندگی خانوادگی می‌شود اشاره و عنوان کرد: فراموشی کارهای نیکی که دیگران در حق ما کردند و یا سبب رشد و نمو ما و رسیدن به مدارج والاتر شده‌اند نیز مذموم است و در نحوه رفتار ما با سایرین تأثیرگذار است و سبب ایجاد بدرفتاری و ناسپاسی می‌شود که منشأ بروز مشکل در روابط بین فردی در خانواده‌ها است.

برداشتن دو گام برای رسیدن به سبک زندگی شیعی شیرین

این محقق و پژوهشگر حوزه خانواده به دوگام که سبب رساندن انسان به خوشبختی می‌شود اشاره و عنوان کرد: فراموش کردن به عمد این دو گام انسان را از قرار دادن در سبک زندگی اسلامی شیعی شیرین باز می‌دارد.

وی اولین گام را شناخت هدف از زندگی دانست و گفت: خداوند در آیه 56 سوره مبارکه «الذاریات» می‌فرمایند « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند» تمامی مشکلاتی که انسان در زندگی با آن روبرو و سبب سستی، کاهلی و بی‌انگیزگی وی می‌شود از عدم شناخت صحیح هدف از زندگی نشئت می‌گیرد. چرا که انسان اگر از شناخت هدف اصلی زندگی باز بماند گرفتار امور سطحی می‌شود که برآوردنده نیازهای فطری آنان نیست و بی‌انگیزگی آنان را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام صادق نژاد دومین گام را کسب معنویت دانست و گفت: معنویت در ادیان مختلف مورد تأکید است و مصادیق متعددی برای رسیدن به آن وجود دارد که سبب جلا بخشیدن به زندگی خانوادگی و فردی می‌شود.

وی یکی ازمهم ترین مصادیق کسب معنویت را انجام واجبات و ترک محرمات دانست و گفت: عدم رعایت حلال و حرام و لقمه‌ای که بر سفره خانواده‌ها وارد می‌شود اثرات مختلفی در تربیت فرزند بجای می‌گذارد که سبب بروز ناهنجاری در آینده می‌شود. امروز در جهان به غذای حلال توجه فراوانی می‌شود و این مهم نشان دهنده اهمیت موضوع است.

این محقق و پژوهشگر حوزه خانواده به روایتی از پیامبر اکرم(ص) به منظور بیان جایگاه و اهمیت نماز در کسب معنویت اشاره و عنوان کرد: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: سگ می‌گوید: سپاس خدا را که مرا سگ آفرید و مرا خوک قرار نداد و خوک می‌گوید: سپاس خدا را که مرا خوک آفرید و مرا کافر قرار نداد و کافر می‌گوید: سپاس خدا را که مرا کافر آفرید و مرا منافق قرار نداد و منافق می‌گوید: سپاس خداوند را که مرا منافق آفرید و من را تارک الصلاه قرار نداد، این روایت نشان می‌دهد جایگاه انسان بی نماز تا چه حد پست است.

وی ادامه داد: نماز برای نزدیکی به خداوند است اما برخی با نظام‌های حکومتی یکسان می‌دانند و بنا به سلایق سیاسی خود از خواندن نماز خودداری می‌کنند در صورتی که اقامه نماز در زندگی تأثیرات متعددی دارد و در بیان ائمه معصومین(ع) و عرفا به آن اشارات متعددی شده است. بسیاری از عرفا به دلیل تجربه خود معتقد هستند خواندن نماز اول وقت بدون پرداختن به سایر مستحبات برای نجات زندگی انسان کافی است.
captcha