تشریح جزئیات فعالیت‌های قرآنی سازمان تأمین احتماعی
کد خبر: 3541083
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

تشریح جزئیات فعالیت‌های قرآنی سازمان تأمین احتماعی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در مسیر تحقق پیشرفت و عدالت اقداماتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته است، که گزارش آن ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گزارش جزئیات برنامه‌های قرآنی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به این شرح است:
1- برنامه‌ریزی و تعیین رابطین قرآنی: معاونت فرهنگی و اجتماعی از ابتدای فعالیت خود نسبت به ساماندهی امور قرآنی اهتمام نموده و در این راستا اقدام به برنامه‌ریزی و تعیین رابطین قرآنی توسط ادارات کل و مدیریت‌های درمان سازمان در سراسر کشور کرد. به همین منظور و با همکاری مجدانه مدیران محترم، 67 اداره کل و مدیریت درمان سازمان در سراسر کشور رابطین خود را معرفی کردند و تاکنون سه دوره همایش رابطین قرآنی در تهران تشکیل شد و نقطه‌نظرات ایشان درخصوص فعالیت‌های قرآنی طرح و شرح وظایف این عزیزان به آنها ابلاغ شد. ارتباط روزانه با این عزیزان، در جهت ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی ادامه دارد.
2 - مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان سازمان: معاونت فرهنگی و اجتماعی دوره‌های شانزدهم (1393) و هفدهم (1394) مسابقات قرآن کریم را با تاکید بر مفاهیم حوزه اخلاق اجتماعی در 6 رشته قرائت، ترتیل، حفظ، اذان، مفاهیم و تواشیح، در دو مرحله مقدماتی (استان‌ها) و نهایی (مشهد مقدس) برگزار کرده است. تعداد شرکت‌کنندگان سازمان در این دو دوره به ترتیب بر 3500 و 4000 بالغ شده است. برگزیدگان از مزایای مادی و معنوی این مسایقات از جمله دریافت وجه نقد، اعزام به مشهد مقدس و زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) و احتساب ساعت آموزشی برای کلیه شرکت‌کنندگان، برخوردار شدند.
3- طرح نسخه‌های آسمانی: این طرح در سال 1393 و با ارسال 13000 نسخه لوح فشرده و کتاب واژه‌های آسمانی با امکان آزمون‌های آزمایشی و اجرای 4 مرحله آزمون غیرحضوری و صدور گواهی آموزشی برای حدود 16000 تن از همکاران سازمان (با احتساب ساعت آموزشی)، در سراسر کشور برگزار شد.
4- دستورالعمل ویژه ماه مبارک رمضان: معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال‌های 1394 و 1395، به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان اقدام به تهیه و ابلاغ دستورالعملی به کلیه ادارات کل و مدیریت‌های درمان سازمان در سراسر کشور کرد که طی آن بر برگزاری جلسات آموزشی و حلقه‌های معارف قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان و در فاصله اقامه بین دو نماز و سخنرانی در حوزه اخلاق اجتماعی همچون پاکدستی، امانتداری، مهرورزی، احترام به پیشکسوتان و سالمندان، عدالت‌محوری، با استفاده از تفسیر شریف نور، اثر استاد قرائتی (جزءهای 27 تا 30) تاکید می‌کند.
5– شرکت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم: معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال‌های 1393، 1394 و 1395 اقدام به شرکت فعال و موثر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کرده است. در این راستا غرفه سازمان همواره یکی از غرفه‌های فعال بوده و در نمایشگاه بیست و سوم (1394) غرفه برتر در بخش نهادها و سازمانها شناخته شده است. محورهای فعالیت‌های سازمان عبارت بود از: معرفی و ارائه فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی در ابعاد فعالیت‌های تخصصی، فرهنگی و قرآنی؛ ارائه خدمات درمانی سرپایی و معرفی فعالیت‌ها و مراکز درمانی سازمان در تهران و سایر استانها؛ ارائه خدمات و مشاوره بیمه‌ای و معرفی فعالیت‌ها و شعب بیمه‌ای سازمان در تهران و سایر استانها.
 6- فعالیت‌های ائمه محترم جماعت سازمان: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان با همراهی ستاد اقامه نماز کشور اقدام به برگزاری دو همایش سراسری ائمه محترم جماعت ادارات سازمان در سراسر کشور در سالهای 1393 و 1394 نمود. در این همایشها، نسبت به استفاده از نقطه نظرات ائمه محترم جماعات و هماهنگی بیشتر آنها در ترویج مفاهیم اخلاق اجتماعی مورد نیاز همکاران، در کنار اقامه نماز، اقدام گردید، همچنین از فروردین ماه 1394 تفسیر شریف نور، اثر حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، در قالب لوح فشرده به حدود 400 مرکز اقامه نماز سازمان در سراسر کشور ارسال شد و متعاقب آن دستورالعملی جهت آموزش غیرحضوری تفسیر قرآن در شهریور 1394 تهیه و تنظیم گردید که بر اساس آن به صورت ماهانه نیم جزء از متن تفسیر از ائمه جماعات ادارات و مراکز سازمان آزمون غیرحضوری گرفته شده و نفرات برگزیده با اعطای جوایز مادی و معنوی (اعزام به زیارت مضجع منور حضرت ثامن الحجج علیه السلام) تشویق می‌گردند. تا کنون 10 مرحله آزمون غیرحضوری برگزار گردیده و درحال برنامه ریزی هستیم تا از تفسیر تسنیم، تالیف حضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله)، برای علاقه مندان سطح بالاتر تفاسیر در این طرح استفاده کنیم.  
7-طرح هر روز یک آیه از قرآن کریم: اداره کل فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان با همراهی حوزه مشاوره قرآنی معاونت، اقدام به اجرای طرح عظیم و ارزشمند هر روز یک آیه از قرآن کریم از تیر 1394 نموده است. بر اساس این طرح، همکاران سازمان در ستاد مرکز و ادارات کل و مدیریت‌های درمان سراسر کشور، همه روزه با آغاز فعالیت اداری خود و در ابتدای روشن نمودن رایانه محل کار ایشان، یک صفحه شامل یک آیه از قرآن کریم و یک روایت مرتبط با آن، که عموما در حوزه اخلاق اجتماعی، همچون پاکدستی، امانتداری، احترام به سالخوردگان، عدالت محوری، اهتمام به امور مراجعین، اجتناب از اکل مال حرام و شبهه ناک و ...، می‌باشد را مشاهده می‌نمایند. استفاده کنندگان از این خدمت، اکنون روزانه به دهها هزار نفر بالغ می‌شوند. علاوه بر متن تولید شده برای نمایش در رایانه‌های همکاران، مجموعه مفصلتری نیز شامل تفسیر آیه، چندین روایت مرتبط با آن و حکایاتی از ادب پارسی و بزرگان در ارتباط با موضوع ارائه شده در سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان، همزمان در اختیار عموم مراجعین به سایت قرار می‌گیرد.  
 8-آیات برگزیده: در راستای ماندگار کردن طرح ارزشمند هر روز یک آیه از قرآن کریم، 3 نسخه از آیات و روایات و مجموعه تولید شده با عنوان آیات برگزیده 1 ، 2 و 3 در حوزه اخلاق اجتماعی در دی و بهمن 1394 و تیر 1395 منتشر و در اختیار ادارات سازمان در سراسر کشور و ائمه محترم جماعت سازمان قرار گرفته تا نسبت به تبلیغ و ترویج مفاهیم مندرج در آن اقدام نمایند. به زودی مجموعه آیات برگزیده 4 منتشر خواهد شد. این چهار مجموعه در مسابقات قرآن کریم سال جاری بعنوان منبع مرحله مقدماتی آزمون مفاهیم مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مفاهیم ارزشی تولید شده در ذهن و قلب همکاران محترم سازمان نهادینه گردد.
9- تهیه و ارسال مصاحف قرآن کریم: با توجه به تقاضای ادارات سازمان، این معاونت از ابتدای تشکیل اقدام به تهیه و ارسال حدود 7000 جلد مصحف شریف به سراسر کشور کرد تا عنداللزوم از فیوضات آن برخوردار شده و در رقابت‌ها و جلسات و حلقات قرآنی در خدمت این کتاب عظیم القدر باشند.
captcha