همایش قیام امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت در زاهدان برگزار شد
کد خبر: 3541152
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
با حضور میهمانان داخلی و خارجی؛

همایش قیام امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت در زاهدان برگزار شد

گروه اجتماعی: سومین همایش قیام تاریخی امام حسین(ع) و عاشورا از دیدگاه اهل سنت شب گذشته، ۵ آبان‌ ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از سیستان وبلوچستان، سومین همایش قیام تاریخی امام حسین(ع) و عاشورا از دیدگاه اهل سنت شب گذشته، ۵ آبان‌ ماه در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان برگزار شد.
آیت‌الله سید مجتبی حسینی، نماینده ولی فقیه در عراق و سوریه در این همایش بیان کرد: اگر اسلام رهبری مانند یزید داشت، باید فاتحه اسلام را می‌خواندیم، اما اباعبدالله(ع) با قیام خود، راه اسلام را از راه یزید جدا کرد و امروز همه مسلمانان یزید را لعن می‌کنند.
وی تصریح کرد: محبت اهل بیت(ع) اختصاص به شیعه ندارد، بلکه در عراق، مساجد بزرگ شهرهایی مانند اربیل که اکثراً اهل سنت هستند، برای اباعبدالله(ع) مراسم عزا برپا می‌شود و در این مراسم بزرگان اهل سنت هم حضور دارند.
نماینده ولی فقیه در عراق با بیان اینکه اختلافات مذهبی امروز جنبه سیاسی دارد، افزود: فتنه‌هایی که امروز به نام مذهب برپا شده است، مذهبی نیست، بلکه جنبه سیاسی دارد و می‌خواهند از تفرقه میان تشیع و تسنن، بهره برداری کنند.
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه شهرستان زاهدان نیز در این مراسم اظهار کرد: عاشورا مدرسه بزرگی است که به بشریت درس عزت‌طلبی، آزادگی و حریت داد و بعد از این واقعه، هیچ انسانی نبود که از مدرسه بزرگ عاشورا بی بهره باشد.
وی ادامه داد: نه‌تنها اباعبدالله(ع) که طلایه‌دار حریت است، بلکه همه اهل بیت رسول الله(ص) امکان جدا شدنشان از اهل سنت وجود ندارد. کدام عزیز اهل سنت است که گفتار و رفتار پیامبر با اهل بیت(ع) را نادیده بگیرد.
نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان بیان کرد: فقها و محدثین اهل سنت حتی برای اباعبدالله(ع) مقتل هم نوشته‌اند. بزرگانی همچون امام احمد حنبل با استشهاد به سه آیه قرآن، یزید را واجب اللعن می‌دانند.
حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند « حسین منی و أنا من حسین»، اظهار کرد: قسمت اول این حدیث کاملاً روشن است، اما باید در قسمت دوم حدیث دقت نظر داشته باشیم که چطور پیامبر(ص) خود را از حسین(ع) می‌داند.
وی بیان کرد: قیام عاشورا در حقیقت استمرار حرکت حضرت رسول الله(ص) بوده است؛ نهضت عاشورا با پرچمداری اباعبدالله(ع) برای حفظ دین پیامبر(ص) که عزیزتر از جان ایشان است، بود.
مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده مردم سیستان وبلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در سومین همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت، اظهار کرد: درباره علت قیام امام حسین(رض) دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله اینکه می‌گویند ایشان برای رسیدن به قدرت قیام کردند، در صورتی که این دیدگاه کاملاً باطل است.
وی ادامه داد: دیدگاه دیگری که وجود دارد، این است که امام حسین(رض) برای اصلاح شخص یزید قیام کردند. این دیدگاه هم با توجه به بصیرت و درایت بالای اباعبدالله بعید است، چون انحراف یک شخص، ارزش آن را ندارد که امام حسین(رض) به خاطر آن به شهادت برسد.
نماینده مردم سیستان وبلوچستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: آنچه دیدگاه اصلی اهل سنت است و همه آن را قبول دارند، این است که در حکومت یزید، قطار اسلام از ریل خارج شده بود و اگر قیام امام حسین(ع) نبود، همه انحرافات حکومت یزید، به نام اسلام تمام می‌شد، بنابراین امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
عطاء الرحمان امام جمعه اهل سنت کوئته پاکستان در این مراسم بیان کرد: قیام امام حسین(رض) برای نجات اسلام از فساد و انحراف بود و جایی که صحبت از اسلام می‌شود، دیگر شیعه و سنی معنا ندارد.
وی ادامه داد: یزید خلیفه فاسدی بود که امت اسلامی را از ارکان دین اسلام دور می‌کرد، عدل نداشت، بیت‌المال رعایت نمی‌شد، مساوات نبود، بنابراین امام حسین(رض) برای تثبیت حق و درهم کوبیدن باطل قیام کرد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: در قیام عاشورا مسأله انتخاب‌گری همه جا به چشم می‌خورد، کسانی که همراه اباعبدالله(ع) در این قیام حضور داشتند، همه راه شهادت را واقعاً انتخاب کرده بودند.
وی افزود: اصل دوم عزت مؤمن است. عزت طلبی در جای جای حرکت اباعبدالله(ع) موج می‌زند. ایشان دو راه در پیش رو داشت، یکی زندگی در ذلت و دیگری مرگ با عزت، و ایشان مرگ با عزت و شرافت را انتخاب کردند.
در این مراسم که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان، با سخنرانی علمای برجسته شیعه و سنی از سرتاسر کشور و همچنین مهمانانی از کشور پاکستان برگزار شد، از پژوهشگران برتر مقاله‌نویسی نیز تجلیل به عمل آمد.
مشروح صحبت سخنرانان این همایش در همین بخش درج می‌شود.
captcha