دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نمره مطلوبی نگرفت
کد خبر: 3541173
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
گزارش ایکنا از دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال؛

دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نمره مطلوبی نگرفت

گروه فضای مجازی: دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از نگاه فعالان و غرفه‌داران موفق نبود و نمره قبولی‌اش را در سطح بالا نگرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال درحالی کار خود را آغاز کرد که فرصت چندانی برای آماده شدن نداشت؛ چراکه این نمایشگاه قرار بود آذرماه برگزار شود اما به دلیل آنکه مصلی امام خمینی(ره)، زمانی برای آذرماه نداشت، مرکز رسانه‌های دیجیتال ناچارا آبان‌ماه و بدون مشخص نشدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوم کار خود را آغاز کرد و تا فردا یعنی هفتم آبان ماه ادامه خواهد شد.

مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت دوره را به صورت مستقل نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال را برگزار کرد و دو دوره هشتم و نهم را به بخش خصوصی واگذار کرد که متأسفانه نتایج مثبتی حاصل نشد و بسیاری از مؤسسات از این وضعیت ناراضی بودند.

این دوره از نمایشگاه با تلاش فراوان سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال علی‌رغم داشتن فرصت اندکی برای برگزاری نمایشگاه، با حضور 300 فعال مجازی برگزار شد.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به عنوان یک نمایشگاه رسمی کشور یک‌بار در سال برگزار می‌شود و در این یک‌سال همه مؤسسات نرم‌افزاری خود را آماده می‌کنند تا در این نمایشگاه محصولات‌شان را عرضه کنند. البته مردم هم چشم انتظار این نمایشگاه هستند تا بتوانند نیازهای دیجیتالی‌شان را تأمین کنند.

ضرورت نظم سالانه در برگزاری نمایشگاه

محمد عباسیون، کارشناس پرتال جامع آستان قدس رضوی با اشاره به ماهیت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: نمایشگاه به‌ذات خوب است، اما باید امکانات لازم برای غرفه‌داران فراهم شود. متأسفانه طی این چند روز اینترنت نمایشگاه بسیار ضعیف است و حتی با وجود خبر دریافت پهنای باندی که در ایکنا مشاهده کردیم، هیچ تغییری حاصل نشده است. بسیاری از نمایشگاه‌های مشابه این نمایشگاه از شبکه‌های کابلی استفاده می‌کنند و اینترنت پرسرعتی را در اختیار غرفه‌داران قرار می‌دهند و طبیعی است که شبکه‌های کابلی سرعت و پایداری اینترنت‌اش بالاتر است.

وی افزود: اگر امکانات زیرساختی و تبلیغاتی نمایشگاه بالا برود، قطعا می‌توان کار قوی‌تر انجام داد. البته می‌دانیم برگزارکنندگان زمان اندکی را برای برگزاری نمایشگاه داشتند که علی‌رغم این زمان اندک، فعالیت مناسبی انجام داداند.

این کارشناس تصریح کرد: این نمایشگاه یک سال در سال برگزار می‌شود و مردم منتظر برگزاری‌ آن هستند؛ بنابراین بهتر است که نظم مشخصی در برگزاری سالانه نمایشگاه باشد تا مخاطبان دقیقا در همان زمان منتظر بمانند، در این صورت تبلیغات نمایشگاه به مراتب افزایش خواهد یافت. متأسفانه این دوره از نمایشگاه شاهد تبلیغات ضعیفی بودیم.

وی بیان کرد: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند با کمی برنامه‌ریزی و فراهم کردن امکانات زیرساختی و تبلیغی، تبدیل به بهترین نمایشگاه شود اما متأسفانه هر سال نمایشگاه ضعیف‌تر از دوره پیش می‌شود.

عباسیون اظهار کرد: در این نمایشگاه عده‌ای از غرفه‌داران در حوزه خدمات و عده‌ای دیگر در حوزه محتوا هستند؛ اگر این دو گروه باهم پیوند بخورند و در یک راستا فعالیت کنند، قطعا می‌توانند حرکت‌های تأثیرگذاری در جامعه داشته باشند.

وی یادآورشد: ارتقای سواد رسانه‌ای موضوع مهمی است که با تحقق آن بسیاری از مشکلات فضای مجازی حل می‌شود و این نمایشگاه قطعا می‌تواند در تحقق این موضوع نقش داشته باشد؛ چراکه در این نمایشگاه‌ها می‌توان همایش و کارگاه‌هایی را برگزار کرد تا هم برای بازدیدکنندگان و هم برای فعالان و هم برای تولیدکنندگان محتوا مؤثر باشد و بتوانند براساس نیاز روز حرکت کنند.

این کارشناس تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این نمایشگاه‌ها تعامل و آشنایی با دستاوردهای جدید دیجیتال است. در این نمایشگاه با بسیاری از دستاوردها آشنا شدم و گفت‌وگو و تعامل بسیاری با آنها داشتم.

ورود ضعیف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه

بخش بازی‌های رایانه‌ای یکی از بخش‌های نهگانه نمایشگاه به شمار می‌رود که قرار بود این بخش با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود اما متأسفانه به دلیل ورود ضعیف بنیاد، این بخش در انتهای نمایشگاه مظلوم واقع شد. بازی‌های رایانه‌ای یکی از بخش‌های مهم صنعت دیجیتال است که اگر بخش مرتبط با آن پرشور برگزار می‌شد، قطعا سهم بیشتری در آگاهی بازدیدکنندگان از بازی‌های رایانه‌ای داشت؛ چراکه امروزه شاهد ورود بسیاری از بازی‌های نامناسب در فضای بازار هستیم و این بخش باید با برنامه‌ریزی بیشتری وارد می‌شد و با برگزاری نشست‌های مهم اطلاع‌رسانی بیشتری را انجام می‌داد.

خلأ حضور بزرگان فعالان مجازی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

حسین حائری، مدیر پایگاه اینترنتی «خیمه‌گاه» با اشاره به وضعیت نمایشگاه گفت: نمایشگاه می‌تواند قابلیت بیشتر و حتی عملکرد فعالی داشته باشد تا با آغوش بازتر، تبلیغات و حمایت‌های بیشتر، شرایطی را فراهم کند که بزرگان عرصه دیجیتال کشور در نمایشگاه حضور داشته باشند؛ متأسفانه در این نمایشگاه خلأ حضور بسیاری از بزرگان رسانه‌های برخط، کاربرمحور حتی بازی‌های رایانه‌ای یا نشر محتوای دیجیتال احساس می‌کنیم.

وی افزود: این وضعیت مناسب نیست که نمایشگاه متمرکز بر فعالیت‌های نوپا یا استارت آپ‌ها باشد بلکه باید شرایطی فراهم شود تا بزرگان این عرصه حضور یابد و اگر این حضور اتفاق بیفتد، نمایشگاه بیشتر از این پرشورتر خواهد بود البته همین مقدار هم بسیار قابل تحسین است و بودنش قطعا حیاتی است.

مدیر وب سایت خیمه‌گاه تصریح کرد: اگر تبلیغات مناسبی برای نمایشگاه انجام می‌شد، قطعا مردم بیش از این در نمایشگاه حضور می‌یافتند که متأسفانه حضور اندک مردم یک خلأ است؛ چراکه محصولات برای مردم تولید می‌شوند و اگر مردم درنمایشگاه حضور نداشته باشند، چه فایده‌ای خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد که برای حضور پرشورتر مردم در دوره‌های بعدی نمایشگاه باید برنامه‌ریزی و تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

نمایشگاه بازدیدکننده کمتری داشت

در ادامه سجاد خدایاری، متصدی غرفه تسنیم یارانه شرق، با اشاره به این موضوع که در سال 95 اقدام به تولید 500 محصول دیجیتال داشته‌اند، گفت: مردم مخاطب اصلی چنین نمایشگاه‌هایی هستند اما متأسفانه این نمایشگاه بازدیدی نداشته است. محصولات جدیدی به نمایشگاه آوردیم اما خبری از حضور مردم برای مشاهده دستاوردهای‌مان نیست.

وی افزود: بسیاری از مؤسسات فعال و قدرتمند در این نمایشگاه حضور نداشته‌اند و این موضوع یکی از ضعف‌های نمایشگاه به شمار می‌رود.

این غرفه‌دار تصریح کرد: اگر تبلیغات مناسبی برای نمایشگاه انجام شود، قطعا مردم به نمایشگاه می‌آیند و با حضور در کارگاه‌ها و نشست‌ها می‌توانند سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند.

رفت و آمد مدیران و تناوب تصمیمات

بنابر این گزارش، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در این دوره به 10 سالگی رسید، اما 10 سال با مدیران مختلف و برنامه‌ریزی‌های متفاوت تجربه کرد و به اینجا رسید. در هر دوره‌ای با اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مثبت یا منفی، نمایشگاه برگزار شد. چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانست نیازهای دیجیتالی مردم را مرتفع کنند و حتی در ارتقای سواد رسانه‌ای‌شان نقش داشته باشد اما متأسفانه این اتفاق را در دهمین دوره شاهد نبودیم.

captcha