شبکه‌های اجتماعی و تغییر ساختار جامعه/ بازی در زمین دشمن همراه با تله‌های انفجاری!
کد خبر: 3545360
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
حجت‌الاسلام میرلوحی هشدار داد:

شبکه‌های اجتماعی و تغییر ساختار جامعه/ بازی در زمین دشمن همراه با تله‌های انفجاری!

گروه شبکه‌های اجتماعی: یک کارشناس فضای مجازی با بیان مثالی از انتشار عکس‌های متعددی کافی‌شاپ رفتن افراد در صفحات شخصی‌شان که سبب توسعه قارچ‌وار کافی‌شاپ‌ها در سطح شهر می‌شود، هشدار داد که شبکه‌های اجتماعی، ساختار جامعه را تغییر می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین میرلوحی، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأثیرات شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بر سبک زندگی عموم جامعه اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات‌شان بر مسئله نفوذ در ابعاد امنیتی و فرهنگی تأکید داشتند، باید صراحتا بگویم که نفوذ در بعد فرهنگی به راحتی می‌تواند جامعه را از درون متلاشی کند؛ بنابراین دسیسه‌های دشمن از دیرباز بر علیه اسلام فعال است تا از این ابزارهای متفاوت برای پوچ کردن فرهنگ جامعه اسلامی بهره‌مند شود.

این کارشناس دینی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تحت سلطه یکی از بزرگترین متفکران صهیونیست‌ها یعنی «زاکر برگ» است و با جذابیت‌های بصری سعی دارد بسیاری از کاربران را به خود جذب کند. با این تفاسیر اگر ما بر این تصور باشیم که چنین شبکه‌های اجتماعی صرفا برای تفریح هستند، سخت در خواب هستیم و باید بیدار شویم چراکه صراحتا زاکر برگ گفته است که من به وسیله این شبکه‌های مجازی می‌خواهم خانواده‌ها را متلاشی کنم.

نوه‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: ما باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی، زمین دشمن بوده و درونش تله‌های انفجاری خطرناکی قرار داده شده است، البته از طرفی هم فضای مجازی می‌تواند فضایی برای انتقال پیام اسلام و انقلاب باشد اما به هرحال تحریفات بسیاری در این فضا صورت می‌گیرد و بسیاری از دست‌های پشت پرده چنین مطالبی را پیگیری می‌کنند تا سبب نابودی فرهنگ‌ ما شوند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به راحتی بر زندگی جوامع تأثیرگذار هستند، گفت: برای مثال انتشار عکس‌های متعددی از کافی‌شاپ رفتن کابران در صفحات شخصی‌شان سبب توسعه قارچ‌وار کافی‌شاپ در سطح شهر می‌شوند و یا حتی اگر مروری بر صفحات داشته باشیم متوجه عرض اندام برخی از کاربران درباره هیکل‌های‌شان می‌شویم و همین امر سبب افزایش تعداد باشگاه‌های ورزشی در سطح شهر می‌شود. همه این موارد کاملا برنامه‌ریزی شده است و کاربران باید کاملا حواس‌شان جمع باشد.

حجت‌الاسلام میرلوحی اظهار کرد: در قدم اول دشمن کاری می‌کند که حواس کاربران پرت شود تا از یک سری فرصت‌های زندگی همچون مطالعه و دانش‌اندوزی غفلت کنند و به گشت‌ و گذار آزادانه و بدون هیچ نظارتی در این فضا به سر برند. دشمن به راحتی در این فضا نفوذ فرهنگی دارند و هر شایعه‌ای که بخواهد را منتشر می‌کند و حتی هشتک‌های مرتبط با فضاهای سیاسی علیه نظام و اسلام را به راحتی و بدون هیچ سند و مدرکی پخش می‌کند و کاربران هم ناآگاهانه آن را دست به دست می‌کند و به خیال خود اوقات فراغت را سپری می‌کند.

وی ضمن مخالفت با این موضوع مبنی بر اینکه فیلترینگ نباید در فضای مجازی اعمال شود، گفت: برخی از سیاستمداران بر این تصور هستند که مردم خودشان متوجه هستند و نباید فیلترینگ را در فضای مجازی اعمال کرد که کاملا با این جمله مخالفم چراکه سخنی عوام‌فریبانه است. برای مثال در منطقه‌ای چشمه آبی یافت شده است و اجازه دهیم تا هر کسی که بخواهد از آن چشمه بنوشد و بر این تصور باشیم که مردم خودشان آگاه هستند. این یک موضوع خنده‌داری است. البته فیلترینگ هم تنها راه چاره نهایی نیست؛ چراکه روزانه تعداد فیلترشکن‌ها بیشتر می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که مسابقه‌ای برای ترویج، تطبیق و پاسخ به شبهات و رساندن پیام اسلام و انقلاب برگزار کنیم به این صورت که در فضاهای فرهنگی و مدارس، از اعضا بخواهیم در این راستا فعالیت کنند و تعداد فالورهای بیشتری را جذب کنند تا بتوانند پیام اسلام را به گوش جهان برسانند. برای مسابقه هم جوایزی را مدنظر قرار دهیم حتی در ادامه روند کار جشنواره جدی در کنارش برگزار کنیم.

وی بیان کرد: رسانه‌های جمعی و صداوسیما باید وارد عمل شوند و آموزش‌های لازم را به والدین دهند تا آنها با فضای مجازی بیشتر آشنا شوند و در ادامه هم والدین آموزش‌های آگاهی‌بخشی از فضای نوین را به فرزندان‌شان آموزش دهند. آموزش‌ها قطعا می‌تواند تأثیرگذار باشد چراکه این امر به ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده‌ها که اصلی‌ترین بنیان جامعه به شمار می‌رود، منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام میرلوحی ضمن گلایه از تدوین کتاب سواد رسانه‌ای گفت: امسال در مقطع دهم دوره متوسطه دوم، کتاب سواد رسانه‌ای تدوین شده که متأسفانه نگرانی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و متأسفانه عکس‌ها و مطالب منتشره در این کتاب چندان با فرهنگ کشور مطابقت ندارد و امیدواریم که این موارد اصلاح شود.

captcha