توصیه‌هایی برای پیاده‎روی بهتر در مسیر نجف تا کربلا/ قدم‎هایی که گناه پاک می‎کند
کد خبر: 3546312
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷

توصیه‌هایی برای پیاده‎روی بهتر در مسیر نجف تا کربلا/ قدم‎هایی که گناه پاک می‎کند

گروه جامعه: زائران در پیاده‎روی اربعین برای اینکه بتوانند با خستگی کمتر و راحت‎تر مسیر نجف تا کربلا را طی کنند، باید به نکاتی توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پیاده‎روی اربعین زائران برای اینکه بتوانند با خستگی کمتر و راحت‎تر مسیر نجف تا کربلا را طی کنند، باید به نکاتی توجه کنند که به آنها اشاره می‎کنیم.

طول مسیر نجف تا کربلا ۸۲ کیلومتر است که بین دو تا ۵ روز طول می‌کشد. مسیر پیاده‌روی از شارع الرسول شروع می‌شود و در عمود ۱۸۰ النجف، پیاده‌روی در شهر نجف تمام می‌شود. بعدازآن دوباره پیاده‌روی را از عمود ۱ در جاده نجف به کربلا شروع می‌کنید و  تا حرم حضرت عباس (ع)، ۱۴۵۲ عمود در پیش دارید.

حتماً بعد از نماز صبح پیاده‌روی را شروع کنید و بین ساعت ۳-۵ موکبی را برای استراحت شبانه پیدا کنید. اگر انفرادی می‌روید تا قبل از ۱۰-۱۱ صبح حرکت کنید چون مسیر هم در این ساعت‌ها خلوت‌تر است. ضمناً  اگر  می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. احتمالاً به دلیل ترافیک بالای شبکه، در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.

زائراین کفش مناسبی را که برای این این کار آماده کرده‌اید امتحان کنید واگر در بین مسیر متوجه شدید که کفشتان مناسب نیست‌، حتما از دمپایی‌های دستفروش‌های بین راه استفاده کنید.  افردای که داروی خاصی مصرف می‌کنند حتماً به مقدار کافی همراه داشته باشند.


‌برای جلوگیری از انقباض عضلات راه رفتن را به آهستگی آغاز کنید و به هنگام توقف نیز آرام آرام سرعت خود را کم کنید. به محض آنکه حـس کردید پایتان می‌سوزد و احتمالا در حال تاول زدن است آن را با پنبه بپوشانید. از غذاهای بین راه به راحتی استفاده نمایید. تجربه نشان داده است که غذاها و خوراکی‌های بین راه هیچ میکروبی ندارد.

‌در بین راه بعضی خوراکی ها را حتماً استفاده کنید، مخصوصاً خرما هایی که آغشته به شیره کنجد و همچنین استفاده از میوه ها در بین راه به شما پیشنهاد می شود. اگر میل به خوردن نداشتـید بردارید و با خود نگهدارید تا به موقع میل کنید.

در حین پیاده‎روی بسیار آب بیاشامید. امکان استحمام در مسیر بسیار اندک است، اصلا نباید به حمام فکر کنید. وضعیت بهداشت موکب‎ها و سرویس‎های بین‎راه زیاد مناسب نیست و اکثرا با آفتابه هستند. شاید سختی‎های سفر بسیار زیاد باشد ولی اعتراض شما تنها سبب سلب توفیقات بیشتر است.

تاکید می‎شود از استعمال سیگار و ایجاد آتش داخل چادرها خودداری کنید. یادتان باشد در پیاده روی، زود رسیدن مهم نیست، باهم رسیدن مهم است. به همین دلیل در این سفر ازخودگذشتگی را خیلی باید تمرین کنید.مراقب باشید گروه از هم جدا نشود. با هم بروید و با هم استراحت کنید. گاهی ممکن است گروه چند ساعت برای یک نفر معطل شود؛ امام حسیـن (ع) همدلی را بیش از زودتر رسیدن می‎پسندد.

از صلوات بر محمد و آل محمد غافل نشوید که برکات بسیاری دارد. حواستان باشد! هر قدم شما گناهی را پاک می‎کند.از ابتدای پیاده‎روی تا انتهای آن یک تربت را به همراه داشته باشید و با آن انس بگیرید. قدر اشک‎هایی را که برای اهل بیت (ع) ریخته می‎شود، بدانید.

در روز آخر پیـاده‎روی به جایی می‎رسید که باید به سمت راست بپیچید؛ همانجا تپه سلام است که بسیاری از بزرگان از همانجا به رسم ادب، پا را برهنه کرده و بقیه مسیر را برهنه قدم بر می‎داشتند. وقتی رسیدید با همان حال گرد و خاکی و خسته به زیارت بروید که حال دیگری دارد.

اگر در کربلا اشک نریختید نگران نباشید، خاصیت کربلا همین است. حسینیه‎ها از نظافت بالایی برخوردار نیستند لذا خودتان در رعایت نظافت و بهداشت کوشا باشید. در آخر وقتی قصد زیارت کردید خود آقا آمده به استقبالتان. مواظب اعمال و رفتارتان باشید.
captcha