تمسک به قرآن راه دوری از ولنگاری فرهنگی/ کمترین هزینه‌ها در فرهنگ و اخلاق صرف می‌شود
کد خبر: 3547529
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام شاهمرادی بیان کرد:

تمسک به قرآن راه دوری از ولنگاری فرهنگی/ کمترین هزینه‌ها در فرهنگ و اخلاق صرف می‌شود

گروه جامعه: دبیر شورای فرهنگ عمومی، تمسک به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، را تنها راه دوری از ولنگاری دانست، گفت: دستگاه‌ها امروز به‌ دنبال این هستند که تا می‌توانند بودجه بگیریند اما برای یک بحث فرهنگی و اخلاقی کمترین هزینه را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین اللملی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مسئله ولنگاری فرهنگی و عوامل مهار آن در جامعه اسلامی، گفت: دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب راجع به ولنگاری فرهنگی فرمودند یک اصل مهم است، که تنها معطوف به زمان حال نمی‌شود. ولنگاری فرهنگی در جامعه امروز گاهی کم و گاهی اوقات افزایش پیدا می‌کند و تنها راه مقابله با آن تمسک به قرآن است.

وی با اشاره به حدثی از رسول خدا(ص) افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند:‏ « أَيُّهَا الناس ... فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ‏ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ الدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ...». (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 599)، یعنی : «هر گاه آشوب‌ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آوريد (و بدان چنگ زنيد) زيرا آن است شفيعى كه شفاعتش پذيرفته است (درباره كسى كه بدان عمل كند) و گزارش دهنده است از بدي‌ها كه گفته‏‌اش (در باره آن كس كه بدان عمل نكرده) تصديق شده است، هر كه آن را پيشواى خود كرد به بهشتش رهبرى كند و هر كه (از آن پيش افتد) و آن را پشت سر خود قرار دهد به دوزخش كشاند، و قرآن راهنمائى است كه به بهترين راه‌ها راهنمائى كند».

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: همه معنای واقعی ولنگاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این روایت پیامبر(ص) مندرج است. لذا تمسک به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تنها راه دوری از ولنگاری است. البته اولا باید ولنگاری را درست متوجه شویم، مصادیق آن را بفهیم و راهکارهای آن را پیدا کنیم.

وظیفه خبرگزاری قرآن در مقابله با ولنگاری

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی با تاکید بر اینکه همه راهکارهای دوری از ولنگاری در قرآن وجود دارد، تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها همچون خبرگزاری قرآن وارد صحنه شوند و با استفاده از تفاسیر آیت‌الله جوادی و علامه طباطبایی مصادیق را به جامعه بدهد. البته خود موسسات قرآنی و فرهنگی هم می‌توانند برای این موضوع کمک کرده و مباحثش را باز کند؛ البته این مباحث تماما قرآنی است که به روز کردن و منطبق کردن آن با وضعیت روز جامعه وظیفه خبرگزاری قرآنی است و ما هم به عنوان شورای فرهنگ عمومی کشور کمک می‌کنیم که از این موضوع کاسته شود.

وی در مورد وضعیت فعلی فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی در خصوص کاهش ولنگاری در کشور، گفت: متاسفانه برآیند مدیریت فرهنگی کشور وضعیت خوبی ندارد و موازی کاری بسیاری در آن مشاهده می‌شود. آنچه که امروز دیده می‌شود بی‌اعتمادی دستگاه‌ها به همدیگر هست و هیچکدام از این دستگاه‌‌ها به دنبال این نیستند که وظایف خودشان را انجام دهند و همه با هم می‌خواهند یک وظیفه را انجام دهند.

مهم‌ترین آسیب مدیریت فرهنگی موازی‌کاری است

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه اخلاق فرهنگی و پایبندی به اصول فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی نهادینه نشده، ادامه داد: مهم‌ترین آسیب مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی است و نتیجه این موضوع به اینجا می‌انجامد که دستگاه‌ها از اتفاقات جامعه باخبر نمی‌شوند و اخبار این حوزه را از رسانه‌های داخلی و خارجی متوجه می‌شوند.

وی افزود: گاهی طرح‌هایی را شروع می‌کنیم و دو ماه بعد آن را رها می‌کنیم یا طرحی را شروع می‌کنیم که از مدت‌ها قبل یک دستگاه دیگر در حال پیگیری و انجام آن بوده است؛ فراتر از آن ما اصلا این طرح‌هایمان را ادامه نمی‌دهیم و متاسفانه آنها را طوری طراحی نمی‌کنیم که ادامه‌دار باشد. متاسفانه تحقیقات ما در جزیره‌هایی بدون ارتباط انجام می‌شود و برخی کارها را نیمه‌تمام رها می‌کنیم.

برای بحث فرهنگی و اخلاقی کمترین هزینه را انجام می‌دهیم

‌ حجت الاسلام و المسلمین شاهمرادی تصریح کرد: دستگاه‌ها امروز به‌ دنبال این هستند که تا می‌توانند بودجه بگیریند اما برای یک بحث فرهنگی و اخلاقی کمترین هزینه را انجام می‌دهیم. ایراد اینجاست که از این بودجه و نیروها هم استفاده درستی نمی‌شود. بعضا بودجه‌ها در جایی مصرف می‌شوند که سلیقه‌ای است. لذا باید با همراهی همه دستگاه‌ها و نخبگان فرهنگی این موضوع حل شود.

captcha