فراخوان نخستین کنگره ملی «محققان آرانی»
کد خبر: 3548194
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

فراخوان نخستین کنگره ملی «محققان آرانی»

کانون خبرنگاران نبأ:‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن از انتشار فراخوان نخستین کنگره ملی محققان آرانی خبر داد.

آیت‌الله احمد عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ از انتشار فراخوان کنگره ملی محققان آرانی خبر داد و گفت: این کنگره به‌عنوان نخستین کنگره جمعی محققان علوم دینی کشور، اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
وی افزود: این کنگره، به‌منظور بازشناسی احوال و آثار و نکوداشت شخصیت علمی ملاعلی آرانی، ملا غلامرضا آرانی و ملا محمدعلی عاملی آرانی سه تن از عالمان بزرگ دینی شهرستان آران و بیدگل برگزار خواهد شد.
دبیر علمی کنگره ملی محققان آرانی اظهار کرد: فراخوان مقالات این کنگره در دو محور «علمی ــ پژوهشی» و «فرهنگی ــ هنری» و پنج بخش زیر مجموعه این دو محور منتشر شده است.
آیت‌الله عابدی، شخصیت‌شناسی محققان آرانی را یکی از بخش‌های محور «علمی ــ پژوهشی» کنگره خواند و افزود: بازشناسی جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عصر زندگی محققان آرانی، شرح احوال و شناخت ابعاد شخصیتی و سلوک رفتاری محققان آرانی با رویکرد ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی از جمله عناوین این بخش است.
به گفته وی، محققان آرانی و عالمان هم عصر با رویکرد معرفی استادان مشایخ اجازه و شاگردان ایشان، محققان آرانی و حوزه‌های علمیه کاشان، نجف، کربلا، قم و اصفهان، خاندان محققان آرانی و سیر حرکت علمی ایشان تا به امروز از دیگر موضوعات این بخش است.
عابدی، تصحیح، پژوهش و احیای آثار مکتوب و بازشناسی آرای محققان آرانی را دومین بخش محور علمی پژوهشی کنگره خواند و عنوان کرد: کتاب‌شناسی، بازنشر، تصحیح و پژوهش رسانه‌ها، کتاب‌ها و اجازات، بازشناسی مکتب فقهی و اصولی از جمله عناوین این بخش است.
دبیر علمی کنگره ملی محققان آرانی افزود: روش‌شناسی تفسیری و علوم قرآنی، بررسی ابعاد عرفانی و ادبی، بازشناسی آرای کلامی و فلسفی، بررسی آرای اخلاقی و تربیتی از دیگر عناوین  این بخش از فراخوان است.
آیت‌الله عابدی، حوزه درسی کاشان و عالمان دینی را موضوع بخش سوم این کنگره خواند و گفت: سیر تطوّر حوزه درسی کاشان، بازشناسی اندیشه‌های عالمان دینی منطقه فرهنگی کاشان و تأثیر آن بر مناسبات سیاسی اجتماعی و بصیرت‌افزایی دینی با رویکرد ترویج فرهنگ تشیع، جایگاه علمی حوزه علمیه کاشان در قرن 13 هجری قمری با محوریت معرفی فاضلین نراقی و استادان و شاگردان این حوزه از جمله موضوعات این بخش است.
وی اضافه کرد: در بخش فرهنگی هنری این کنگره، شعر و نثر ادبی، فیلم، عکس، نماهنگ، انیمیشن، تولید محتوای فضای مجازی، نشریه دیواری، هنرهای تجسمی و معماری گنجانده شده است.
دبیر کنگره ملی محققان آرانی، مهلت دریافت آثار کنگره را 30 بهمن‌ماه جاری عنوان کرد و افزود: دبیرخانه علمی کنگره در قم، بلوار 15 خرداد، سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف اسلامی کشور و دبیرخانه اجرایی آن در خانه تاریخی افتخارالاسلام دربندی واقع در محله دربند آران و بیدگل فعال شده است.
آیت‌الله احمد عابدی در ادامه اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در مهلت مقرر به دبیرخانه علمی یا دبیرخانه اجرایی کنگره ارسال و یا فایل آن را از وبگاه  http://c.araniha.ir بارگذاری کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به حجم بالای کار برای برگزاری این کنگره در سطح ملی، اظهار کرد: 35 نهاد و مؤسسه دولتی و مردم نهاد ملی و محلی در برگزاری این کنگره مشارکت دارند.
عابدی، کنگره محققان آرانی را دومین کنگره منطقه آران و بیدگل در سطح ملی در سال جاری خواند و گفت: تجربه برگزاری کنگره ملی حضرت محمد هلال بن علی(ع) نشان داد، این شهرستان از ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی برخوردار است.
یادآور می‌شود، شهرستان آران و بیدگل در منطقه فرهنگی کاشان، شمالی ترین نقطه استان اصفهان و یکصد کیلومتری شهر مقدس قم واقع شده است.

روح‌الله باقری
captcha