یک بار قرآن را در مکه ختم کردم
کد خبر: 3548920
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

یک بار قرآن را در مکه ختم کردم

سماء بابایی حافظ روشندل قرآن به دلیل علاقه به کلام وحی در 12 سالگی حافظ کل قرآن کریم شد. پس از برتری در یکی از رقابت‌های قرآنی به مکه مشرف شد؛ دوست داشت توانایی دیدن کعبه را داشت اما با چشم دل کعبه را دید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: «سماء بابایی» متولد 1369 در تهران است که امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن موفق به کسب رتبه نخست شد.
وی از دوران کودکی با تشویق خانواده به سمت فعالیت‌های قرآنی رفت و به حفظ علاقه‌مند شد و با وجود اینکه روشندل بود با گوش دادن به تلاوت قرآن کریم و تمرین و تکرار توانست در 4 سال کل قرآن را حفظ کند.
برکات شرکت در مسابقات قرآن/ خاطره اولین حضور
اولین جایزه‌ای که برای حفظ قرآن گرفتید، چه بود؟
هر وقت یک جزء از قرآن را حفظ می‌کردم پدرم مرا تشویق می‌کرد و چه مادی و چه معنوی حامی من بود. در کنار تشویق‌های مادی پس از حفظ هر جزء از قرآن پدرم نوار کاست تلاوت جزء بعد را به من هدیه می‌داد که این یکی از بهترین هدیه‌ها برایم بود.
از شرکت در مسابقات برایمان بگویید. اولین بار که در مسابقه‌ای رسمی شرکت کردید چه سالی بود؟
سال 1379 بود که حافظ 15 حزء از قرآن بودم. آن زمان با سازمان اوقاف و امورخیریه آشنا شدم. تا پیش از آن اطلاعی از مسابقات و فضای قرآنی کشور نداشتم اما به برکت قرآن با این فضای معنوی ارتباط برقرار کرده و دوستان بسیاری نیز پیدا کردم.
همان سال با وجود اینکه شرایط سنی نداشت و با بزرگسالان رقابت می‌کردیم در مسابقات استانی رتبه آوردم و به مسابقات کشوری اعزام شدم. آن موقع بیش از کسب رتبه قرار گرفتن در فضای مسابقات برایم مهم بود و جذابیت خاصی هم داشت.
مسابقات کشوری اوقاف در آن سال در اردبیل برگزار شد؛ همه به مرور محفوظات و دوره کردن بودند اما من چون سن و سال زیادی نداشتم به مسابقه فکر نمی‌کردم و سعی داشتم در این فضا کسب تجربه کنم. در این رقابت‌ها فکر کنم نفر 19‌ام شدم، همین هم برای جالب بود.
مسابقات چه نقشی در ارتقای توانمندی‌ها و پیشرفت شما در زمینه‌های قرآنی داشت؟
قبل از اینکه در مسابقات شرکت کنم به نحوه ارائه محفوظات و حتی تجوید سایر حافظان و قاریان توجهی نداشتم و فقط به خواندن خودم توجه می کردم به همین دلیل نمی‌دانستم در چه سطحی هستم. در کنار این‌ها با حضور در مسابقات با بسیاری از اساتید آشنا شدم و با همیاری آن‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان سعی کردم کیفیت قرائتم را بالا ببرم.
به یاد دارم در مسابقات قرآن اوقاف سه یال پشت سر هم رتبه‌ای نیاوردم اما حضور در بین حافظان و قاریان مرا تشویق به پیشرفت می‌کرد و با یادگیری بیشتر تلاش می‌کردم توانمندی‌هایم را ارتقا دهم. پس از سه سال رتبه نیاوردن در مسابقات سال بعد امتیازم حدود 10 نمره با قبل اختلاف داشت و همین پیشرفت برایم انگیزه‌ای به منظور رسیدن به هدف متعالی شد.
پس از اینکه حافظ کل قرآن شدید مسابقات قرآن را چگونه سپری می‌کردید؟
پس از اینکه کل قرآن را حفظ کردم یادگیری تجوید قرآن به صورت تخصصی را در برنامه خود قرار دادم و زمانی را نیز به تثبیت محفوظات اختصاص می‌دادم. سال 1382 کل قرآن را حفظ کردم اما مدتی در مسابقات شرکت نمی‌کردم تا بتوانم محفوظاتم را به خوبی تثبیت کنم و آیات الهی به فراموشی سپرده نشود. از سال 1385 مصمم به شرکت در مسابقات قرآن شدم و چون توانسته بودم به محفوظاتم مسلط شوم در رقابت‌ها با اعتماد به نفس بیشتری شرکت می‌کردم.
سال 1385 در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در رشته حفظ 20 جزء رتبه دوم را کسب کردم. از سال 1386 به بعد در رشته حفظ کل قرآن کریم شرکت کردم که گاهی مقام هم می‌آوردم مثلا در مسابقات بسیج رتبه دوم را کسب کردم، سال 1387 در جشنواره ملی دانشجویان سوم شدم و سال 1390 هم رتبه نخست را کسب کردم.
ختم قرآن در تشرف به مکه/ با چشم دل کعبه را دیدم
بهترین خاطرات قرآنی خود را بگویید.
بهترین و زیباترین خاطره زندگی‌ام که به برکت قرآن در ذهنم ماندگار شد، این بود که به عنوان هدیه مسابقات قرآن که رتبه کسب کرده بودم به عمره مشرف شدم. این سفر را همراه با مادرم رفتم که سفر پربرکتی بود. هیچ‌گاه فکرش هم نمی‌کردم که خداوند در جوانی به من توفیق دهد به این سفر معنوی مشرف شوم.
تمامی لحظاتی که در این سفر بودم برایم شرینی و خاطره انگیز بود. سعی می کردم همواره قرآن بخوانم. حتی به یاد دارم در سفر به مکه یک بار قرآن را ختم کردم. دوست داشتم بتوانم برای یک بار هم شده کعبه را با چشم سر ببنم اما با چشم دل حضور در این مکان معنوی را درک کردم و کعبه را دیدم.
یک ماهه خود را برای مسابقات قرآن اردن آماده کردم
شما به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن هم اعزام شدید، از حضور در این رقابت‌ها بگویید.
سال گذشته در مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه ممتاز را کسب کردم. طبق روال هر ساله نفرات برتر مسابقات کشوری به مسابقات بین المللی قران اعزام می‌شوند. چند ماه گذشت اما خبری از اعزام به مسابقات بین‌المللی نشد من هم فکر کردم امسال دعوتنامه‌ای برای حضور حافظان قران در مسابقات بین‌المللی نیامده است تا اینکه 21 اسفند 1394 با من تماس گرفتند که از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن دعوتنامه‌ای رسیده است و این مسابقات 20 فروردین‌ماه در اردن برگزار می‌شود.
یعنی از زمانی که باخبر شدم باید در این مسابقات شرکت کنم تا زمان برپایی رقابت‌ها یک ماه هم فرصت نداشتم اما خداوند کمک کرد در این زمان محدود بتوانم خود را برای حضور در این مسابقات آماده کنم. البته چون نماینده جمهوری اسلامی ایران بودم مسئولیت سنگینی بر عهده داشتم و باید همه توانم را برای کسب رتبه خوب به کار می‌گرفتم.
در این مدت جلسه‌ای در شورای عالی قرآن با حضور اساتید کشورمان برگزار شد. این جلسه توجیهی بود تا من با رقابت‌های بین‌المللی اردن آشنا شوم. استاد معتز آقایی آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن اردن را برایم تشریح کرد و محفوظاتم را مورد بررسی قرار داد.
پس از کسب آمادگی‌های لازم همراه با مادرم عازم اردن شدم. اجرای خوبی هم در این رقابت‌ها داشتم و به لطف خداوند متعال اشکالی هم چه از نظر حسن حفظ و تجوید و سایر نکات تلاوت نداشتم و همین امر موجب شد که رتبه نخست این رقابت‌ها را کسب کنم و در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار گیرم.
قبل از اعزام به اردن به پابوسی امام رضا(ع) رفتم/ موفقیتم را مدیون ائمه(ع) هستم
برای موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن چقدر محفوظات خود را مرور می‌کردید؟
با وجود اینکه به ایام عید هم برخوردیم زمان را مدیریت کردم. حداقل روزانه 5 جزء مرور می‌کردم که این مرور حدود 4 ساعت طول می‌کشید.
البته باید بگویم چون برای مسابقات کشوری مرور کرده بودم مشکلی در محفوظات نداشتم به همین خاطر به سرعت مرور می کردم و از نظر فنی تلاوتم را مورد سنجش قرار می‌دادم. اما با همه این‌ها آنچه موجب موفقیتم در این رقابت‌ها شد توسل به ائمه اطهار(ع) بود. مادرم نیز کمک بسیاری کرد که از خداوند می‌خواهم به ایشان سلامتی دهد و همواره در مسیر قرآن باشند.
ما سه روز قبل از اینکه به اردن اعزام شویم به پابوسی امام رضا(ع) رفتیم و من از ایشان خواستم تا مرا یاری رساند تا کشورم را سربلند کنم. این سفر روحیه مرا برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن مضاعف کرد و می‌توانم بگویم موفقیت‌هایم را مدیون امام هشتم هستم.
برای تلاوت در مسابقات بین‌المللی اردن آقایان را از سالن بیرون کردم
از نحوه مسابقات بین‌المللی قرآن اردن بگویید. چه تفاوت‌هایی با رقابت‌های قرآنی کشورمان داشت؟
شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اولین تجربه حضورم در رقابت‌های بین‌المللی بود به همین خاطر استرس داشتم. قبل از شرکت در مسابقات با نماینده کشورمان در مسابقات مالزی که سال قبل رتبه نخست را کسب کرده بود صحبت کرده بودم و ایشان گزارشی از روند رقابت‌ها به من داد که کمک زیادی به آشنایی‌ام با مسابقات کرد.
وقتی به اردن رفتیم سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور با ما همراه بود. روز سوم رقابت‌ها نوبت من بود تا محفوظاتم را ارائه دهم. وقتی نوبت من شد نامه‌ای که آماده کردم به آن‌ها دادم تا وقتی تلاوت می‌کنم آقایان در سالن حضور نداشته باشند که مسئولان اردنی نیز با خوشرویی این درخواست مرا قبول کردند و از آقایان خواستند سالن را ترک کنند. پس از آن در جایگاه قرار گرفتم، در این مسابقات 5 سؤال از کل قرآن پرسیده شد که به تمامی آن‌ها به درستی پاسخ دادم. بعد از اینکه سؤالات به پایان رسید و من همه را به خوبی جواب دادم همه حاضران مرا تشویق کردند.
وقتی من این کار را کردم نمایندگان کشورهای هند، امارات و قطر هم از مسئولان خواستند تا زمانی که محفوظات خود را ارائه می‌دهند آقایان در سالن حضور نداشته باشند.
جایزه این رقابت‌ها برای نفر اول چه بود؟
یک لوح تقدیر و 40 هزار دینار.
برتری در رقابت‌های بین‌المللی مسئولیت افراد را سنگین‌تر می‌کند
برای بسیاری از افراد کسب رتبه بین‌المللی پایان راه است؛ شما بعد از این موفقیت چه برنامه‌ای را اجرایی کردید؟
هدف من چه از حفظ قرآن و چه کسب رتبه در مسابقات، رضای خداوند متعال و انس با کلام وحی بوده و هست. یکی از اساتیدم می‌گفت زمانی که فکر کنید کار تمام شده و به هر آنچه خواستید، رسیده‌اید آغاز سقوط شماست. شما باید هدف بالاتری داشته باشید تا پیشرفت کنید. به همین خاطر من هم وقتی رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را کسب کردم این مقام را آغاز راه خود می‌دانم و معتقدم با داشتن این رتبه مسئولیت و وظایفم سنگین‌تر شده است به همین خاطر باید بیشتر با قرآن انس داشته باشم تا سطح توانمندی‌های خود را بالا ببرم.
در برنامه‌ام مرور محفوظات را جدی پیگیری کردم و می‌خواهم از تجارب اساتید استفاده کنم و هر آنچه آموختم به دیگران نیز آموزش دهم.
هر روز حداقل 3 جزء قرآن می‌خوانم
هم‌اکنون روزانه چند جزء قرآن می‌خوانید؟
روزانه حداقل 3 جزء قرآن را مرور می‌کنم. البته برای اینکه خسته نشوم همیشه تلاوت‌های مختلف را گوش می‌دهم تا در کنار تنوع با الحان تمامی اساتید آشنا شوم.
شما تدریس هم می‌کنید؟
حدود 5 سال است که در یکی از مراکز توانبخشی وابسته به سارمان بهزیستی کشور به تدریس قرآن هم اهتمام دارم. برای نابینایان هم کلاس قرآن برگزار می‌کنم که بایت این نعمت خداوند را شاکرم و از او می‌خواهم مرا در تدریس قرآن ثابت‌قدم بدارد. خوشبختانه استقبال افراد نیز برای حضور در کلاس خیلی بالاست قبل از من هم برای روشندلان کلاس حفظ برگزار می‌شد اما چون مربی آقا بود بانوان کمتر حضور می‌یافتند اما اکنون حضور افراد ستودنی است و برخی از آن‌ها تاکنون بیش از 5 جزء را حفظ کرده‌اند.
در پایان صحبتی دارید بفرمایید.
مهم حفظ، تلاوت یا توجه به آیات نیست بلکه هدف اصلی عمل به دستورات قرآن و آوردن آن به متن زندگی است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این‌ها دروازه‌ای است برای تدبر و عمل به قرآن. پس تا می‌توانید به سمت قرآن برویم تا از این دروازه عبور کرده و معنویات را بهتر درک کنید.
captcha