موقوفات مربوط به تفسیر قرآن توسعه یابد/ نگاه محترمانه به طلاب صاحب‌نظر
کد خبر: 3550208
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
آیت‌الله العظمی جوادی آملی تاکید کرد:

موقوفات مربوط به تفسیر قرآن توسعه یابد/ نگاه محترمانه به طلاب صاحب‌نظر

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با تاکید بر احیای وقف و موقوفات و توسعه موقوفات تفسیر قرآن تاکید کرد: دانشجویانی را که در دانشکده‌های علوم قرآنی تحصیل می کنند، رها نکنید و تلاش کنید از تعداد هزاران نفری که هستند، 10 نفر مفسر تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امشب 11 آذرماه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را به حضور پذیرفت و طی سخنانی گفت: دانشجویانی را که در دانشکده‌های علوم قرآنی تحصیل می کنند رها نکنید و تلاش کنید از تعداد هزاران نفری که هستند، 10 نفر مفسر تربیت شوند.
وی افزود: حوزه رسالت خود را دارد اما با کمبود بودجه هم مواجه است اما دانشکده‌های شما باید هفت یا هشت نفر مفسر تربیت کند و هزینه آن را هم تامین کنید.
این مرجع تقلید با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه با ایشان تصریح کرد: من در آن دیدار هم عنوان کردم که اگر سرمایه حوزه علمیه نجف و سیدمرتضی نبود امروز حوزه قم چیزی نداشت زیرا کتب اربعه و آثاری از بزرگانی مانند علامه حلی و ... همه محصول حوزه نجف بوده است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در صدر اسلام کسانی مانند ابی بن کعب و ... مدیریت مدینه را بر عهده گرفتند و ثمری نداشت، اظهار کرد: اما متولی حوزه نجف وقتی سید مرتضی و شیخ انصاری شد این همه آثار و برکات را شاهد شدیم زیرا عرضه تربیت شاگرد و افراد مفید به حال جامعه را داشتند.
وی افزود: سیدمرتضی بیش از آن که وقف کند وقف را زنده کرد زیرا بخشی از امکاناتی را که داشت وقف کرد ولی مهمتر از آن وقف را احیا کرد و افرادی را بیشتر شهریه داد که می‌دانست مفیدترند و در درس خوب اشکال می‌کنند و برای حوزه مفیدتر هستند.
این مفسر قرآن تاکید کرد: هفته وقف شما باید این هنر را داشته باشد که به مردم بفهماند چه چیزی را باید وقف کنند و چه چیزی مورد نیاز بیشتر است زیرا امروز وقف برای غذای امام حسین(ع) آنقدر زیاد است که دور ریز دارد و مردم خودشان، عهده دار عزاداری امام حسین(ع) هستند ولی برای چاپ و نشر آثار قرآنی و نوشتن تفسیر و کتب روایی وقف کم داریم.
آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: مردم باید بفهمند امروز نیاز کشور به چه مسایلی است و در این راه وقف کنند و اگر انرژی هسته‌ای و کشف یک دارو نیازمند امکاناتی است که از راه وقف تامین می شود باید مردم نیز به این سمت سوق یابند.
این مرجع تقلید بیان کرد: مدیریت است که حوزه را اداره می‌کند و این مدیریت زمانی موفق است که کسانی را حمایت کند که حرف نو و جدید داشته باشند؛ از امام صادق(ع) در مورد قرآن سؤال شد و اینکه چرا از خواندن آن خسته نمی‌شویم ایشان فرمودند قرآن کریم همانند خورشید و ماه جاری است مگر کسی از خورشید و ماه که حیات ما به آن وابسته است خسته می‌شود که ما از قرآن خسته شویم؟؛ بنابراین قرآن می‌خوانیم که مشکل ما را حل کند نه اینکه فقط قبر ما را روشن کند و این نیازمند طی کردن راه عملی است که مفسر و عالم می‌خواهد.
نگاه محترمانه به صاحب‌نظران
این مفسر  قرآن افزود: اساس حوزه بر این است که به کسانی نگاه محترمانه داشته باشد که حرف نو و جدیدی تولید کنند؛ الان ده‌ها هزار طلبه داریم اما شش نفر همانند علامه طباطبایی نداریم و سرش این است که فکر می‌کنیم تا طلبه سطح چهار را خواند باید او را بفرستیم در دستگاه‌های اجرایی و تبلیغ و ... یعنی نهال‌فروشی می‌کنیم که آفتی برای حوزه علمیه شده است لذا باید هزینه بگذاریم و عده‌ای را برای کارهای تفسیری و تحقیقات جامع علمی تربیت کنیم.
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه والای امامزادگان تصریح کرد: نباید به امامزادگان نگاه ترحم‌آمیز داشته باشیم که مردم بیایند و فاتحه بخوانند بلکه باید نگاه محترمانه داشته باشیم زیرا ما مدیون و مرهون آنان هستیم و اگر آنان نبودند ما امروز شیعه نبودیم زیرا این تصور که صفویه ایران را شیعه کرده، اشتباه است و این سؤال مطرح است که چه کسی آنان را شیعه کرده بود لذا ما مدیون امامزادگان هستیم.
ایجاد حوزه در کنار امامزاده موسی مبرقع(ع)
وی خواستار ایجاد حوزه علمیه در کنار بقعه امامزاده موسی مبرقع شد و افزود: کنار این امامزاده جای بقالی نیست و باید سهم بیشتر به حوزه علمیه اختصاص داده شود و بحث و درس در کنار آن ایجاد شود و ما از این بابت همیشه نگرانیم که اصلاح شود.
این مرجع تقلید همچنین بر احیای وقف در کشور اظهار کرد: وقف را زنده کنیم که مردم بدانند چه چیزی را وقف کنند زیرا تمام وقف نباید برای غذا صرف شود زیرا این بخش را مردم تامین می‌کنند همان طور که حضور 20 میلیونی مردم در اربعین چیزی عجیبی است و این طور نیست که اگر امسال عده‌ای را شهید کردند سال‌های دیگر کسی نرود ولی باید به فکر مغز و روح هم باشیم و وقف بیشتری به این بخش اختصاص یابد.
captcha