رونمایی از بزرگ ترین تذهیب جلد قرآن کریم در تنکابن
کد خبر: 3550215
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸

رونمایی از بزرگ ترین تذهیب جلد قرآن کریم در تنکابن

بزرگ ترین تذهیب جلد قرآن کریم با حضور شماری از مسئولان ، هنرمندان و قشرهای مختلف مردم در تنکابن رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرنا نوشت:  این اثر که توسط فرشاد پور ابراهیم نگارگر تنکابنی خلق شده است ، حریم بهشت نام دارد .
پورابراهیم در آئین رونمایی از این اثر که در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره ) برگزار شد ، گفت که خلق این اثر به مدت حدود هفت سال زمان برد و به منظور ارائه در نمایشگاه بین المللی قرآن مجید آماده شده است.
وی افزود : برای خلق این اثر که حدود 800 میلیون ریال هزینه شده است و در آن از طلای 24 عیار و رنگ های طبیعی ساخته شده از سنگ های لاجوردی شنگرف ، فیروزه و حبر آهن استفاده شده است .
تذهیب به مجموعه ای از نقش های بدیع و زیبا گفته می شود که نقاشان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار و قطعه های زیبای خط به کار می برند.
تذهیب به جملات ادبی و متون مذهبی ، زیبایی دیداری می بخشد و استادان تذهیب همچون کیمیاگران با نقوش زراندود اشعار و جملات شکیل و پرمحتوا را در قابی زیبا و درخشان قرار می دهند که ارزش آنها را در نگاه بازدیدکنندگان صدچندان می کند.
هنرمند تذهیب کار تنکابنی گفت : طلای به کاررفته در این اثر نشانگر جلوه و نور خداوند بزرگ است که در تمام قسمت های آن خودنمایی می کند و رنگ شنگرف آن نیز نمادی از ذات انسان است که در ایجاد ثبات بین رنگ های سرد و گرم موثر است.
پورابراهیم با اشاره به اینکه در استفاده از بعضی رنگ ها از رنگدانه های گل های طبیعی استفاده شده است ، افزود : تذهیب هنری است که با آن قرآن مجید کتابت یا تزیین می شود و به همین دلیل هم دارای قداست خاص و تمام حرکات و شیوه های مورد استفاده دارای معنا و مفهوم ویژه است .
فرشاد پورابراهیم در سال 1347 به دنیا آمد و پس از پایات تحصیلات در مقطع متوسطه در سال 1362 راهی جبهه های حق علیه باطل شد و پس از یک دوره 10 ماهه به زادگاهش بازگشت.
وی به دلیل علاقه شدید به هنر های اصیل ایرانی داشت ، آموختن هنر نگارگری را در سال 1376 نزد استاد حسینعلی ماچیانی آغاز کرد و الفبای هنر تذهیب را طی 6 ماه نزد وی آموخت.
پورابراهیم بعد از آن نزد استاد محمدباقر آقا میری رفت و نزد ایشان به طور جدی هنر تذهیب را دنبال کرد که پیامد بهره مندی از این دریای بیکران عشق و هنر شرکت در نمایشگاه دوسالانه ملی ایران ، نمایشگاه گروهی کشور هند و خلق اثر در رشته های مینیاتور و تذهیب بود.
شهرستان 162 هزار نفری تنکاین در غرب مازندران واقع است.
captcha