شهید مطهری: تقید به زندگی متکلّفانه، ناشی از کوچکی روح است
کد خبر: 3550295
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

شهید مطهری: تقید به زندگی متکلّفانه، ناشی از کوچکی روح است

شهید مطهری با اشاره به ساده‌زیستی و پرهیز از تکلّف در سیره حضرت رسول اکرم(ص)، مقید شدن به زندگی متکلّفانه را ناشی از کوچکی روح و نداشتن شخصیت عنوان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از خصایص رسول اکرم صلی الله علیه و آله یکی این بود که ساده و بی‌تکلّف زندگی می‌کرد، ساده و بی‌تکلّف سخن می‌گفت، ساده و بی‌تکلّف غذا می‌خورد. در عین اینکه مقید بود همیشه پاکیزه و نظیف و معطر باشد، بسیار ساده و بی‌تکلّف جامه می‌پوشید. یکی از اصول زندگی آن حضرت سادگی و پرهیز از تکلّف بود.

رسول اکرم(ص) اجازه نمی‌داد که مجلس او صدر و ذیل و بالا و پایین داشته باشد؛ مخصوصاً دستور می‌داد که اصحاب و یاران حلقه و دایره‌وار بنشینند که مجلس بالا و پایین نداشته باشد.
 

به طور کلی مقید شدن به زندگی متکلّفانه ناشی از کوچکی روح و نداشتن شخصیت است. بعضی افراد در خود احساس حقارت می‌کنند و بعد می‌خواهند این حقارت را جبران کنند و برای خود در نظر دیگران شخصیتی اثبات کنند. این گونه  افراد بیشتر خود را به تظاهر به یک سلسله قیود وادار می‌کنند. مردم عالِم که همان مقام علمی و شخصیت علمی آنها گواه راستین آنهاست، احتیاجی نمی‌بینند که تظاهر کنند. برعکس، افرادی که از این جهت احساس عقب‌ماندگی می‌کنند بیشتر به القاب و عناوین و تظاهر اهمیت می‌دهند.


 منبع: استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج1، ص93-90 (با تلخیص)
 
captcha