14 فقره گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف‌نامه صادر شد
کد خبر: 3552898
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
طی هشت ماهه سال جاری؛

14 فقره گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف‌نامه صادر شد

گروه سیاسی: رئیس اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه مازندران از صدور 14 فقره گواهی مصرف برای موقوفات استان در هشت ماهه سال جاری خبر داد.

علی اصغر یوسف زاده پایین رودپشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران گفت: اداره تحقیق یک اداره شبه قضایی، نظارتی است که مستقیما زیر نظر نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف  انجام وظیفه می‌کند.
وی با بیان اینکه سابقه این اداره به از بدو شکل‌گیری اوقاف و اموز خیریه است، افزود: این اداره دارای دو شعبه حقوقی و حسابرسی است که هر شعبه مستقل از یکدیگر  وظایف خاصی را بر عهده دارند.
رئیس اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه مازندران تصریح کرد: تحقیق و رسیدگی و اعلام نظر درباره تشخیص متولی و ناظر و موقف علیهم(کسانی هستند که عواید موقوفات برای آنها وقف شده است) از وظایف شعبه حقوقی اداره تحقیق است.
وی افزود: متولی کسی است که به موجب مفاد وقف‌نامه و قوانین و مقررات به این سمت منصوب می‌شود و این تشخیص از طریق دو مرجع اداره تحقیق یا دادگاه انجام می‌شود.
یوسف زاده اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف شعبه حقوقی اداره تحقیق رسیدگی و اعلام نظر درباره وقفیت املاک و تشخیص موقوفات عام و خاص است.
وی افزود: در برخی از مواقع موقوفاتی وجود دارند که فاقد وقف‌نامه بوده اما در افواه عمومی عمل به وقف انجام می‌شود اما ممکن است فرد یا افرادی نسبت به وقفیت آن مردد باشند و یا در مردد بودن موقوفاتی که مشخص نیست عام است یا خاص در این صورت برای اظهار نظر قطعی نظر شعبه حقوقی اداره تحقیق فصل الخطاب است.
رئیس اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری 14فقره گواهی مصرف برای موقوفات صادر شد، گفت: رسیدگی و صدور گواهی مصرف نسبت به موقوفاتی که فاقد وقف‌نامه و مدارک وقفنامه معتبر هستند از دیگر وظایف اداره تحقیق است.
وی افزود: گواهی مصرف در مواقعی که موقوفه فاقد وقف‌نامه باشد بر اساس سیره جاریه(استنباط از روش و نظر واقف) صورت می‌گیرد و این گواهی تا زمان پیدا شدن وقف نامه جایگزین وقف نامه شده و ادارات اوقاف و متولیان موقوفه می‌بایست بر اساس آن عواید موقوفه را به مصرف برسانند.
یوسف زاده عنوان کرد: رسیدگی به درآمد و هزینه موقوفات و بقاع متبرکه، تطبیق اسناد هزینه و درآمد موقوفات با مفاد وقفنامه و صدور مفاصا حساب از وظایف شعبه حسابرسی اداره تحقیق است.
وی ادامه داد: صدور  13 هزار و 302 فقره مفاصا حساب برای موقوفات متصرفی و بقاع متبرکه و  826 فقره برای موقوفات غیر متصرفی و چهار مورد بازرسی از دفاتر موقوفات غیر متصرفی و بررسی 10 هزار و 191 فقره اسناد درآمد و هزینه موقوفات و بقاع متبرکه به صورت فیزیکی به میزان  90 میلیارد و 347 میلیون و 928 هزار ریال و صدور 62 مورد نظریه، قرار ، احکام و  مختومه کردن پرونده های حقوقی از عملکرد هشت ماهه اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه مازندران است.
علی پاداشی
14 فقره گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف‌نامه صادر شد

14 فقره گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف‌نامه صادر شد
captcha