اخلاق در بالاترین حد و قانون در حد ضرورت
کد خبر: 3553244
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
نگاه اسلام به خانواده اینگونه است؛

اخلاق در بالاترین حد و قانون در حد ضرورت

گروه جامعه: نماینده مجلس شورای اسلامی سیاست اسلام در حوزه خانواده را مبنی بر توجه به اخلاق در بالاترین حد و پیروی از قانون در حد ضرورت خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی امروز 22 آذرماه با حضور در همایش ملی سیاستگذاری‌های اجتماعی در حوزه خانواده که با حضور لیلی بروجردی، رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محسن بندپی، رئیس سازمان بهزیستی و جمعی از مسئولان و کارشناسان در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد به تبیین سیاست‌های اسلام در حوزه خانواده پرداخت و گفت: تاکید بر ازدواج و تشکیل خانواده همواره در آیات مختلفی از قرآن کریم به چشم می‌خورد به نحوی که در آیه 32 سوره نور ضمن تاکید بر ازدواج به کسانی از ترس فقر ازدواج نمی‌کنند، دلگرمی و قوت قلب می‌دهد که خداوند از فضل خود ایشان را بی‌نیاز می‌سازد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که هیچ بنایی در اسلام در پیشگاه خداوند محبوبتر از ازدواج نیست اظهار کرد: نهاد خانواده از نهادهای مقدس و قابل احترام در قرآن کریم و منابع اسلامی به شمار می‌رود به نحوی که واژه بیت و مشتقات آن 71 یکبار در قرآن کریم آمده است که 55 مورد آن مربوط به زندگی خانوادگی می‌شود.

وی با بیان اینکه اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می‌کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مرد تشکیل می‌دهد اظهار کرد: پس از آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدیدی می‌شوند و ارتباط خویشاوندی در سایه نکاح پدید می‌آید و اعضا خانواده دارای روابط قانونی، اخلاقی و عاطفی می‌شوند.

نگاه اسلام مبنی بر حاکمیت آرامش در خانواده

وی با اشاره به نگاه اسلام مبنی بر حاکمیت آرامش در خانواده بیان کرد: خانواده در نگاه قرآن مرکز آرامش و زن مایه آرامش همسر معرفی شده است در آیه 21 سوره روم خداوند آفرینش زن را به عنوان مایه آرامش خانواده یکی از آیات الهی می‌داند و پدید آمدن مودت و رحمت بین زن و شوهر را دلایل و آیاتی برای اندیشمندان و متفکران می‌شمارد.

وی ادامه داد: در نگاه اسلام خانواده مدرسه عشق، محبت و دوستی است و ماهیت خانواده به گونه‌ای تعریف شده است که احساس، عاطفه و عشق بر آن حاکم است.

حجت الاسلام مازنی با بیان اینکه در نگاه اسلام اخلاق در بالاترین حد و قانون در حد ضرورت تعریف شده است اظهار کرد: در نگاه اسلام وظایف و تکالیفی برای زن و شوهر تعیین شده است که هر کدام باید در چارچوب مقررات مدنی به تکلیف قانونی خود عمل کنند اما طبع خانواده با احکام و قوانین خشک سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: یکی از محققین در این زمینه می‌گوید بیشتر واژه‌های بکار رفته در مورد نهادهای حقوقی در روابط اعضا خانواده به گونه‌ای است که ویژگی اخلاقی و عاطفی دارد چنانچه واژه صداق مفهوم صدق را در بر دارد و یا اینکه «نحله» مفهوم اخلاقی هدیه دادن به همسر است در واقع عقد نکاح در اسلام صرفا یک قرارداد حقوقی نیست بلکه پیمانی عاطفی و اخلاقی محسوب می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی به تاکید اسلام در موضوع مسئولیت پذیری در قبال خانواده اشاره و عنوان کرد: قرآن کریم برای پدر و مادرها وظیفه سنگینی در امر پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها قائل است همچنین مبانی دینی تاکید بر تعلیم و تربیت صحیح فرزندان متناسب با شرایط زمان دارد.

وفاداری نسبت به پیمان زناشوئی

حجت الاسلام مازنی وفاداری نسبت به پیمان زناشوئی را از دیگر نکات مهم در سیاست‌های اسلام در حوزه خانواده برشمرد و اظهار کرد: در قرآن کریم آیات متعددی به پرهیز از رفتارهای جنسی خارج از روابط خانواده، پرهیز از نگاه و روابط حرام با نامحرم، وفای به عهده و کراهت طلاق اختصاص داده شده است. همچنین تکریم والدین و سالمندان و تقویت صله رحم از تاکیدات اسلام در حوزه خانواده است.

captcha