آثار سازمان دارالقرآن الکریم به موزه تبدیل شود/ بازدید از حسینه ارشاد تا دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)
کد خبر: 3554399
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
مسجد جامعی پیشنهاد داد؛

آثار سازمان دارالقرآن الکریم به موزه تبدیل شود/ بازدید از حسینه ارشاد تا دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)

جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان دارالقرآن کریم و آشنا شدن با فعالیت‎های این سازمان، پیشنهاد داد که با توجه به وجود آثار ارزشمند در این مرکز، این مجموعه در قالب موزه قرآنی در معرض دید عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، برنامه تهرانگردی این هفته احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، با حضور برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران، حمیدصابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‎های قرآنی دانشجویان کشور و مدیرعامل ایکنا، مهدی قره‎شیخلو، رئیس و احمد حاجی شریف، معاون سازمان دارالقرآن الکریم همزمان با هفته وحدت و به‎مناسبت میلاد با کرامت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) با فعالیت‎های قرآنی سازمان دارالقرآن کریم آغاز شد.

مسجد جامعی با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم، از فعالیت بخش‎های مختلف این سازمان از جمله موزه قرآن، بخش تصحیح قرآن، مرکز آموزش و سایر بخش‎های این سازمان بازدید کرد و پیشنهاد داد: با توجه به وجود آثار هنری ارزشمند در این مرکز بهتر است که آثار این مجموعه در قالب موزه قرآنی در معرض دید عموم علاقه‎مندان به قرآن قرار گیرد.

وی ادامه داد: همه ترجمه‎ها و قرآن‎های نوشته شده به خطوط زیبای هنری در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی در این مرکز جمع ‏آوری شده که شایسته است همگی این آثار ارزشمند در معرض دید عموم قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این مرکز هفت هزار عنوان رسم الخط قرآنی نگهداری می‎شود که بخش اعظمی از آنها نفیس و ارزشمند است و از جمله آنها می‎توان به نسخه کپی شده قرآن ابن بواب که بر اساس کتیبه صفحه آخر آن توسط هنرمند بزرگ شیعه استاد هنر خوشنویسی و تذهیب علی بن هلال مشهور به ابن بواب در دوران حکومت آل بویه در سال 391 ه.ق (379 ه.ش) کتابت و تذهیب شده و همچنین کوچکترین قرآن جهان، قرآن قرینه، قرآن الفی و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد.

بیش از 90 درصد قرآن‎های موجود بدون غلط هستند
وی ادامه داد: اولین کتابت قرآن کریم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط حبیب الله فضائلی انجام شده و از سوی انتشارات سروش به چاپ رسیده است. امروز تمام قرآن‎هایی که در کشور چاپ می‎شوند باید تایید سازمان دارالقرآن الکریم را دریافت کنند و به همین دلیل در کشور بیش از 90 درصد قرآن‎های موجود بدون غلط هستند.

مسجدجامعی در ادامه بیان کرد: بر اساس اسناد موجود در این مرکز، در سال 66 و در پی انتشار قرآنی به رسم الخط عثمان طه در کشور عربستان، که دو غلط بزرگ در متن و چند غلط کوچک داشت، توسط این سازمان با ارسال نامه‎ای از سوی حجت الاسلام تسخیری، موضوع را به مسئولان سازمان چاپ قرآن ملک فهد، پادشاه وقت عربستان، اطلاع دادند که در ابتدا مخالفت می‎کردند ولی زمانی که با سایر قرآن‎ها مقایسه کردند آن را اصلاح کردند.

بر اساس گزارش ایکنا، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تهرانگردی خود به منزل استاد شیرچی، خوشنویس معروف تهران و منزل امیر فلسفی از دیگر هنرمندان حوزه کتابت قرآن کریم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه حضور پیدا کرد. در این سه بازدید از آثار مرتبط آنها با موضوع حضرت محمد(ص)، گزارشی ارائه شد و بعد از آن از تابلوی جدید استاد شیرچی با محتوای قرآنی نیز رونمایی شد.

مسجدجامعی در ادامه تهرانگردی خود به حسینیه ارشاد رفت و از نمایشگاه آفرینش کعبه که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) اسلام دایر شده و با آثاری از مرحوم استاد بهرام خانف و عبدالمجید یوسفی زاده برپاشده بود دیدن کرد.

بر اساس گزارش ایکنا مسجدجامعی در بازدید از بخش‎های مختلف حسینیه ارشاد با اشاره به اینکه در گذشته مسابقات قرآن در حسینیه ارشاد برگزار می‎شد و وجاهت خاصی داشت ادامه داد: متاسفانه مدتی است مسابقات قرآن در حسینیه ارشاد برگزار نمی‎شود که بهتر است دوباره برگزار شده و به یک سنت حسنه در حسینیه ارشاد تبدیل شود.

صور فلکی واقعه عاشورا
عضو شورای شهر تهران در بازدید از محوطه حسینیه با اشاره به اینکه در سقف حسینیه صور فلکی واقعه عاشورا کار شده است، ادامه داد: تاریخ و نقشه این رسم و نقشه نجومی باید پیگیری و ثبت شود.

وی همچنین از نمایشگاه کتابی که با محوریت میلاد حضرت رسول(ص) و امام صادق (ع) در کتابخانه حسینیه ارشاد برپا شده بود بازدید کرد و گفت: یکی از کتاب‎های موجود در نمایشگاه با نام محمد خاتم پیامبرین است که این کتاب همزمان با آغاز پانزدهمین قرن بعثت پیامبر اکرم به همت شهید مطهری و به قلم جمعی از نویسندگان گردآوری شد و کتاب بسیار ارزشمندی است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه مقالات اساتید حوزه و دانشگاه مرتبط با حضرت محمد (ص) در این کتاب به چاپ رسیده است اضافه کرد: در آن زمان که کتاب به چاپ رسید در خصوص اسلام کمتر نوشته می‎شد و مرحوم مطهری با توجه به وجاهت علمی و حوزوی خود این کتاب را جمع‎آوری کرد.

بازدید از دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)
گزارش ایکنا حاکی ست مقصد بعدی عضو شورای شهر تهران دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)، بود. وی در این بازدید از فعالیت‎های این دبیرخانه و اقدامات پردیس علم و فن‎آوری پردیس تهران بازدید کرد و گفت: جایزه مصطفی، یک جایزه علم و فناوری ایرانی است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به نام لقب حضرت محمد(ص) و به دلیل تأکید بسیار ایشان بر علم‌آموزی، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به مبلغ پرداختی به برنده این جایزه افزود: جایزه این مسابقه از راه‌هایی چون وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه، یا عموم علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود و بهتر است که از سیاست بازی‎های جناحی به دور باشد و به‎گونه‎ای فعالیت کند که برنده آن به داشتن چنین جایزه‎‎ای مباهات کند.

در ادامه این بازدید مهدی صفاری‏ نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) با شاره به اینکه دبیرخانه جایزه مصطفی مسئولیت اجرا و برگزاری جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(ص) را بر عهده دارد، گفت: مراحل مختلف برگزاری جایزه نظیر اعلام فراخوان، دریافت و ثبت‌نام آثار، برگزاری مراسم رسمی اعطای جایزه و نیز اطلاع‌رسانی درباره جایزه مصطفی توسط این دبیرخانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سیاست‌گذاری متشکل از نهادهای عالی‌رتبه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. همچنین پارک فناوری پردیس که از نهادهای زیرمجموعه معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری است، مسئولیت ایجاد دبیرخانه و برگزاری جایزه مصطفی را بر عهده دارد.

صفاری افزود: از مهم‌ترین اعضای بین‌المللی شورای سیاست گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد. همچنین فرهنگستان علوم ایران، فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف از نهادهای علمی عضو این شورا هستند.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد: اساسنامه جایزه زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. بنابراین کاملا قانونی است و دائمی محسوب می‎شود. بخش دوم آن هم که مربوط به تامین مالی است، متکی به دولت نیست. همچنین استفاده از هنر برای انعکاس بهتر فعالیت‎های علمی دانشمندان مورد نظر است که اکنون مسابقه فیلم ابن هیثم برای دانش‎آموزان با این هدف برگزار می‎شود.

به گزارش ایکنا برنامه تهرانگردی ابداع احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران است که از سال 92 تا کنون اجرا می شود.
captcha