طرح «ایران، مرز پرگهر» دانشجویان را با ظرفیت‌های کشور آشنا می‌کند
کد خبر: 3554813
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
طیبی در پیامی به اختتامیه طرح «ایران، مرز پر گهر» گفت:

طرح «ایران، مرز پرگهر» دانشجویان را با ظرفیت‌های کشور آشنا می‌کند

گروه دانشگاه: اختتامیه یازدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پر گهر» برگزار شد. در این مراسم طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» را عاملی برای آشنایی دانشجویان با ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و طبیعی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اختتامیه یازدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پر گهر» ظهر امروز (28 آذر) در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد. این طرح ملی مشتمل بر اردوهایی است که در آن دانشجویان کشور به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با ظرفیت‌های علمی، صنعتی، تاریخی و طبیعی آشنا می‌شوند.
رحیم یعقوب‌زاده، رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان و دبیر طرح ملی «ایران مرز پرگهر» در آغاز این نشست،‌ گفت: مرکز گردشگری دانشجویان ایران وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال 81 با هدف ترویج و توسعه علم و فرهنگ گردشگری تاسیس شد.
وی افزود: از جمله‌ مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز برگزاری طرح ملی «ایران، مرز پر گهر» بوده است. طی این طرح اردوهایی دانشجویی به منظور بازدید از ایران و شناخت منابع فرهنگی، زیستی و علمی کشور برگزار شده است.
یعقوب‌زاده تصریح کرد: این طرح ملی از مهر امسال وارد دور دوازدهم شده است و تاکنون 2200 اردوی دانشجویی برگزار شده و سالانه 200 اردو برگزار می‌شود. از سال گذشته این اردو‌ها با همکاری بنیاد نخبگان برگزار شده و ان‌شاءالله از سال جاری دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز از این اردوها بهره‌مند خواهند شد.
طرح «ایران، مرز پرگهر» دانشجویان را با ظرفیت‌های کشور آشنا می‌کند
در ادامه این نشست سعید پورعلی، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، پیام سیدحمیدرضا طیبی به این نشست را قرائت کرد. طیبی در این پیام عنوان کرده است: اردوهای طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» که به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگی واحد‌های جهاد دانشگاهی و با هدف آشنایی دانشجویان با پروژه‌های صنعتی پس از انقلاب اسلامی انجام می‌گیرد، یازدهمین دوره خود را پشت سرگذاشته است. این حرکت با استقبال گسترده روبرو شده است.
طیبی در این پیام ادامه داده است: فلسفه این اردوها شناساندن داشته‌های فرهنگی ایران در طول تاریخ و دستاوردهای علمی به دانشجویان است، اما باید توجه داشت که در این اردوها هدف بازدید صرف نیست، بلکه دانش‌افزایی برای درک صحیح راهبری پروژه‌های ملی است تا بتواند به افزایش خودباوری در عرصه علم و فرهنگ منجر شود.
وی می‌افزاید: ما بر این باوریم که پیشرفت از طریق مسئولیت‌پذیری علمی ممکن است و این طرح به ارتباط دانشگاه و صنعت منجر می‌شود که از منویات مقام معظم رهبری است. جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی برآمده از انقلاب اسلامی، با درک اهمیت فرهنگ و زمینه‌سازی روانی برای توسعه علمی، پیشگام طرح‌‎های مورد نیاز روز دانشجویان است و این طرح می‌تواند روح امید بر آینده را ایجاد کند.
ریاست جهاد تصریح می‌کند: ایران از مهم‌ترین کشورهای جهان است و داشتن ساختار دینی مردمسالار و ظرفیت فراوان ایران در حوزه‌های مختلف ایران را در خاورمیانه‌ از مهم‌ترین قدرت‌ها کرده و ضرورت دارد تا دانشجویان با این جایگاه ایران آشنا شوند. ایران خواستگاه تمدن‌های کهن با مردمی یگانه‌پرست و صلح دوست است که ما باید این امانت را به آیندگان منتقل کنیم. در جای جای کشور مان یادگار این تمدن عظیم برجاست.
طیبی در پایان پیام خود می‌گوید: ایران پر از دانشجویان جوان است که ظرفیتی ملی و بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌کند. ایران از جمله کشوهایی است که علی‌رغم تحریم‌های فراوان در همه زمینه‌ها رشد یافته و سریع‌ترین میزان رشد علمی را داشته است. جا دارد از همه همکارانم در جهاد دانشگاهی و حامیان این طرح تجلیل به عمل بیاورم.
از ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده مطلوب نمی‌شود
پرویز کردوانی، چهره ماندگار جغرفیا در ادامه این نشست، گفت: سراسر ایران باید بیابان می‌شد، اما با توجه به کوهستان‌ها و دو دریای شمالی و جنوبی کشور، ایران دارای جغرافیایی بی‌نظیر است که مانع از این مسئله شده و ایران پس از آمریکا دومین کشور دارای ظرفیت گردشگری است. متاسفانه به رغم این ظرفیت عظیم، ما نتوانسته‌ایم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.
تمدن ایران ترکیبی است
در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: عنصر خرد که فردوسی نیز به آن اشاره کرده، باعث شده است که ایران تمدنی را در خشکسالی ایجاد کند. قنات و قناعت ایران این مسئله را نشان می‌دهد. امروز بیشترین توریست در ایران به دنبال آشنایی با کویر ایران است که چگونه تمدنی در کویر رشد یافته است.
مسجدجامعی ادامه داد: ایرانیان از عناصر غیرایرانی و حتی ضد ایرانی نیز برای پیشبرد تمدن خود استفاده کرده‌اند. تمدن ایران تمدنی ترکیبی است که از همه ظرفیت‌های عالم استفاده کرده است. تمدن ایرانی از عناصر تمدن‌های مختلف استفاده کرده است که همه این‌ها رنگ و بوی ایرانی دارند.
این طرح دلبستگی ملی ایجاد می‌کند
در ادامه آریا الستی، رییس بنیاد ملی نخبگان و حامی طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی خوش فکر و خوش سلیقه است و هر وقت ما به دنبال طرحی بدیع بوده‌ایم آن را در جهاد دانشگاهی پیدا کرده‌ایم.
وی در خصوص نسبت این بنیاد با این طرح ملی‌، گفت: سند راهبردی امور نخبگان کشور توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده است که در این طرح ذکر شده است که رساندن نخبگان به مرز اثرگذاری، نیازمند ایجاد دلبستگی ملی در ایشان است. نخبه‌بودن شرط کافی برای اثرگذاری ملی نیست و این طرح ملی‌ می‌تواند دلبستگی ملی در نخبگان کشور را ایجاد کند.
به ظرفیت گردشگری استان‌ها توجه شود
درادامه عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هر چه از ضرورت ایرانشناسی صحبت کنیم، کم است،‌ گفت: یکی از مهم‌ترین کارها برای همه ایرانیان این است که بتوانیم گنجینه‌های این سرزمین را بشناسیم و از ظرفیت‌های آن آگاه و بهره‌مند شویم.
احمدی ادامه داد: امید است سایر نهادها این حرکت جهاد کمک کنند. هر استان ما به لحاظ طبیعی و تاریخی دارای ظرفیت‌های زیادی است و جا دارد تا روی این پتانسیل تمرکز شود.
در پایان، پس از سخنان جهانی مدیر روابط عمومی بانک صادرات، جوایزی به مدیران برگزیده این طرح اهدا شد.

گزارش تصویری آیین اختتامیه را اینجا ببینید.
captcha